W czasopiśmie naukowym “Przegląd badań edukacyjnych” ukazał się artykuł pt. “Methodology of Modern Research Concerning Childhood – The Perspective of Childhood Studies”, autorstwa prof. dr hab. Ewy Jarosz.
Artykuł już jest w open access: https://apcz.umk.pl/PBE/article/view/32634
Zasadnicza teza opracowania mówi o tym, iż nowoczesne badania dotyczące dzieciństwa rozwijają się obecnie głównie na podłożu głębokiego rozumienia idei praw dziecka. Przejawia się to nie tylko w podejmowanej w różnych badaniach problematyce, ale także w określonym stylu formułowania celów badań oraz w ich aspektach metodologicznych. Artykuł ukazuje jak zasadnicze wymiary idei praw dziecka tj. poszanowanie podmiotowości dzieci oraz ich prawa do ekspresji własnej opinii w sprawach ich dotyczących, przejawiają się w badaniach realizowanych w formacji badawczej jaką są childhood studies. Mają one bowiem swój wyraz zarówno w określonej perspektywie epistemologicznej badań, jaką jest poznawanie rzeczywistości „oczami” dzieci, jak też w preferowanych rozwiązaniach metodologicznych – poprzez stosowanie określonych rodzajów badań oraz stosowaniu metod, które umożliwiają pozyskanie relacji, opinii czy ocen dzieci. Badania Autorki prezentowane w tekście oparte o analizę dyskursu naukowo-badawczego, pozwoliły wyłonić preferowane w childhood studies typy badań dzieciństwa, tj. etnograficzne, meta-analityczne, oparte o big data, populacyjne i longitudinalne oraz wskazać na promowany w badaniach dzieciństwa trend, jakim jest realizacja badań jako partycypacyjnych – czyli z udziałem dziećmi jako współbadaczy swej rzeczywistości.