Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polish
  • English
Inicjatywa Doskonałości Badawczej

Swoboda badań | Przystanki w obiektywie – cykl fotograficzny

05.04.2022 - 10:48 aktualizacja 05.04.2022 - 11:05
Redakcja: wcyg

INICJATYWA DOSKONAŁOŚCI BADAWCZEJ


SWOBODA BADAŃ – NAUKA DLA PRZYSZŁOŚCI

Cykl „Swoboda badań – nauka dla przyszłości” to artykuły, wywiady i krótkie filmy prezentujące badania laureatów konkursu „Swoboda badań”

dr Wojciech Kukuczka

Przystanki w obiektywie – cykl fotograficzny

Czekając na przystanku, przeglądamy smartfon, słuchamy muzyki, czytamy książkę, rozmawiamy z drugą osobą albo po prostu stoimy i nie robimy niczego szczególnego. Nie myślimy o tych czynnościach podczas ich wykonywania, ale dla obserwatora z zewnątrz ta mozaika ludzkich zachowań może stać się źródłem inspiracji.

Dr Wojciech Kukuczka z Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego odbył podróże po polskich miejscowościach w poszukiwaniu zróżnicowanych architektonicznie oraz kulturowo przystanków komunikacji miejskiej. Katowice, Częstochowa, Wrocław, Wałbrzych, Międzybrodzie, Gdańsk, Warszawa, Terespol, Lublin, Kraków – ze zgromadzonego w każdym z tych miast materiale zdjęciowym oraz filmowym dr Wojciech Kukuczka stworzył realizację artystyczną na temat przystanków.

Cykl fotograficzny pn. „Przystanki” powstał w oparciu o autorską metodę artysty – fotografię ciągłą. Prace – jeszcze w wersji roboczej – zaprezentowano po raz pierwszy podczas międzynarodowego festiwalu fotografii FotoArtFestiwal w Bielsku-Białej.

Ukończony projekt przedstawiono również w ramach wystawy indywidualnej w galerii „Obserwacja” w Warszawie. Wernisaż odbył się 11 marca 2022 roku, a prace dr. Wojciecha Kukuczki można było oglądać do 25 marca 2022 roku.

Dr Wojciech Kukuczka o swoim projekcie

Lewy cudzysłówPrzystanki to miejsca wyjątkowe. Ciekawi mnie ich architektura, aranżacja wnętrza, wyposażenie, ale przede wszystkim, dodane do oryginalnego projektu, ślady użytkowania pozostawione przez ludzi. Ślady rozgrywających się tam zdarzeń, ślady zużycia, rozkładu, wandalizmu czy ulicznej twórczości. Wszystkie te cechy wiele mówią o okolicy i jej kulturze. Mówią także wiele o ludziach żyjących w tej przestrzeni.

Ciekawi mnie również wpływ, jaki przystanki wywierają na oczekujących w ich przestrzeniach pasażerów. Przystanek narzuca pewne zachowania, konwenanse, sprowadza człowieka do roli ustalonej dla tego miejsca. Panuje tu stan zatrzymania, chwila oddechu, kontemplacji. Ten pasywny charakter sceny jest dla mnie bardzo interesujący. Jest to przystanek na drodze do jakiegoś celu, chwila zawieszenia.

Ten moment bezruchu, oczekiwania, wyraża się w pasywnym trwaniu, ledwie zauważalnym ruchu na pograniczu dostrzeżenia, jednak w jego stateczności kryje się wiele emocji. Dlatego też fotografuję moich bohaterów z pominięciem najważniejszej dla fotografii cechy – zatrzymania obrazu. Nazywam tę metodę fotografią ciągłą. Prace z jednej strony estetyką przynależą do medium fotografii, z drugiej jednak sam zapis jest filmowy. Zatrzymanie nie następuje więc na klatce negatywu, ale w rzeczywistości. Bohaterowie trwają w zapętleniu. Czekają w bezruchu, w przestrzeniach tytułowych przystanków na komunikację. Czy ta jednak nastąpi? Czy może pomiędzy nimi zaistnieć?

Dr Wojciech Kukuczka na tle swoich prac artystycznych z cyklu „Przystanki”, prezentowanych w galerii „Obserwacja” w Warszawie

Dr Wojciech Kukuczka na tle swoich prac artystycznych z cyklu „Przystanki”, prezentowanych w galerii „Obserwacja” w Warszawie | fot. Katarzyna Bubik

Trzy prace z cyklu dr. Wojciecha Kukuczki „Przystanki” wiszące na ścianie w galerii. Pod pracami stolik z materiałami promocyjnymi wystawy

Prace z cyklu „Przystanki” prezentowane w ramach wystawy w galerii „Obserwacja” w Warszawie | fot. Katarzyna Bubik

return to top