Ukazał się artykuł autorstwa międzynarodowego zespołu badaczy, współtworzony przez dr hab. Mariolę Paruzel-Czachurę, prof. UŚ, poświęcony jednemu z największych na świecie badań nad komunikacją naukową. W projekcie uczestniczyło 71 922 osób z 68 krajów. Autorzy analizowali sposoby angażowania się ludzi w informacje o nauce oraz ich powiązania z różnymi wskaźnikami na poziomie państw.
Wyniki pokazują m.in., że media społecznościowe stanowią dziś główne źródło informacji o nauce w większości krajów, choć tradycyjne media pozostają ważne zwłaszcza w Europie Północno-Zachodniej. Ograniczony dostęp do mediów cyfrowych sprzyja częstszemu uczestnictwu w wydarzeniach popularyzujących naukę w środowisku offline, takich jak wizyty w muzeach czy wykłady publiczne. Co istotne, badanie wskazuje, że ograniczona wolność prasy czy akademicka niekoniecznie hamują zainteresowanie nauką, a społeczności o niższym poziomie wykształcenia częściej podejmują rozmowy na jej temat.
Publikacja dostępna jest w otwartym dostępie w czasopiśmie Science Communication:
👉 https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/10755470251376615
