Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Nauk o Sztuce
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

dr Oskar Jacek Rojewski, prof. UŚ

09.11.2019 - 09:37, aktualizacja 17.10.2024 - 15:53
Redakcja: am

dr Oskar J. Rojewski, prof. UŚ

Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku Historia (2009-2012) i Historia sztuki (2010-2013) na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach; magister (MA) dziedzictwa kulturowego i konserwacji prewencyjnej dzieł sztuki na Uniwersytecie w Walencji (2013-2014); praktykant w POSK: Polskiej Bibliotece w Londynie (2014); doktor Historii sztuki na Uniwersytecie w Walencji i Uniwersytecie Jaume I w Castellon de la Plana (2014-2018) wyróżniony nagrodą Rektora, stypendysta w grupie badawczej Iconografía e Historia del Arte; stypendysta fundacji Ana María Aldana (2014) oraz L’École Français de Rome (2017); zrealizował staże badawcze na Uniwersytecie Franche Comté w Beçancon (2015), Universytecie Katolickim w Lowanium (UCL, 2016), w Instytucie Moll. Centrum badań nad malarstwem niderlandzkim (2017) oraz Królewskim Instytucie Dziedzictwa Kulturowego w Belgii (KIK-IRPA) (2017). W 2018 roku zatrudniony w celu zrealizowania studium prozopograficznego przy projekcie The Jagiellonians: Dynasty, memory, identity realizowanym na Uniwersytecie Oksfordzkim i finansowanym przez European Research Council. Stypendysta postdoc Regionu Walencji na Uniwersytecie Jakuba I w Castellon de la Plana, Uniwersytecie Kopenhaskim (2019-2020), Uniwersytecie Rey Juan Carlos w Madrycie (2021-2023) oraz Fondation Périer D’Ieteren (2023). Finalista nagrody dla młodych naukowców tygodnika „Polityka”, laureat programu stypendialnego START finansowanego przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej oraz stypendium ministra RP dla wybitnych młodych naukowców.

Od listopada 2018 roku adiunkt na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, a od października 2023 profesor uczelni.

W swoich tematach badawczych podejmuje zagadnienia ikonografii władzy w XV i XVI wieku, problematykę pozycji artystów na dworach europejskich, studium dekoracji efemerycznych w trakcie uroczystości dworskich oraz migracje artystów niderlandzkich.

Wybrane publikacje:

  • „ Felipe Morras (Philippon Mauroux), a Picard Trained in Ghent, his Workshop in Marseille, and his Stay at the Court of Isabella of Castile”, Artibus et Historiae, 89 (2024), pp. 49-66.
  • “The Translation of Court Culture from the Burgundian Court to the Kingdom of Castile: The Sovereign’s Privacy and Relationship with Court Artists”, w: Notions of Privacy at Early Modern European Courts: Reassessing the Public and Private Divide, 1400-1800, ed. by Neighbors D. M., Nørgaard L.C., Woodacre E., Amsterdam University Press, 2024, pp. 163-190.
  • „ Revealing Privacy in Epithalamia: Royal Possessions during Wedding Festivals at the Court of the Jagiellonians: Sigismund I the Old and Sigismund II Augustus”, The Court Historian, 28, 2 (2023), pp. 101-113.
  • Współautorstwo z Ana Diéguez Rodríguez, „The Odyssey of a Diptych. Issues of Authorship and Provenience of the Virgen Dolorosa and the Cristo Coronado de Espinas from the Former Collection in Gołuchów”, Biuletyn Historii Sztuki, 85, 1 (2023), pp. 47-68.
  • „The debts owed by the Castilian court to an emigrant painter: Michel Sittow’s sojourns in Castile (1492-1502/1504)”, Oud Holland, 135, 4 (2022), pp. 157-171.
  • Los valets de chambre de los duques de Borgoña y sus tareas artísticas (1419-1477), Universitat Jaume I, 2021, ISBN: 978-84-18432-09-5
  • Współautorstwo z Víctor Mínguez, Juan Chiva Beltrán, Pablo González Tornel, Inmaculada Rodríguez, La fiesta renacentista: el imperio de Carlos V (1500-1558), Universitat Jaume I, 2020, ISBN: 978-84-17900-90-8

Oskar J. Rojewski, PhD
Associate Professor in the Institute of Arts Studies
Faculty of Humanities

oskar.rojewski@us.edu.pl

ORCID: 0000-0001-7593-8747

https://silesian.academia.edu/OskarRojewski

 

Research interests:

Flemish art, Hispano-flemish style, 15th and 16th centuries art, court culture and festivities in the Late Medieval and Early Modern Time

Recent publications (5):

  1. „Felipe Morras (Philippon Mauroux), a Picard Trained in Ghent, his Workshop in Marseille, and his Stay at the Court of Isabella of Castile”, Artibus et Historiae, 89 (2024), pp. 49-66.
  2. „The Translation of Court Culture from the Burgundian Court to the Kingdom of Castile: The Sovereign’s Privacy and Relationship with Court Artists”, w: Notions of Privacy at Early Modern European Courts: Reassessing the Public and Private Divide, 1400-1800, ed. by Neighbors D. M., Nørgaard L.C., Woodacre E., Amsterdam University Press, 2024, pp. 163-190.
  3. „Revealing Privacy in Epithalamia: Royal Possessions during Wedding Festivals at the Court of the Jagiellonians: Sigismund I the Old and Sigismund II Augustus”, The Court Historian, 28, 2 (2023), pp. 101-113.
  4. Together with Ana Diéguez Rodríguez, „The Odyssey of a Diptych. Issues of Authorship and Provenience of the Virgen Dolorosa and the Cristo Coronado de Espinas from the Former Collection in Gołuchów”, Biuletyn Historii Sztuki, 85, 1 (2023), pp. 47-68.
  5. „The debts owed by the Castilian court to an emigrant painter: Michel Sittow’s sojourns in Castile (1492-1502/1504)”, Oud Holland, 135, 4 (2022), pp. 157-171.

Research grants:

  1. PI in the research project from the National Centre for Science, Poland – Re-thinking of „Het Schilder-Boeck” (the Book of Painting) and tracing the migration of Flemish Masters (XV-XVI centuries) – (2022/47/D/HS2/01798)
  2. University Rey Juan Carlos, Spain – María Zambrano postdoctoral fellow, February 2022-December 2023
  3. The Centre for Privacy Studies, University of Copenhagen, Denmark – postdoctoral fellow, January 2020-December 2021

Academic outreach and engagement (3):

  1. Open lectures during the Silesian Science Festival and collaboration with institutions of culture; invited lectures at the University of Murcia, University of Valladolid, Fine Arts Academy of Estonia, University Roma Tre
  2. Secretary of the journalEstudios del Mundo Clásico e Historia del Arte, published by Univeristat Jaume I; member of the scientific committee of Instituto Moll. Centro de Investigación de Pintura Flamenca (Madrid, Spain).
  3. Member of the research groupIconografía e Historia del Arte, Univeristat Jaume I (Castellón de la Plana, Spain); Centre for Privacy Studies (Copenhagen, Denmark); Research team CINTER (Madrid, Spain); and Memling Research Centre (Gdansk, Poland)

 

Oskar J. Rojewski

return to top