Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
student
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Systemy i wsparcie IT

Pierwsze kroki w serwisie USOSweb

Uniwersytecki System Obsługi Studiów (USOS) służy do zarządzania tokiem studiów. Dane w systemie USOS uzupełniane są przez pracowników różnych jednostek uczelni, a tokiem studiów zarządzają pracownicy dziekanatu. Z systemem USOS połączony jest szereg serwisów internetowych skierowanych do studentów oraz nauczycieli akademickich. Najważniejszy z nich to serwis USOSweb, określany mianem wirtualnego dziekanatu. To tutaj jako student sprawdzisz swoje oceny i przyznane stypendia, zapiszesz się na zajęcia, a także sprawdzisz numer konta bankowego, na które będziesz zobligowany(-na) wnosić opłaty związane ze studiami, m.in. opłatę za wydanie indeksu i legitymacji studenckiej.

Logowanie do serwisu USOSweb, jak również do pozostałych serwisów współdziałających z systemem USOS odbywa się za pośrednictwem Centralnego Systemu Uwierzytelniania Uniwersytetu Śląskiego (CAS). Identyfikatorem w CAS jest numer indeksu lub adres e-mail. Studenci rozpoczynający studia w Uniwersytecie Śląskim logują się hasłem wykorzystywanym w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów (IRK). W przypadku utraty hasła do konta w CAS można samodzielnie zresetować hasło, podając adres poczty elektronicznej wykorzystywany w systemach informatycznych Uniwersytetu Śląskiego.

Pamiętaj! Konto w CAS pozwalające zalogować się do serwisu USOSweb zostanie utworzone dopiero po wprowadzeniu Twoich danych przez pracownika dziekanatu do systemu USOS. Dziekanat powinien wprowadzić te dane w jak najkrótszym czasie (zazwyczaj następuje to do siedmiu dni od dostarczenia dokumentów), jednak czasami z różnych przyczyn dane są wprowadzane później. O utworzeniu konta w serwisie USOSweb zostaniesz poinformowany(-na) drogą mailową.

Najważniejsze elementy serwisu USOSweb:

MÓJ USOSWEB

PLAN ZAJĘĆ – wyświetlany jest tu indywidualny plan zajęć pod warunkiem przypisania do grup zajęciowych. W zależności od kierunku, na którym studiujesz, przypisanie do grup zajęciowych odbywa się poprzez moduł elektronicznej rejestracji lub dokonywane jest bezpośrednio przez dziekanat.

GRUPY ZAJĘCIOWE – podgląd grup zajęciowych, do których jesteś zapisany(-na) w danym roku akademickim. Z tego poziomu najłatwiej możesz podejrzeć sylabus interesującego Cię przedmiotu – wystarczy kliknąć bezpośrednio w nazwę przedmiotu zawierającą odnośnik do katalogu.

USOSMAIL – moduł umożliwiający mailową komunikację pomiędzy członkami społeczności akademickiej. Można tam wysłać wiadomość do prowadzącego zajęcia lub do współuczestników grupy zajęciowej.

DLA STUDENTÓW

REJESTRACJE – na większości wydziałów prowadzona jest elektroniczna rejestracja na przedmioty. Może dotyczyć wszystkich przedmiotów objętych planem studiów lub pewną ich część. Planowane i trwające rejestracje można sprawdzić w USOSweb – wystarczy kliknąć w bocznym menu KALENDARZ REJESTRACJI i wybrać jednostkę prowadzącą studia. Rejestracje udostępnione bezpośrednio dla studenta wyświetlają się po zalogowaniu w menu DLA STUDENTÓW → REJESTRACJE.

Rejestracje na zajęcia WF przygotowywane są przez Centrum Wychowania Fizycznego i Sportu. Odbywają się poprzez serwis UL dostępny pod adresem ul.us.edu.pl. Na około tydzień przed rozpoczęciem rejestracji studentom przyznawane są żetony uprawniające do rejestracji na wybrany przedmiot. Jeżeli nie widzisz żetonu w swoim koszyku po zalogowaniu do serwisu UL, zgłoś ten fakt do dziekanatu.

Rejestracje na lektoraty oferowane przez Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych (SPNJO) dostępne są w serwisie USOSweb. Po wejściu do modułu DLA STUDENTÓW → REJESTRACJA należy wybrać odnośnik „rejestracje żetonowe”. Lektoraty oparte są na tzw. grupach dedykowanych – to znaczy, że dla każdego kierunku określone są języki, spośród których możesz dokonać wyboru (stąd nie zawsze możliwe jest zarejestrowanie się na dowolnie wybrany język). W przypadku braku żetonu na podstronie „moje żetony” skontaktuj się z SPNJO.

OCENY KOŃCOWE – podgląd ocen wystawionych przez nauczycieli akademickich. Oceny w USOSweb są obecnie jedynym źródłem informacji dla dziekanatu o osiągniętych przez Ciebie wynikach sesji egzaminacyjnej, dlatego warto sprawdzać ich kompletność i poprawność.

PODANIA – możliwość złożenia elektronicznego podania do dziekanatu. Pamiętaj, że jedynie wybrane sprawy obsługiwane są w ten sposób. Lista obsługiwanych spraw przez dany dziekanat wyświetla się po kliknięciu odnośnika „złóż nowe podanie”.

RANKINGI – moduł, w którym wyświetlana jest Twoja pozycja w celu ustalenia kolejności przy ubieganiu się o rozmaite zasoby. Jednym z takich zasobów jest stypendium rektora dla najlepszych studentów lub wyjazd na wymianę studencką w ramach międzynarodowych programów.

STYPENDIA – zakładka umożliwia sprawdzenie przyznanych stypendiów oraz wprowadzenie numeru konta, na który będą dokonywane przelewy świadczeń stypendialnych.

Kampus w sosnowcu, dwie studentki przy komputerze.

DLA WSZYSTKICH

W tej zakładce dostępne są różne, ogólnouniwersyteckie moduły, takie jak:

  • KONTA BANKOWE – pozwala na sprawdzanie indywidualnego rachunku bankowego, na który wnosisz opłaty związane z tokiem studiów.
  • WNIOSKI O AKADEMIKI – podgląd statusów rozpatrzenia złożonych podań o miejsce w akademiku.
  • EMAIL UŚ – podgląd i zmiana Twojego adresu poczty elektronicznej zapisanego w systemie USOS.
  • KONTO OFFICE365 – rejestracja w usłudze Office365, oferującej dostęp do jednej z platform zdalnego kształcenia oraz grupowej komunikacji Teams, chmury plikowej OneDrive, poczty Outlook oraz aplikacji użytkowych, takich jak Word, Excel czy PowerPoint.
  • WNIOSKI – lista wniosków, które możesz złożyć w ramach swojej jednostki i programu studiów, np. wniosek o przyznanie świadczenia z Funduszu Stypendialnego.
  • ZDJĘCIA DO LEGITYMACJI – podgląd aktualnego zdjęcia do legitymacji oraz ustawienia preferencji jego widoczności. W przypadku zgubienia legitymacji możesz stąd pobrać, a następnie wydrukować podanie o wyrobienie nowej. Jeżeli zdjęcie jest nieaktualne, należy zwrócić się do dziekanatu z prośbą o przyznanie jednorazowego uprawnienia do wgrania nowego.

Szczegółowe instrukcje do podstawowych modułów USOSweb umieszczone są zawsze na stronie głównej serwisu USOSweb w sekcji DLA STUDENTÓW.

return to top