Przeprowadzone badania jakościowe miały dostarczyć wiedzy na temat ról pełnionych przez pracowników działów wsparcia osób z niepełnosprawnościami w strukturach uczelni wyższej, systemu organizacji pracy, a także najważniejszych problemów, z jakimi się borykają w swojej pracy. W prezentowanych badaniach zastosowano metodykę badań jakościowych. Analiza zgromadzonego materiału empirycznego prowadzona była zgodnie z zasadami metodologii teorii ugruntowanej, wybór której daje możliwość wglądu w problematykę widzianą oczami badanych.
Ze względu na przedmiot i przyjętą perspektywę teoretyczno-badawczą jako technikę badawczą wykorzystano wywiad ekspercki. W ramach analiz wyróżniono pięć ról pełnionych przez pracowników działów wsparcia osób z niepełnosprawnościami na uczelniach wyższych, a mianowicie: informatora, przewodnika, ostatecznego decydenta, negocjatora, administratora.
Wyniki badań, zwłaszcza dotyczące wsparcia studentów z niepełnosprawnościami na uczelniach wyższych, pozwalają na optymizm w dalszym kreowaniu sytuacji społecznej omawianej grupy osób z niepełnosprawnościami przez władze uczelni wyższych w Polsce.