50-lecie Uniwersytetu w Cieszynie
Opracowanie: dr Danuta Kocurek
Filia Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie jest spadkobierczynią bogatych tradycji edukacyjnych i naukowych ziemi cieszyńskiej. Pięćdziesięcioletni okres działalności w rytmie kształcenia uniwersyteckiego jest kontynuacją istniejącego w tym mieście Seminarium Nauczycielskiego (1911-1936)[1], Liceum Pedagogicznego (1937-1963)[2] oraz Studium Nauczycielskiego (1960-1971)[3]. Dużą zasługę w tworzeniu tych szkół polskich miała aktywnie działająca Macierz Szkolna Księstwa Cieszyńskiego[4] oraz członkowie Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego w Cieszynie[5].
Początki kształcenia nauczycieli w obecnym budynku Filii Uniwersytetu datują się na rok 1911. Po kilkuletnich staraniach wspomnianych organizacji, Ministerstwo Oświaty wyraziło zgodę na utworzenie samodzielnego seminarium nauczycielskiego oraz wzniesienie budynku szkolnego w miejscowości Bobrek sąsiadującej z Cieszynem. Plany budowy gmachu zostały zatwierdzone w 1908 roku, po czym kosztorysy finansowe przesłano do Ministerstwa Skarbu, aby uzyskać fundusze na zakup placu budowlanego[6]. Wiosną 1910 roku rozpoczęto kopanie fundamentów[7] i po zakończeniu budowy w 1911 roku, kandydaci do zawodu nauczycielskiego rozpoczęli zajęcia szkolne.
W pierwszym okresie kształcenia władze borykały się z problemami finansowymi, organizacyjnymi i brakiem pomocy dydaktycznych. Działalność cieszyńskiej placówki przerwała II wojna światowa i liczne aresztowania kadry dydaktycznej. W latach 1940-1942 gmach seminarium zajęty był przez wojsko niemieckie, a od maja do lipca 1945 roku kwaterowali tam żołnierze Armii Czerwonej[8].
Po zakończeniu działań wojennych w budynku przeprowadzono remont sal dydaktycznych, a w latach 1949-1955 wybudowano pokoje internatowe na poddaszu budynku licealnego, dwa mieszkania dla kierownika i wychowawcy internatu oraz 30 dwu i czteroosobowych pokoików. Na parterze budynku funkcjonowała Szkoła Ćwiczeń i Przedszkole nr 7, a na piętrze znajdowały się sale dydaktyczne Liceum Pedagogicznego[9].
W latach 1911-1971 w gmachu szkolnym na Bobrku zdobyło wykształcenie wielu nauczycieli znanych ze swej wiedzy i umiejętności dydaktyczno-wychowawczych, dużych ambicji naukowych i metodycznych, o czym świadczą wydawane wówczas czasopisma, monografie, przyczynki, szkice i podręczniki[10].
Uroczysty pochód na cieszyńskim Rynku w czasie I inauguracji roku akademickiego w 1971 r. (zdjęcie archiwalne)
W dniu 15 maja 1971 roku Ministerstwo Oświaty i Szkolnictwa Wyższego powołało Wyższe Studium Nauczycielskie (WSN) jako Filię Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach[11] usytuowaną w Cieszynie przy ul. Bielskiej 62 (w budynku wzniesionym w 1911 roku). Działalność dydaktyczną WSN rozpoczęto 15 września, a pierwsze Gaudeamus odśpiewano 4 października 1971 roku na uroczystości inauguracyjnej w teatrze im. Adama Mickiewicza w Cieszynie[12].
W toku trzyletnich studiów zawodowych kształcono nauczycieli takich specjalności jak: filologia polska, historia z wychowaniem obywatelskim oraz nauczanie początkowe z wychowaniem muzycznym[13].
Cieszyńska Filia w latach od 1971–2020 roku przeszła liczne przeobrażenia i zmiany organizacyjno-strukturalne. Pod koniec roku akademickiego 1972/1973 zlikwidowano Wyższe Studium Nauczycielskie, a w kolejnych latach poszerzono ofertę dydaktyczną w trybie studiów magisterskich i uruchomiono specjalizacje w zakresie: pedagogiki pracy kulturalno-oświatowej, wychowania muzycznego i wychowania plastycznego[14].
We wrześniu 1977 roku nastąpiła reorganizacja uczelni i utworzono Wydział Pedagogiczno-Artystyczny z 2 instytutami: Instytutem Wychowania Przedszkolnego i Kulturalno-Oświatowego oraz Instytutem Wychowania Muzycznego i Plastycznego[15].
W roku akademickim 1983/1984 proces dydaktyczny realizowany był w Instytucie Nauk Pedagogicznych i Społecznych (pedagogika pracy kulturalno-oświatowej, wychowanie przedszkolne, nauczanie początkowe), Instytucie Wychowania Muzycznego oraz Instytucie Wychowania Plastycznego[16].
Na mocy uchwały Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego z 1992 roku utworzono w cieszyńskiej Filii jeden integracyjny kierunek – pedagogikę, w ramach którego znalazły miejsce dotychczasowe kierunki kształcenia już jako specjalności: animacja społeczno-kulturalna, nauczanie początkowe, wychowanie przedszkolne, oraz nowa specjalizacja: edukacja filozoficzno-społeczna. Od tej pory na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym realizowano trzy kierunki studiów magisterskich: pedagogikę, wychowanie muzyczne i wychowanie plastyczne[17].
Rok akademicki 1995/1996, przyniósł kolejne zmiany organizacyjne związane z uruchomieniem nowego kierunku – etnologii. Poszerzono wtedy ofertę dydaktyczną i w Instytucie Pedagogiki uruchomiono specjalność: pedagogika pracy socjalno-opiekuńczej, a w Instytucie Nauk Społecznych i Nauk o Kulturze: edukację religijną o profilu katolickim i ewangelickim[18].
Aktualizacja koncepcji kształcenia spowodowała zmiany strukturalne, w wyniku których Senat Uniwersytetu Śląskiego (UŚ) w 2002 roku zatwierdził przekształcenie Filii i w miejsce Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego powołano dwie jednostki: Wydział Artystyczny oraz Międzynarodową Szkołę Nauk o Edukacji i Kulturze[19]. W roku 2005 roku Senat UŚ podjął kolejną uchwałę o zniesieniu Filii w Cieszynie[20] i wyniku tej zmiany funkcjonowały dwa Wydziały: Etnologii i Nauk o Edukacji oraz Artystyczny[21].
Dynamiczny rozwój cieszyńskiej uczelni kontynuującej pracę dydaktyczną w zakresie pedagogiki i sztuki przyczynił się do połączenia w roku 2019/2020 Wydziału Artystycznego ze strukturami dotychczasowego Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji i utworzeniu Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji.
Kampus Uniwersytetu w Cieszynie
Kampus Uniwersytetu w Cieszynie stanowi mocny akcent architektoniczny i urbanistyczny okolicznej zabudowy, wkomponowany w duży kompleks zieleni. Infrastruktura uczelni obejmuje rozbudowane i funkcjonalne zaplecze dydaktyczne i socjalne, do którego należą: budynek główny z 1911 roku, budynki naukowo-dydaktyczne (71 sal wykładowych wraz z pracowniami), dwa akademiki, centrum konferencyjne, aula, sala baletowa, dwie galerie sztuki, biblioteka, czytelnia, stołówka, kawiarnia, klub studencki, kompleks rekreacyjno-sportowy (basen, hala, siłownie, boiska) W gmachu głównym usytuowana jest Sala Kameralna, która pełni zarazem funkcję kaplicy ekumenicznej (jedynej w Polsce, która mieści się w uczelni państwowej)[22]. Zarówno uczelnia jak i domy studenckie przystosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych. Na terenie cieszyńskiego Kampusu funkcjonuje żłobek dla dzieci studentów i pracowników oraz Integracyjne Przedszkole Terapeutyczne Słoneczna Kraina. Kampus Cieszyński jest unikatowy w skali uczelni z całego kraju. Na jego terenie znajduje się pełna infrastruktura niezbędna studentom do nauki i zapewniająca komfort codziennego życia Ze względu na swoje położenie zapewnia piękne otoczenie sprzyjające nauce i relaksowi.
Obecnie na Wydziale Sztuki i Nauk i Edukacji zajęcia prowadzi 21 profesorów tytularnych, 78 doktorów habilitowanych, 66 doktorów i 28 magistrów.
Uniwersytet Śląski w Cieszynie posiada bogatą ofertę dydaktyczną obejmującą następujące kierunki: animacja społeczno–kulturalna z edukacją kulturalną, edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, edukacja kulturalna, etnologia i antropologia kulturowa, grafika, muzyka w multimediach, pedagogika, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, pedagogika specjalna, pedagogika osób niepełnosprawnych z arteterapią, projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej.
Dynamiczny rozwój uczelni od roku 1971 do czasów współczesnych sprzyja rozwojowi naukowemu i artystycznemu wspólnoty akademickiej, współpracy ze środowiskiem lokalnym oraz z polskimi i zagranicznymi ośrodkami naukowymi. Nauczyciele akademiccy prowadzą działalność badawczą oraz artystyczną prezentując wyniki w licznych publikacjach książkowych, monografiach, artykułach naukowych, materiałach dydaktycznych, przewodnikach metodycznych, publikacjach płytowych i nutowych, występach artystycznych, koncertach, premierach, międzynarodowych i krajowych wystawach artystycznych oraz konkursach. Studenci realizują swoje pasje i zainteresowania poprzez aktywny udział w pracach kół naukowych, przedsięwzięciach oświatowych, artystycznych, kulturalnych, m.in. co roku organizują Cieszynalia i OskarUSie (uroczystość wręczenia nagród wyróżnionym wykładowcom cieszyńskich wydziałów).
Od roku 1974 do marca 2021 roku uczelnię ukończyło 30 549 osób. Uniwersytet Śląski w Cieszynie wpisany jest w historię miasta oraz regionu i ma swój niepowtarzalny rys zgodny ze współczesnymi europejskimi trendami[23].
[12] D. Kocurek, Cieszyn-ośrodkiem kształcenia nauczycieli, w: Cieszyński Almanach Pedagogiczny, Tom1, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2012, s, 71; P. Wełdzicki, Cieszyńskie Gaudeamus, „Zwrot” 1971 nr 10, s. 13-15.
[13] Ł. Dawid, Kształtowanie struktury organizacyjnej i profilu dydaktyczno-naukowego uczelni (1971-2000), w: Od tradycji ku współczesności. Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie 1971-2000, red. R. Mrózek, Cieszyn 2000, s. 14.
[14] Ibidem, s. 15.
[15] H. Rusek, W cieszyńskiej siedzibie Uniwersytetu Śląskiego, w: Z przeszłości i współczesności kształcenia pedagogicznego w Cieszynie, red. R. Mrózek, U. Szuścik, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013, s. 91.
[16] H. Rusek, Uniwersytet Śląski w siedzibą w Cieszynie w procesie zmian, w: Tradycje kształcenia nauczycieli na Śląsku Cieszyńskim, red. W. Korzeniowska, A. Mitas, A. Murzyn, U Szuścik, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2009, s. 121.
[17] H. Rusek, W cieszyńskiej siedzibie Uniwersytetu…, s.92.
[18] A. Kopoczek, Sprostać wyzwaniom czasu ( 1996-2000), w: Od tradycji ku współczesności Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie 1971-2000, red. R. Mrózek, Cieszyn 2000, s. 80-81.
[19] Uchwała nr 85 z dnia 5 marca 2002 roku. w sprawie z dnia 24 czerwca 2003 w sprawie utworzenia na Uniwersytecie Śląskim Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji.
[20] Uchwała Senatu nr 73 z dnia 28 czerwca 2005 roku.
[21] H. Rusek, Uniwersytet Śląski z siedzibą w Cieszynie w procesie przemian, w: Tradycje kształcenia nauczycieli na Śląsku Cieszyńskim…, s 124.
[22] A. Kopoczek, Sprostać wyzwaniom czasu (1996-2000), w Od tradycji do współczesności Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie 1971-2000, red. R. Mrózek, Cieszyn 2000, s 79; J. Budniak, Cieszyńska Alma Mater w procesie integracji międzywyznaniowej, w: Tradycje kształcenia nauczycieli na Śląsku Cieszyńskim, red. W. Korzeniowska, A. Mitas, A. Murzyn, U. Szuścik, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2009, s. 206.
[23] H. Rusek, Uniwersytet Śląski z siedziba w Cieszynie w procesie przemian, w: Tradycje kształcenia nauczycieli na Śląsku Cieszyńskim…. s. 132.