Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Tytuły profesorów dla prof. dr hab. Krystyny Pasterczyk oraz prof. dr hab. Huberta Miśki

02.10.2023 - 14:33 aktualizacja 18.10.2023 - 20:53
Redakcja: Andrzej Szczurek

Z wielką radością i nieskrywaną dumą mamy zaszczyt powiadomić, że Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda nadał tytuły profesorskie prof. dr hab. Krystynie Pasterczyk w dyscyplinie sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki (postanowieniem z dnia 24 lipca 2023 roku) oraz prof. dr hab. Hubertowi Miśce w dyscyplinie sztuki muzyczne (postanowieniem z dnia 4 sierpnia 2023 roku).

Składamy najserdeczniejsze gratulacje oraz życzenia dalszych sukcesów w realizacji planów i zamierzeń naukowych, a także wszelkiej pomyślności w życiu zawodowym i osobistym.

Biogramy profesorów

prof. dr hab. Krystyna Pasterczyk

zdjęcie portretowe prof. dr hab. Krystyna Pasterczyk

prof. dr hab. Krystyna Pasterczyk. Artystka sztuk wizualnych, rzeźbiarka, zajmuje się obiektem, instalacją, poezją wizualną, dydaktyką artystyczną. Absolwentka Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Cieszynie, Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (1986). Stopnie artystyczne  uzyskała na Wydziale Rzeźby ASP w Gdańsku (doktorat 2001, habilitacja 2009). Od 2023 roku profesor sztuki. Podczas studiów zaangażowana w realizację programu prof. Jerzego Wrońskiego Sztuka na Uniwersytecie. Zaliczyła wówczas bauhausowski kurs koloru (J. Albers), prowadzony przez Michaela Kidnera w Cieszynie (1985). Po studiach zatrudniona w macierzystej uczelni. Równolegle wraz z Krzysztofem Morcinkiem i Andrzejem Szewczykiem współtworzyła cieszyńską Galerię Miejsce (1991-97). Działała wówczas w nieformalnej grupie artystycznej: Chlanda, Kuś, Lutyński, Morcinek, Pasterczyk, Szewczyk (do 2001). W latach 1989-91 pracowała w PLSP w Miejscu Piastowym. W latach 2009-13 prowadziła pracownię rzeźby w ASP w Katowicach. Aktualnie prowadzi pracownię rzeźby i pracownię struktur wizualnych w Instytucie Sztuk Plastycznych w Cieszynie.
Swoje badania artystyczne koncentruje na poszukiwaniu istoty rzeźby/sztuki w jej związku z poezją (szeroko rozumianą). Zawartość prac inspirowana jest wątkami autobiograficznymi, animistycznymi, poetyckimi i filozoficznymi. Ważniejsze prace: Dwie Arki, 1992, Arka Matki, 1996 (kolekcja sztuki współczesnej Muzeum Śląskiego w Katowicach); Ściana z pokoju, 1994; Homage to Malte, 2000; Die Schatulle durchdringender Kälte / Szkatułka  przejmującego  zimna, 2001; Kamień Heideggera, 2005; Mea culpa, 2006; Różo, jesteś snem pod moimi powiekami, 2007; Biblioteka Honoris, 2010-12; Orantka / Modlitwa do kamienia, 2012; Światło i ciążenie, 2017-23. Ważniejsze wystawy: Krystyna Pasterczyk (ind. 1994), Galeria Krzysztofory w Krakowie; Kobieta o kobiecie (1996), Galeria BWA w Bielsku-Białej; Dźwięk ciszy – sztuka kobiet (1996), Galeria Łaźnia Miejska w Gdańsku; Status quo (1996), Rzeczy i lęki (ind. 1999), Sztuka III RP (2003), Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku; Artyści Galerii Sektor I (2002), Galeria Otwarta Pracownia w Krakowie; Poiesis (ind. 2007),  Galeria Fra Angelico w Katowicach; Linia i chaos – kompozycje przestrzenne świata (2017, w 100-lecie awangardy), Cień wolności (2018, w 100-lecie niepodległości), Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach.

 

 

 

prof. dr hab. Hubert Miśka

zdjęcie protretowe prof. dr hab. Hubert Miśka

Śpiewak operowy i pedagog, profesor sztuki w dyscyplinie sztuki muzyczne. Studia wokalne ukończył w  katowickiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu prof. Stanisławy Marciniak–Gowarzewskiej, wcześniej zrealizował u prof. Adolfa Dygacza na Uniwersytecie Śląskim magisterium w zakresie pedagogiki muzycznej. Przez 30 lat był etatowym solistą Opery Śląskiej w Bytomiu, gdzie zadebiutował w 1990 roku jako Nemorino w Napoju miłosnym G. Donizettiego, z teatrem tym kontynuuje obecnie współpracę. Występował także na scenach operowych Krakowa, Szczecina, Wrocławia, wielokrotnie śpiewał też poza granicami kraju: Czechy, Francja, Niemcy, Belgia, Szwecja, Dania, Węgry, Holandia, Szwajcaria, Ukraina, Włochy i Słowacja, oraz na krajowych estradach filharmonicznych (Poznań, Katowice, Białystok, Wrocław, Kraków, Łódź, Zabrze, Rzeszów). Dokonał wielu nagrań dla TV i radia i na 9 płytach CD. Hubert Miśka jest laureatem Złotej Płyty za album kolędowy nagrany dla Polskiego Radia w Katowicach. Od 1983 roku jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym Uniwersytetu Śląskiego, gdzie na Wydziale Sztuki i Nauk o Edukacji w Cieszynie pracuje na stanowisku profesora. W latach 2016-2019  pełnił funkcję dyrektora Instytutu Muzyki, a w latach 2011-2019 był kolejno: kierownikiem  Zakładu Dyrygowania i Wokalistyki i kierownikiem Zakładu Dydaktyki Muzycznej i Kształcenia Wokalnego. W roku 1998 zrealizował w Akademii Muzycznej we Wrocławiu pod kierunkiem prof. Eugeniusza Sąsiadka kwalifikacje I stopnia w zakresie wokalistyki, a w 2011 w katowickiej Akademii Muzycznej na podstawie rozprawy Solowa twórczość wokalna Jana Sztwiertni – charakterystyka stylistyczna i aspekty wykonawcze (wyd. UŚ Katowice 2010) uzyskał tytuł doktora habilitowanego. Działalność naukowa Huberta Miśki związana jest głównie z badaniami nad różnymi formami muzyki wokalnej oraz wokalno – instrumentalnej, w zakresie solowej  interpretacji muzycznej. Szczególne miejsce w tej materii badawczej zajmują kompozycje twórców śląskich (J. Sztwiertnia, J. Świder, K. Hławiczka, J. Gawlas, W. Macura, S. Hadyna, J. Podola). Jest autorem 24 publikacji naukowych – monografii, prac redakcyjnych, artykułów, a także m.in. opracowań pierwszych wydań materiałów nutowych (Pieśni na głos solowy z fortepianem i opery ludowej Sałasznicy) kompozytora Jana Sztwiertni, którego wielki talent przerwała śmierć w hitlerowskim obozie w Mauthausen-Gusen.  Zainteresowania badawcze H. Miśki obejmują także zagadnienia metodyczne w zakresie materiałów szeroko rozumianej pracy nad głosem (współczesne i historyczne metody kształcenia, koncepcje, repertuar).

return to top