Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Medialnej
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Konferencja z cyklu „Komunikacja medialna w badaniach i praktyce”,
której temat przewodni brzmi „Zmiana w mediach – Media w czasie zmiany”. Konferencja jest organizowana przez Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Medialnej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach i odbędzie się w dniach 18-19 listopada 2024 roku w formie stacjonarnej w Ustroniu

przejdź do formularza rejestracyjnego

Wydarzenie realizowane jest w paśmie Miasto-Region-Akademia, w ramach obchodów Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024
Wydarzenie jest dofinansowane ze środków Województwa Śląskiego – Współorganizatora Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024

 

PROGRAM KONFERENCJI

 

Bo ludzie nie lubią zmian. Ale jeśli zmiana nastąpi dostatecznie szybko, przeskakują tylko z jednej normalności do drugiej.”

Terry Pratchett, „Świat finansjery”

Zapraszamy Państwa na drugą konferencję z cyklu „Komunikacja medialna w badaniach i praktyce”, której temat przewodni brzmi „Zmiana w mediach – Media w czasie zmiany”. Konferencja jest organizowana przez Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Medialnej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach i odbędzie się w dniach 18-19 listopada 2024 roku w formie stacjonarnej w Ustroniu.

Motywem przewodnim tegorocznego spotkania będzie istota zmiany, której doświadcza Polska i świat. W ciągu ostatnich kilku lat byliśmy świadkami zawrotnych przeobrażeń społecznych, historycznych, ekonomicznych, politycznych i innych. Wszystkim tym doświadczeniom jednostkowym i masowym towarzyszyły media i platformy (Castells 2012; Klinger et al. 2024) – jednocześnie jako środek komunikacji, łączności, nacisku, fragmentaryzacji, integracji, informacji i dezinformacji. To na nas naukowcach i praktykach spoczywa odpowiedzialność dogłębnego poznania zachodzących w otoczeniu przemian, a jednocześnie ich wyjaśnienia i oswojenia nowej rzeczywistości społecznej. Zgodnie z tą ideą, celem naszej konferencji jest umożliwienie zebrania spostrzeżeń i wyników badań na temat transformacji, które zaszły w perspektywie ostatnich lat. W czasie tego okresu nastąpiły zmiany systemowe i społeczne, dokonujące się pod wpływem zarówno rewolucji (pojedynczych wydarzeń), jaki ewolucji (powolnych zmian jakościowych). Dotyczą one między innymi przemian pokoleniowych w sposobie korzystania z mediów czy rozwoju cyfrowych technologii komunikacyjnych.

W ramach naszej konferencji szczególną uwagę chcielibyśmy poświęcić następującym zagadnieniom:

1. Zmiany w teorii komunikowania masowego – panel poświęcony pamięci i dorobkowi naukowemu Profesora Stanisława Michalczyka, mający stanowić przegląd najważniejszych teorii średniego zasięgu i innych oraz wyników badań Profesora Michalczyka.

2. Zmiany w środowisku platform – jakie przemiany w komunikacji wprowadza sztuczna inteligencja, a także jaką rolę odgrywają media społecznościowe, w szczególności w procesie komunikowania (się) młodego pokolenia.

3. Świat w drastycznej zmianie – koncentracja na obrazie katastrof, kryzysów i konfliktów przedstawianych w mediach i za pośrednictwem platform medialnych

4. Zmiany w polityce – przedstawienie wyników analiz kampanii wyborczych i cyfrowej komunikacji politycznej.

5. Zmiany w mediach – próba dokonania diagnozy funkcjonowania „starych” mediów w nowej odsłonie, komunikowania lokalnego i komunikacji społecznej, a także najważniejszych zmian w hybrydowych systemach medialnych w Polsce i na świecie.

6. Zmiany w procesie komunikowania społecznego i medialnego – pokazanie odmienności oraz różnorodności komunikowania międzynarodowego i międzykulturowego oraz wzięcie pod uwagę analizy mediów i platform mniejszości i diaspor.

7. Przykłady zmian – przedstawienie analizy przypadków dotyczących komunikowania się w dynamicznie przeobrażających się czasach, lecz również skupienie uwagi na aspektach historycznych, które kształtują aktualną rzeczywistość społeczno-medialną.

8. Zmiany w rozrywce – uwzględnienie dynamiki zmian w rozrywce i nowych technologiach lecz również ustalenie jak technologie medialne determinują „urozrywkowienie” różnych obszarów ludzkiego życia.

Opłata konferencyjna wynosi:

• 800 zł – opłata podstawowa za udział w konferencji (pokój dwuosobowy)

• 900 zł – opłata podstawowa za udział w konferencji (pokój jednoosobowy)

• 750 zł – opłata dla członkiń i członków PTKS (pokój dwuosobowy)

• 850 zł – opłata dla członkiń i członków PTKS (pokój jednoosobowy)

• 650 zł – opłata dla doktorantek i doktorantów (zakwaterowanie w pokoju dwuosobowym)

W jej ramach zapewniamy materiały konferencyjne, nocleg, wyżywienie (w tym uroczystą kolację w pierwszym dniu konferencji) oraz publikację (po wcześniejszej recenzji) w monografii zbiorowej w wydawnictwie z listy MEiN dla tekstów, które zostaną zaakceptowane przez redaktorów tomu. Konferencja objęta jest patronatem Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej i Centrum Badania Opinii Społecznej.

 

W tytule przelewu należy podać:
Imię i nazwisko Uczestnika/Uczestniczki
Afiliacja
Akronim konferencji: Konferencja IDKM UŚ

UNIWERYSTET ŚLĄSKI W KATOWICACH
74 1050 1214 1000 0007 0000 7909


kontakt: konferencja.idikm.us@gmail.com

 

Przewodniczący rady naukowej konferencji:

dr hab. Mariusz Kolczyński, prof. UŚ

Skład komitetu naukowego:

dr hab. Małgorzata Adamik-Szysiak, prof. UMCS

prof. Carmen Carretón Ballester, Uniwersytet Alicante, Hiszpania

dr hab. Olga Dąbrowska-Cendrowska, prof. UJK, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

dr hab. Krystyna Doktorowicz, prof. UŚ, Uniwersytet Śląski w Katowicach

dr hab. Michał Głowacki, prof. UW

prof. dr hab. Jerzy Gołuchowski, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach

prof. dr hab. Agnieszka Hess, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

prof. dr hab. Iwona Hofman, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

prof. Ulrike Klinger, Uniwersytet Europejski Viadrina w Frankfurcie nad Odrą, RFN

dr hab. Katarzyna Konarska, prof. UWr, Uniwersytet Wrocławski

dr hab. Małgorzata Łosiewicz, prof. UG

dr hab. Agnieszka Łukasik-Turecka, Katolicki Uniwersytet Lubelski

prof. dr hab. Ewa Maj, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

dr hab. Ewa Marciniak, prof. UW, Uniwersytet Warszawski

prof. Marta Martín Llaguno, Uniwersytet Alicante, Hiszpania

dr hab. Szymon Ossowski, prof. UAM, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

dr hab. Dorota Piontek, prof. UAM, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

prof. dr hab. Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Uniwersytet Śląski
w Katowicach

Przewodnicząca komitetu organizacyjnego:

dr hab. Dagmara Głuszek-Szafraniec,
prof. UŚ

Skład komitetu organizacyjnego:

dr Agnieszka Grzesiok-Horosz

dr hab. Damian Guzek, prof. UŚ

mgr Przemysław Kantorski

dr Monika Kornacka-Grzonka

dr Barbara Leja

mgr Zbigniew Markowski

dr hab. Yuliana Palagnyuk, prof. UŚ

mgr Michał Rams-Ługowski

mgr Anna Słania

dr Waldemar Sobera

dr hab. Wojciech Welskop, prof. UŚ

dr Łukasz Wielgosz

mgr Anna Wichrowska

 

 

Wydarzeniem towarzyszącym konferencji będą warsztaty komunikacyjne dla szkół średnich.

PROGRAM WARSZTATÓW

 

 

return to top