Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
kwiecień 2025
P W Ś C P S N
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
Instytut Psychologii
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

dr Maciej Bożek, prof. UŚ dla Widzialnej Psychologii

05.04.2025 - 22:33 aktualizacja 05.04.2025 - 22:33
Redakcja: elzbietabiolik
Tytuł: “Stardew Valley”

Projektant: Eric Barone

Gatunek: gra cyfrowa

Zagadnienia psychologiczne: jakość życia, mindfulness, relaks, interakcje społeczne

Kto poleca: dr Maciej Bożek, prof. UŚ

Wśród gier wideo istnieje kategoria zyskująca w ostatniej dekadzie na znaczeniu i prestiżu. Paradoksalnie nie chodzi tutaj o podział ze względu na aktywność podejmowaną podczas rozgrywki (jak wyścigi czy platformówki), tylko o styl i sposób powstawania tytułu. Doświadczeniami ludycznymi, które mam na myśli, jest zbiór określany mianem gier niezależnych (lub indie games, czasami w Polsce tłumaczony jako „indyki”). W przypadku pozycji, której dotyczy ten tekst, owa niezależność przejawiała się we wszystkich aspektach kreacji. Eric Barone jako student informatyki zaczął pracować nad grą Stardew Valley w 2012 roku. Miał to być projekt do portfolio, pokazujący potencjalnemu pracodawcy umiejętności programowania w języku C#.

Stardew Valley to jednak o wiele więcej niż tylko demonstracja technicznych zdolności Barone’a. To gra, która ma potencjał wspierać zdrowie psychiczne graczy. Od samego początku rozgrywki gracz zostaje wciągnięty w spokojny, urokliwy świat, który może stać się ucieczką od codziennych stresów i problemów. W Stardew Valley gracz przejmuje rolę osoby prowadzącej farmę w małej, malowniczej wiosce. Codzienne zadania, takie jak: sadzenie roślin, opieka nad zwierzętami i eksploracja jaskiń, są zaprojektowane w sposób, który promuje relaksację i zadowolenie.

Jednym z kluczowych elementów gry, który może wpływać na poczucie dobrostanu, jest jej nieliniowy i wolny styl gry. Gracz może sam decydować, czym się zajmuje i w jakim tempie. Brak presji czasu i możliwość spokojnego realizowania swoich celów sprawiają, że rozgrywka jest relaksująca i satysfakcjonująca. Dodatkowo, interakcje z mieszkańcami wioski wzmacniają poczucie wspólnoty i przynależności, co jest istotne dla zdrowia psychicznego.

Gra wspiera również kreatywność i poczucie osiągnięcia sukcesu. Gracz ma możliwość kształtowania swojej farmy według własnych upodobań, co daje mu poczucie kontroli i spełnienia. Realizowanie kolejnych zadań i osiąganie celów w grze wzmacnia poczucie własnej wartości i motywację.

Wreszcie, muzyka i oprawa wizualna Stardew Valley są kluczowe dla jej kojącego wpływu. Spokojne, melodyjne utwory muzyczne oraz estetyczna, kolorowa grafika pixel art tworzą atmosferę sprzyjającą relaksacji i ucieczce od codziennych trosk. Te elementy mogą sprzyjać stanowi mindfulness, pomagając graczom skupić się na chwili obecnej i zredukować stres.

Stardew Valley to godny następca Harvest Moona. Gra ma wiele do zaoferowania nie tylko jako rozrywka, ale także jako narzędzie wspierające relaksację. Dzięki swojej niespiesznej rozgrywce, możliwości kreatywnego wyrażania się i budowaniu pozytywnych relacji, stanowi wartościowy przykład tego, jak gry wideo mogą pozytywnie wpływać na nasze życie.

img
return to top