Mgr Zuzanna Schneider (Instytut Psychologii) otrzymała grant Preludium 23 Narodowego Centrum Nauki na realizację projektu „Impostoryzm jako czynnik ryzyka uzależnienia od uczenia się: longitudinalna i międzykulturowa perspektywa”.
Opiekę naukową nad projektem pełni dr Edyta Charzyńska, prof. UŚ.
W ostatnim czasie obserwuje się gwałtowne pogorszenie stanu zdrowia psychicznego osób studiujących, a presja osiągnięć, wyniki w nauce oraz plany po ukończeniu nauki są wskazywane przez młodzież jako jedne z najczęstszych powodów stresu. Stwarza to potrzebę zintensyfikowania badań nad naglącym problemem pogarszającego się stanu psychicznego studentów. Niniejszy projekt dotyczyzjawiska impostoryzmu jako potencjalnego czynnika ryzyka w uzależnieniu od uczenia się wśród osóbstudiujących. Uzależnienie od uczenia się można definiować w tych samych ramach teoretycznych jak każde inneuzależnienie behawioralne i w wielu aspektach jest ono podobne do uzależnienia od pracy. Jako uzależnienie od uczenia się określa się bycie przesadnie skupionym na uczeniu się, bycie napędzanym przez niekontrolowaną potrzebę uczenia się i poświęcanie uczeniu się takiej ilości energii i wysiłku, że doprowadza to do zaniedbania relacji osobistych, aktywności w czasie wolnym lub zdrowia. Uzależnienie od uczenia się uważa się za wczesną formę uzależnienia od pracy w późniejszym życiu i charakteryzuje się również podobnym występowaniem, tj. między 8 a 10%. Kluczowe jest, aby rozróżnić uzależnienie od uczenia się od zaangażowania w naukę, które uważa się za pozytywne zjawisko charakteryzujące się do pasją i entuzjazmem w procesie uczenia się. Zważywszy na powagę konsekwencji uzależnienia od uczenia się, takich jak zaburzenia lękowe, zaburzenia snu czy depresja, niezwykle istotne jest określenie jego czynników ryzyka.
W projekcie zweryfikowana zostanie hipoteza, że jednym z czynników leżących u podstaw uzależnienia od uczenia się jest subiektywne doświadczenie intelektualnej fałszywości, określane jakoimpostoryzm lub inaczej jako „syndrom oszusta”. Impostoryzm charakteryzuje się poczuciem, że w rzeczywistości jest się mniej inteligentnym i kompetentnym niż sądzą inni. Zjawisko to dotyczyzazwyczaj ambitnych osób, które pomimo swoich obiektywnie wysokich osiągnięć, mają trudnościz internalizacją sukcesu. Uzależnienie od uczenia się i impostoryzm przejawiają liczne podobieństwa w zakresie czynników ryzyka, objawów i skutków. W projekcie zweryfikowane zostanie założenie, żestudenci z wysokim poziomem impostoryzmu próbują kompensować subiektywne braki umiejętności i aby zapobiec byciu odkrytym przez innych jako „intelektualni oszuści” angażują się w nadmierne
uczenie się prowadzące do uzależnienia.
Więcej informacji na temat projektu można znaleźć na stronie Narodowego Centrum Nauki: https://www.ncn.gov.pl/sites/default/files/listy-rankingowe/2024-03-15-oppr4giwi8/streszczenia/615085-pl.pdf.
mgr Zuzanna Schneider