Ogłoszone zostały wyniki konkursu „Równość i różnorodność w badaniach naukowych”. Naukowcy i naukowczynie reprezentujący 11 dyscyplin uzyskali wsparcie takich działań, jak: badania własne, wyjazdy badawcze i konsultacyjne, kwerendy, udział w międzynarodowych konferencjach, opracowanie dzieł artystycznych, tłumaczenie i korekta tekstów przeznaczonych do publikacji w wysoko punktowanych czasopismach. Wnioski aplikacyjne zostały ocenione merytorycznie przez recenzentki i recenzentów reprezentujących dyscypliny wnioskodawców lub dyscypliny pokrewne. Pod uwagę brano takie kryteria, jak: zgodność tematyki badań z celami konkursu, oryginalność problematyki badań, znaczenie/wartość naukowa projektu, wpływ społeczny, wartość merytoryczna działania badawczego, efekt publikacyjny, międzynarodowa współpraca badawcza. W oparciu o ocenę merytoryczną powołana komisja konkursowa na posiedzeniu niejawnym zdecydowała o rekomendowaniu do finansowania 18 z 47 wniosków z różnych dyscyplin naukowych i uzyskujących najwyższe noty w ocenie recenzenckiej.
Dofinansowane wnioski reprezentują następujące dyscypliny: filozofia (1), językoznawstwo (1), literaturoznawstwo (3), nauki o kulturze i religii (1), nauki o Ziemi (1), pedagogika (3), prawo (2), psychologia (3), socjologia (1), sztuki plastyczne (1), teologia (1). Na realizację projektów przeznaczono w sumie prawie 100 tys. zł, przy czym najniższa kwota dofinansowania wyniosła 2500 zł, a najwyższa 8000 zł.
Konkurs „Równość i różnorodność w badaniach naukowych” został zorganizowany w ramach programu Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach Inicjatywa Doskonałości Badawczej oraz Planu Równości Płci UŚ. Przyczynia się on do promowania tematu równości i różnorodności w badaniach naukowych, upowszechniania wyników takich badań oraz rozwoju międzynarodowej współpracy badawczej w zakresie tej problematyki. Jest nastawiony na działania zgodne z unijną Strategią Równości Płci na lata 2020–2025 oraz na zwiększenie znaczenia i widzialności Uniwersytetu Śląskiego, zwłaszcza w programie Horyzont Europa.
Lista osób, które otrzymały finansowanie:
- Dr Michał Apollo, A critical analysis of sex and STEM enrollment in higher education, dyscyplina: nauki o Ziemi.
- Dr Dagmara Dobosz, Dyskryminacja w szkole a dobrostan uczniów – analiza potrzeb i możliwości przeciwdziałania z perspektywy nauczycieli i uczniów, dyscyplina: pedagogika.
- Mgr Pamela Hyży, Mity o gwałcie, dyscyplina: pedagogika.
- Dr hab. Tomasz Kaliściak, prof. UŚ, Organizacja seminarium naukowego pt. „Polska literatura queer”, dyscyplina: literaturoznawstwo.
- Dr Aleksandra Kłos-Skrzypczak, The academic path of women in theological faculties. Polish and American Perspective, dyscyplina: teologia.
- Dr Anna Kołodziej-Zaleska, Zdrowie psychiczne kobiet w ciąży oraz po narodzeniu dziecka w Hiszpanii i w Polsce – staż naukowy, dyscyplina: psychologia.
- Dr hab. Dariusz Kubok, prof. UŚ, Strategie na rzecz DEI wobec wartości myślenia krytycznego, dyscyplina: filozofia.
- Dr Wojciech Kukuczka, Oczekiwanie, dyscyplina: sztuki plastyczne.
- Dr hab. Aleksandra Kunce, Śląsk – poraniony etnos, dyscyplina: nauki o kulturze i religii.
- Dr Dorota Nowalska-Kapuścik, Stereotypy i uprzedzenia wobec starości w doświadczeniu kobiet i mężczyzn, dyscyplina: socjologia.
- Dr Mateusz Paliga, Zaufanie do robotów i poczucie własnej skuteczności a robostres doświadczany przez operatorów. Znaczenie różnic płciowych, dyscyplina: psychologia.
- Dr Sabina Pawlik, Doświadczenie uczenia (się) – rekonstrukcje biografii edukacyjnej studiujących osób ze spektrum autyzmu, dyscyplina: pedagogika.
- Dr Magdalena Półtorak, Wdrażanie Planów Równości Płci w polskich uczelniach i instytucjach naukowych, dyscyplina: prawo.
- Dr hab. Olga Przybyla, prof. UŚ, Edukacja równościowa w kształceniu polonistycznym – rozpoznania i dobre praktyki, dyscyplina: językoznawstwo.
- Dr Agnieszka Skorupa, Różnice międzypłciowe w skutecznej adaptacji do analogowych misji kosmicznych – analiza grupowych i indywidualnych wskaźników psychologicznych, dyscyplina: psychologia.
- Dr Katarzyna Szopa, Sprawiedliwość reprodukcyjna w świetle współczesnych teorii feministycznych, dyscyplina: literaturoznawstwo.
- Mgr Bożena Turzyniecka, Narrative and gender in the fairy tales of German women writers of the late 18th and early 19th century. Research issues, state of research, perspectives, dyscyplina: literaturoznawstwo.
- Mgr Jakub Zwierzchowski, Równość płci w polskim środowisku paraolimpijskim – badania pilotażowe, dyscyplina: prawo.