Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Nauk Społecznych
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie

Oferowane specjalności:

  • Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • Edukacja i rehabilitacja osób ze spektrum autyzmu

Kiedy następuje wybór specjalności: po II semestrze

Charakterystyka kierunku :

Studia jednolite magisterskie na kierunku Pedagogika specjalna pozwalają na zdobycie interdyscyplinarnej wiedzy dotyczącej prawidłowości rozwoju człowieka, przyczyn odchyleń organicznych, psychicznych i społecznych od normy. W ramach kierunku studenci nabywają kompetencje dotyczące opieki, wychowania, kształcenia i terapii osób z niepełnosprawnością. W ramach kierunku (równolegle do nabywania i rozszerzania wiedzy i kompetencji ogólnohumanistycznych, w tym także  ogólnopedagogicznych oraz tych z zakresu ogólnych zagadnień pedagogiki specjalnej) studenci nabywają:

  • pogłębioną wiedzę dotyczącą niepełnosprawności, rozwoju, diagnozy, edukacji, terapii osób z niepełnosprawnością;
  • rozszerzoną wiedzę o medycznych, psychicznych, społecznych i kulturowych mechanizmach funkcjonowania osób z niepełnosprawnością;
  • specjalistyczne kompetencje metodyczne (w tym także komunikacyjne), z zakresu metodyki pedagogiki specjalnej;
  • umiejętności kreowania środowiska sprzyjającego rozwojowi osób z niepełnosprawnością;
  • specjalistyczne kompetencje wymagane w obszarze rehabilitacji, edukacji i terapii.

W ramach studiów realizowane są efektów kształcenia, które wpisują się w najnowsze rozporządzenia, co pozwala absolwentowi nabyć kwalifikacje i kompetencje oczekiwane przez pracodawców na rynku pracy.

Innowacją w toku studiów jest organizacja autorskiej koncepcji tutoringu z praktyką– każdy student pozostaje pod indywidualną opieką dwóch tutorów (pedagoga specjalnego oraz pracownika placówki), którzy pełnią rolę opiekuna formalnego oraz swoistego doradcy naukowego i metodycznego.

Studia trwają pięć lat  (dziesięć semestrów). Odbywają się w trybie stacjonarnym (dziennym) oraz niestacjonarnym (zaocznym). Studia niestacjonarne są realizowane w czasie zjazdów sobotnio-niedzielnych. Studia kończą się uzyskaniem tytułu magistra.

Specjalności wybierane po II semestrze:

Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną

Specjalność jest adresowana do osób, które chcą zdobyć interdyscyplinarną wiedzę na temat etiologii, patomechanizmów i objawów zaburzeń utrudniających osobie z niepełnosprawnością intelektualną funkcjonowanie w społeczeństwie. Wiedza naukowa i umiejętności praktyczne zdobyte podczas praktyk, dają możliwość poznania najnowszych metod wychowawczych i terapeutycznych potrzebnych do monitorowania przebiegu procesu edukacyjno-terapeutycznego dzieci i dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną.

Studenci na zdobywają szeroki zakres wiedzy teoretycznej oraz umiejętności praktycznych umożliwiających im przeprowadzanie diagnozy osób z niepełnosprawnością intelektualną; ustalenie skutecznych metod i technik oddziaływań terapeutycznych wobec tych osób w środowisku rodzinnym, szkolnym, pozaszkolnym; podejmowanie czynności związanych z programowaniem, realizowaniem oddziaływań edukacyjnych i rehabilitacyjnych w placówkach przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Studenci poznają najnowsze tendencje w zakresie edukacji, rehabilitacji i wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną. Studia na kierunku pedagogika specjalna o specjalności edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną kształtują pozytywne postawy wobec tej grupy osób oraz rozwijają potrzebę budowania takich postaw w społeczeństwie.

Specjalność ta umożliwia nabycie kwalifikacji i kształtowanie kompetencji do pracy: w różnych formach edukacji, rehabilitacji, wsparcia i opieki nad osobami z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu (lekkim, umiarkowanym, znacznym oraz głębokim, a także sprzężoną niepełnosprawnością); w instytucjach wspierających te procesy.

Edukacja i rehabilitacja osób ze spektrum autyzmu

Specjalność jest adresowana do osób, które chcą zdobyć interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą etiologii, patomechanizmów i objawów zaburzeń utrudniających osobom ze spektrum autyzmu funkcjonowanie w społeczeństwie. Kompetencje teoretyczne i umiejętności praktyczne zdobyte podczas praktyk dają możliwość poznania metod wychowawczych i terapeutycznych potrzebnych do monitorowania przebiegu procesu edukacyjno- terapeutycznego dzieci, młodzieży i osób dorosłych ze spektrum autyzmu.

Studenci specjalności edukacja i rehabilitacja osób ze spektrum autyzmu przyswajają sobie szeroki zakres wiedzy teoretycznej, kompetencji oraz umiejętności praktycznych umożliwiających prowadzenie obserwacji; diagnozy osób ze spektrum autyzmu, rozpoznanie złożonych sytuacji opiekuńczych, wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych, ustalenie właściwego sposobu postępowania; dobór skutecznych metod i technik oddziaływania terapeutycznego w środowisku szkolnym, pozaszkolnym oraz rodzinnym; podejmowanie czynności związanych z programowaniem, realizowaniem oddziaływań edukacyjnych i rehabilitacyjnych w specjalnych, integracyjnych oraz ogólnodostępnych placówkach. Studenci poznają najnowsze tendencje w zakresie edukacji, rehabilitacji i wsparcia osób ze spektrum autyzmu oraz ich rodzin. Studia na kierunku pedagogika specjalna o specjalności edukacja i rehabilitacja osób ze spektrum autyzmu kształtują właściwe postawy wobec osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, rozwijają wrażliwość na problemy tej grupy osób i ich rodzin oraz potrzebę budowania takich postaw w społeczeństwie.

Program kierunku służy całościowemu przygotowaniu studentów do pracy w obszarach opieki, terapii i edukacji osób z niepełnosprawnością. Pozwala przygotować pracowników placówek: resortu oświaty (przedszkoli, szkół, ośrodków szkolno-wychowawczych, poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych specjalistycznych podejmujących zadania opieki, edukacji i terapii osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), resortu rodziny, pracy i polityki społecznej (warsztatów terapii zajęciowej, domów pomocy społecznej, dziennych ośrodków wsparcia i innych – ukierunkowanych na opiekę i rehabilitację społeczną osób z niepełnosprawnością), a także organizacji trzeciego sektora, specjalizujących się w pomocy i wsparciu tychże osób (np. zarządzania, terapeutycznych, nauczania przedmiotowego). Ukończenie studiów uprawnia do podjęcia studiów podyplomowych, dotyczących doskonalenia pracy nauczyciela, zdobywania dodatkowych kwalifikacji i kompetencji.

Inne, dodatkowe informacje na temat kwalifikacji : Studia przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela

return to top