W czasopiśmie Current Psychology ukazał się najnowszy artykuł współautorstwa dr hab. Marioli Paruzel-Czachury, prof. UŚ, poświęcony psychologicznym uwarunkowaniom korzystania z ChatGPT do tworzenia tekstów przedstawianych jako własne – na przykład w celu oddania pracy domowej lub wykonania innego zadania. Badanie przeprowadzono krótko po udostępnieniu ChatGPT (2023) w dwóch grupach Amerykanów – studentów oraz osób z populacji ogólnej. Uczestników zapytano, czy kiedykolwiek wykorzystali ChatGPT do wygenerowania gotowego tekstu, który następnie przedstawili jako własny. Analizowano również związek takich działań z poziomem tożsamości moralnej (mierzonej jako internalizacja i symbolizacja) oraz cechami osobowości z Wielkiej Piątki. Wyniki pokazały, że wyższy poziom internalizacji tożsamości moralnej – czyli głębokiego zakorzenienia moralności w poczuciu własnego „ja” – wiązał się z mniejszym prawdopodobieństwem korzystania z ChatGPT w taki sposób, niezależnie od grupy badanych. Co ciekawe, symbolizacja moralnej tożsamości – czyli potrzeba bycia postrzeganym jako osoba moralna – wiązała się z większym prawdopodobieństwem takiego zachowania, ale tylko w próbie z populacji ogólnej. Badanie to pokazuje, że nasze przekonania moralne – zarówno te wewnętrzne, jak i te związane z wizerunkiem społecznym – mogą mieć istotny wpływ na decyzje o korzystaniu z AI.
Pełny artykuł dostępny w otwartym dostępie tutaj:
👉 https://link.springer.com/article/10.1007/s12144-025-08126-x
Cytacja:
Jędryczka, W., Kowal, M., Paruzel-Czachura, M. et al. Who uses chatgpt? The role of moral identity in predicting the use of chatgpt. Curr Psychol (2025). https://doi.org/10.1007/s12144-025-08126-x