Ukazująca się nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego książka „Zielona inkluzja czyli o relacji człowieka z przyrodą, outdoor education i leśnej bajce” autorstwa dr Joanny Godawa z Wydziału Nauk Społecznych stanowi polską, naukową odpowiedź na bestsellery literatury światowej o tematyce ekologicznej, poruszające temat deficytu kontaktu człowieka z przyrodą oraz jego wykluczenia z natury, ale także promujące naukę w terenie oraz pedagogikę przeżyć.
Zielona inkluzja… powstała z potrzeby zwrócenia uwagi na relację współczesnego człowieka ze światem natury. To książka o konieczności włączenia się do natury/ wyjścia z deficytu natury, gdzie mowa jest o relacji, miejscu, dziecku i rozwoju osobistym każdego z nas. To słowa o przygodzie, bajce, zrównoważonym rozwoju i ekologii, w których mamy szansę zobaczyć siebie. Autorka zaproponowała trójfazowy model inkluzji/ powrotu człowieka do natury oparty na trójfazowej koncepcji antropologicznej Arnolda von Gennepa oraz autorski model leśnej bajki przygotowującej i pogłębiającej kontakt dzieci z przyrodą, wierząc, że jedną z dróg prowadzących do inkluzji człowieka z naturą są działania ukierunkowane na pracę i rozwój dzieci w przestrzeni natury oraz ukazanie środowiska naturalnego jako miejsca wspólnego, w którym możemy i powinniśmy podejmować działania o charakterze badawczym, innowacyjnym i twórczym.