Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Nauk Społecznych
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Jarosz, E., D. Dobosz, H. Hetmańczyk, M. Jurczyk, M. Bożek (2023). Dyskryminacja w szkole: perspektywa uczniów i nauczycieli, Wyda. GNOME.

Jędryszek-Geisler, A. (2022). Osobowość a agresja i przynależność do podkultury więziennej. Konińskie Studia Społeczno-Ekonomiczne, 8(1-4), 11-20.

Jędryszek-Geisler, A. (2023). Nauka zdalna związana z pandemią COVID-19 a bezradność intelektualna uczniów. W: M. Nowak, S. Chrobak, A. Lukasek (red.). Kształcenie i wychowanie – postpandemiczna transformacja (s. 26-38). Józefów: Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie.

Jędryszek-Geisler, A. (2023). Osobowość osób pozbawionych wolności w aspekcie ich przynależności do podkultury więziennej. The Prison Systems Review, 120, 215-237.

Jędryszek-Geisler, A. (2023). Specyfika pracy psychologa w polskich szkołach sobotnich. W: A. Kleszczewska-Albińska (red.). Różnorodne wyzwania w pracy psychloga. Szanse i zagrożenia (s. 99-120).

Jędryszek-Geisler, A. (2024). Dzieci reemigrantów w polskiej szkole. W: M. Sitek, A. Banaszak (red.). Troska o wycjowanka jako istota procesu pedagogicznego. Zaspokajanie wszechstronnych potrzeb wychowanka (s. 151-173).

Jędryszek-Geisler, A., Bergiel. E. (2023). Samoocena a poczucie koherencji wśród adolescentów młodzieżowych ośrodków wychowawczych. Archive of Social Sciences and Humanities, 3(1), 83-100.

Jurczyk, M. (2021). Strategie adaptacji młodzieży do napięcia wywołanego sytuacją trudną. Szkoła Specjalna, LXXXII (2): 113-126.

Jurczyk, M. (2021).Uwarunkowania czynów karalnych młodzieży w świetle teorii napięcia Roberta Agnew: studium empiryczne z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Jurczyk, M. (2022). Agresja dzieci i młodzieży a klimat społeczny szkoły W: Kompendium nauczyciela – psychologiczne i pedagogiczne aspekty pracy, Polish Academy of Social Sciences and Humanities, Wyda. PASSH, rozdz. 10. Project Erasmus+ 2020-1-PL01-KA226-SCH-095677

Jurczyk, M. (2022). Security as a superior value at work with youth offenders: a new perspective for institutional social rehabilitation in the context of British practice approach. The Prison System Review, 116(3), 75-106.

Jurczyk, M. (2023). Be Friendly, Never Friend – Quality of Relationship Between Juvenile and Educator. Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, 10(3), 218-227.

Jurczyk, M. (2023). Organizacja i zarządzanie brytyjskim systemem resocjalizacji nieletnich na przykładzie funkcjonowania Secure Training Centres W: A. Fidelus (red.). (Nie)otwartość. Dychotomia metod i postaw w readaptacji społecznej skazanych, Wyda. UKSW, Warszawa, ss. 267-283.

Jurczyk, M. (2023). Terapeutyczno-resocjalizacyjne oraz postpenitencjarne formy pomocy nieletnim w Anglii na przykładzie Secure Trening Centres, Low-Education- Security, 120(3), 75-105.

Jurczyk, M. (2024). Relation between the sense of strain, social control, differential associations and juvenile delinquency amongst adolescents: An empirical test of Robert Agnew’s General Strain Theory, Low-Education- Security, 124, ss. 5-33. DOI: 10.52694/ThPSR.124.10

Niemiec M, Godawa J. (2008). Wspomaganie rozwoju dziecka z zespołem ADHD. Kontekst edukacyjny i terapeutyczny; [w:] Nauczyciel i rodzina w świetle specjalnych potrzeb edukacyjnych dziecka. Red. A. Stankowski, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2008, s.179-194, ISBN 978-83-226-1710-6.

Niemiec M, Godawa J. (2010). Wykorzystanie metody Finger Painting w diagnostyce i terapii dzieci z zaburzeniami w rozwoju. W: A. Stankowski, K. Moczia (red.): Wybrane problemy kompleksowej diagnozy, profilaktyki i wsparcia. Wyd. GNOME, Katowice, s.85-89, ISBN 978-83-87819-95-8.

Niemiec M. (2018). Diagnozowanie sytuacji rodzinnej osób z niepełnosprawnością –  obszary, problemy, aspekty etyczne [w:] Mateusz Penczek, Anida Szafrańska (red.)  Wybrane przestrzenie niepełnosprawności. Teoria, diagnoza, badania, język polski, Kraków, ss.120.

Niemiec M. (2019). Kształtowanie kompetencji społecznych uczniów z niepełnosprawnością w kontekście procesu wychowania, Pedagogika. Studia i rozprawy 28, 169-180.

Niemiec M. (2018). „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, Samoocena młodzieży z niepełnosprawnością wzroku w zakresie „ja perspektywicznego”, język polski, Nr 20, ss. 366.

Niemiec M., Godawa J. (2009). The story of the time, the book and the significant people in education, prevention and the development of childrens personal recources.W: Vol’nocasove activity ako prostriedok personalnej vychovy. Red. A. Kostelansky, M. Vargova. Wyd. Katedra predskolskej a elementarnej pedagogiky Pedagogickej fakulty Katolickiej univerzity v Ruzomberku. Ruzomberok, s. 90-97, ISBN 978-80-8084-467-4

Niemiec M., Godawa J. (2009). Zastosowanie programu ART w pracy z dziećmi i młodzieżą agresywną.  „Chowanna”, Tom1 (32) –Terapia pedagogiczna. Red. A. Stankowski. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s.55-71.

Niemiec M., Kowalska-Kantyka M. (2007). Use of pictograms and Blissymbols in communication of disabled children; [w:] H.Gregusova, J..Lopuchova: Niektoré technologické inovácie v špecialnej pedagogike, Bratislava 2007, s. 221-231; ISBN 978-80-89229-10-9.

Niemiec M. (2017). Społeczne funkcjonowanie dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną – możliwości wsparcia [w:] Joanna Godawa (red.), Osoba z niepełnosprawnością na ścieżkach życia. Kultura. Społeczeństwo. Terapia. W przestrzeni niepełnosprawności, język polski, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, ss.172, s. 69-82, ISBN 978-83-8095-389-5.

Niemiec M. (2019). Work of teachers co-organising the process of education of pupils with special educational needs in the opinions of public school teachers. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej 26, s. 81-102, ISSN 2300-391X.

Niemiec M. (2014). Specyfika problemów dorastania osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście ich rozwoju społecznego, [w:] Anna Kurzeja, Mateusz Penczek ( red.), W drodze ku dorosłości – wyzwania i szanse dla procesu edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, „Gnome”, Katowice, s.15-23, ISBN 978-83-63268-28-2.

Niemiec M. (2009). Funkcjonowanie społeczne młodzieży niepełnosprawnej wzrokowo. W: Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych. Tom10 – Edukacja jako proces socjalizacji osób niepełnosprawnych. Red. A. Klinik. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 45-56, ISBN 978-83-7308-492-6.

Niemiec M. (2009). Kompetencje społeczne młodzieży z dysfunkcją narządu wzroku i niepełnosprawnością intelektualną lekkiego stopnia. W: Špeciálne vzdelávacie potreby II. Wybrane aspekty fungovania osôb so zdravotným postihnutim. Red. A. Stankowski. Pedagogicka fakulta Katolickiej univerzity v Ruzomberku. Ruzomberok, s. 97-115, ISBN 978-80-8084-503-2.

Niemiec M. (2009). Problem przystosowania dzieci z ADHD do warunków szkolnych-sposoby przeciwdziałania odrzuceniu i wykluczeniu społecznemu dziecka „innego”. Chowanna, Tom1 (32) –Terapia pedagogiczna. Red. A. Stankowski, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice,s.169-186, PL ISSN 0137-706X.

Niemiec M. (2009).: Social competences of young people with visual impairment. In: : To regain the colours of a butterfly… in the circle of therapy and resocialization. Special pedagogues’ deliberations. Edited by: Adam Stankowski, Association Internationale Sciences, Éducation, Cultures, Traditions – Fribourg. Fribourg – Suisse SÉCT, s.140-152, ISBN 978-2-9700690-0-3.

Niemiec M.: The problem of adjustment of children with ADHD to school conditions. In: Teacher of primary school-international areas. Edited by: A. Watoła. Academy of Buisiness in Dąbrowa Górnicza, Dąbrowa Górnicza 2008, s.81-94, ISBN 978-83-88936-65-4.

Niemiec M. (2007). Use of interactive plays and games with the process of education as a supporting method of development and fulfiling the needs of pupils with ADHD syndrome; [w:] Edukace žáků se speciálnίmi vzdělavacěmi potřebami. Ostrava, s. 140-149; ISBN 978-80-7368-287-7.

Niemiec-Pokorska M. (2013). Funkcjonowanie rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym kontekście problematyki jakości życia.. W: Zbliżenie światów osób (nie-) pełnosprawnych. Uwarunkowania, obszary, dobre praktyki. Tom I. Red A. Stankowski i I. Wendreńska.  Wydawnictwo: VERBUM Vydawatel’stvo Katolickej Univerzity v Ružomberku, Ružomberok, s.49-67, ISBN 978-80-561-0054-7.

Niemiec-Pokorska M. (2013). Niepełnosprawność a współczesny rynek pracy. W: Tradycja i nowoczesność – funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością we współczesnym świecie. Red. H. Orieščiková, M. Kowalska-Kantyka, A. Lewko. Wydawnictwo: VERBUM -Vydawatel’stvo Katolickej Univerzity v Ružomberku, Ružomberok, s. 102-113, ISBN 978-80-561-0053-0.

Szafrańska, A. (2018). Zaburzenia ze spektrum autyzmu, schizofrenia i funkcjonowanie społeczne W: Szafrańska Anida, Penczek Mateusz (red.): Wybrane przestrzenie niepełnosprawności: teoria, diagnoza, badania, „W Przestrzeni Niepełnosprawności”, vol. 3, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, ISBN 978-83-8095-573-8

Szafrańska, A. (2019). Assessment of social support for a mother raising a child diagnosed with Asperger Syndrome as experoenced by her family: a case study Ocena wsparcia społecznego przez matkę dziecka z Zespołem Aspergera doświadczanego przez jego rodzinę: studium przypadku, Konteksty Pedagogiczne., ISSN 2300-6471 Nr 2

Szafrańska, A. (2019). Kształcenie dzieci z autyzmem i z zespołem Aspergera: wybrane problemy, Pedagogika. Studia i Rozprawy, ISSN 2658-1213, Tom 28

Szafrańska, A. (2019). Support Teachers in the Education of Students with Autism and Asperger Syndrome in Integrated and Mainstream Schools, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, ISSN 2300-391X Nr 26.

Szafrańska, A. (2019). Trudne doświadczenia życiowe wychowanków specjalnych ośrodków wychowawczych (badania własne), Chowanna, ISSN 0137-706X, e-ISSN 2353-9682 Tom 1.

Szafrańska, A. (2019). Usamodzielnienie niepełnosprawnych intelektualnie wychowanków specjalnych ośrodków wychowawczych, Kwartalnik Pedagogiczny, ISSN 0023-5938 Nr 3.

Szafrańska, A. (2021). Doświadczenia ojców dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: przegląd badańExperiences of Fathers with Children who Have Autism Spectrum Disorders. A Research Overview Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, ISSN 2080-9476, e-ISSN 2544-0519,  Nr 42

Szafrańska, A. (2021). Mój syn ma autyzm. Analiza narracji ojca. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, ISSN 2080-9476, e-ISSN 2544-0519, Nr 42.

Szafrańska, A. (2022). Distance Education Along with Pedagogical and Psychological Assistance for SEN Students on the Example of the City of Gliwice International Journal of Research In E- learning. ISSN 2451-2583, e-ISSN2543-6155, Nr1.

return to top