Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Nauk Społecznych
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Perspektywa 3P – projekty realizowane na zlecenie MEN I Rozmowa z dr hab. Edytą Widawską, prof. UŚ

21.05.2025 - 11:43 aktualizacja 21.05.2025 - 14:38
Redakcja: violettakulik

Violetta Kulik: Pani Profesor, czym jest Perspektywa 3P i do kogo jest skierowana?

Dr hab. Edyta Widawska, prof. UŚ: „Perspektywa 3P” to coś więcej niż tylko 15 projektów – to wspólna inicjatywa łącząca ludzi, którzy chcą realnie wspierać dzieci, młodzież i ich rodziny. Od kwietnia 2025 roku Uniwersytet Śląski w Katowicach realizuje, na terenie 15 województw, działania, by wesprzeć publiczne poradnie psychologiczno – pedagogiczne w całym kraju.

Naszym marzeniem i celem jest, by poradnie mogły działać jeszcze skuteczniej, bliżej ludzi i w partnerstwie z innymi instytucjami.

 

Violetta Kulik: Jakie są główne cele projektów?

Dr hab. Edyta Widawska, prof. UŚ: Przede wszystkim zależy nam na tym, by poradnie psychologiczno-pedagogiczne mogły działać jeszcze bliżej ludzi – dzieci, młodzieży, rodziców i całych społeczności lokalnych. Chcemy, by były miejscem, do którego naprawdę warto się zwrócić po pomoc, bo spotka się tam specjalistów, którzy mają odpowiednie narzędzia i przestrzeń do działania.

Dlatego proponujemy odejście od tradycyjnego, medycznego podejścia do diagnozowania trudności – takiego, które często koncentruje się głównie na objawach i klasyfikacjach. Zamiast tego promujemy podejście biopsychospołeczne, które bierze pod uwagę całego człowieka – jego emocje, środowisko życia, relacje, możliwości i potrzeby. Taka zmiana pozwala lepiej zrozumieć, co naprawdę dzieje się z dzieckiem czy nastolatkiem, i jak najlepiej mu pomóc.

Zależy nam też na budowaniu mostów – między poradniami a szkołami, lekarzami, pracownikami pomocy społecznej i organizacjami pozarządowymi. Wiemy, że skuteczna pomoc to taka, która nie działa w izolacji, ale opiera się na współpracy różnych środowisk. Chcemy więc tworzyć przestrzeń do dialogu i wspólnego działania w taki sposób, by dziecko czy rodzina nie musieli „błądzić” między instytucjami, tylko otrzymywali spójne, dobrze skoordynowane wsparcie.

W ramach projektów przygotowujemy także szkolenia i warsztaty, które pozwolą specjalistom z poradni rozwijać swoje umiejętności – zarówno w zakresie diagnozy funkcjonalnej, jak i komunikacji, zarządzania zmianą, pracy w zespole międzysektorowym. To nie będą „suche wykłady”, tylko praktyczne działania, które naprawdę pomogą w codziennej pracy.

I co bardzo ważne, poradnie będą mogły skorzystać z grantów, czyli konkretnych środków finansowych na wprowadzanie zmian, nowych rozwiązań i inicjatyw dostosowanych do lokalnych potrzeb. Nie chodzi więc tylko o teorię, dajemy też realne narzędzia i zasoby do działania.

Wierzymy, że wspólnie możemy stworzyć mechanizmy, który nie tylko „reagują”, ale naprawdę wspierają – empatycznie i skutecznie.

 

Violetta Kulik: Dla kogo są projekty i jakie są podstawy finansowania?

Dr hab. Edyta Widawska, prof. UŚ: Zapraszamy wszystkich, którzy pracują w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych – dyrektorów, specjalistów, terapeutów, psychologów, pedagogów, a także osoby z instytucji, które współpracują z poradniami lub są za nie odpowiedzialne.

To jest projekt dla Was i z Wami – współtworzony przez ludzi.

Chcemy wspólnie budować nową jakość wsparcia – bliższą dzieciom, rodzinom i środowisku lokalnemu.

Zachęcamy do kontaktu z naszym zespołem mailowo: perspektywa3p@us.edu.pl lub telefonicznie 32 359 18 16, odpowiemy na Państwa pytania, rozwiejemy wątpliwości.

Projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej  w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027;

Priorytet FERS.01 Umiejętności; Działanie 01.06 Edukacja włączająca

Umowa o dofinansowanie nr:

FERS.01.06-IP.05-0003/24            –              Perspektywa 3P dla województwa małopolskiego,

FERS.01.06-IP.05-0004/24            –              Perspektywa 3P dla województwa podkarpackiego,

FERS.01.06-IP.05-0005/24            –              Perspektywa 3P dla województwa lubelskiego,

FERS.01.06-IP.05-0006/24            –              Perspektywa 3P dla województwa śląskiego,

FERS.01.06-IP.05-0007/24            –              Perspektywa 3P dla województwa łódzkiego,

FERS.01.06-IP.05-0008/24            –              Perspektywa 3P dla województwa mazowieckiego,

FERS.01.06-IP.05-0009/24            –              Perspektywa 3P dla województwa zachodniopomorskiego

FERS.01.06-IP.05-0010/24            –              Perspektywa 3P dla województwa wielkopolskiego,

FERS.01.06-IP.05-0011/24            –              Perspektywa 3P dla województwa lubuskiego,

FERS.01.06-IP.05-0012/24            –              Perspektywa 3P dla województwa podlaskiego,

FERS.01.06-IP.05-0014/24            –              Perspektywa 3P dla województwa kujawsko-pomorskiego,

FERS.01.06-IP.05-0015/24            –              Perspektywa 3P dla województwa pomorskiego,

FERS.01.06-IP.05-0016/24            –              Perspektywa 3P dla województwa warmińsko-mazurskiego,

FERS.01.06-IP.05-0017/24            –              Perspektywa 3P dla województwa świętokrzyskiego,

FERS.01.06-IP.05-0018/24            –              Perspektywa 3P dla województwa opolskiego,

 

Violetta Kulik: Dziękuję za rozmowę i informację.

 

 

 

prof. Edyta Widawska

dr hab. Edyta WidaWska, prof. UŚ

return to top