Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Nauk Społecznych
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Sympozjum w ramach grantu Wyszehradzkiego – podsumowanie

29.01.2025 - 09:06 aktualizacja 29.01.2025 - 09:06
Redakcja: violettakulik

W dniach 16-17 stycznia br. odbyło się pierwsze zdalne międzynarodowe sympozjum w ramach grantu Wyszehradzkiego „Struktury niepewności: edukacja włączająca w krajach Europy Środkowo-Wschodniej”.

W sympozjum uczestniczyli badacze, nauczyciele, pedagodzy specjalni, dyrektorzy placówek edukacyjnych, przedstawiciele ministerstwa, środowiska lokalnego i jednostek pozarządowych z Polski, Czech, Słowacji oraz Węgier. Uczestnicy dyskutowali na temat  uwarunkowań, zadań oraz wyzwań, jakie stoją przed edukacją włączającą w tychże państwach.

Pierwszy dzień sympozjum otworzyła kierownik projektu dr Dorota Prysak (Uniwersytet Śląski w Katowicach). Natępnie rozpoczęto panel dotyczący edukacji włączającej w Czechach oraz Słowacji. Wśród jego rozmówców znaleźli się: dr Martin Kaleja (Ambis Uniwersytet w Pradze) dr Jarmila Žolnová (Uniwersytet w Preszowie). Tego samego dnia o kontekstach edukacji włączającej na uczelniach wyższych w Czechach mówiła również mgr Lenka Gulová (Ambis Uniwersytet w Pradze). Ostatnia w panelu wystąpiła dr Iva Klugová  (Ambis Uniwersytet w Pradze) mówiąc o specjalnym wsparciu uczniów w edukacji włączającej – dyskusję moderował dr Martin Kaleja.

Drugi dzień otwarto rozmową o możliwościach i szansach edukacji włączającej w Polsce. Dyskusję rozpoczęli: dr Tomasz Kasprzak (Uniwersytet Śląski w Katowicach) oraz dr Joanna Sztobryn-Giercuszkiewicz (Uniwersytet Łódzki).
W kolejnej części głos zajęli praktycy: Agnieszka Pietryka (Ośrodek Rozwoju Edukacji), Grażyna Adamczyk (Zespół Szkół nr 6 w Rybniku) oraz dr hab. Anna Prokopiak (Fundacja Alpha). Następny panel dotyczył perspektywy edukacji włączającej na Węgrzech, a wśród jej rozmówców znaleźli się dr Magdolna Nemes (Uniwersytet w Debreczynie), dr Gortka-Rákó Erzsébet (Uniwersytet w Debreczynie) oraz dr Pető Ildikó (Uniwersytet w Debreczynie)  – dyskusję moderował dr Tomasz Kasprzak.

Podsumowaniem dwóch dni sympozjum była dyskusja z udziałem badaczy z Polski, Czech, Słowacji oraz Węgier.

 

Organizatorami sympozjum byli partnerzy z Czech (Uniwersytet Ambis w Pradze).

Informacje na temat grantu V4:  https://inclusiveeducation.us.edu.pl

na stole: laptop, okulary i notes

return to top