Proces dyplomowania
Egzamin dyplomowy odbywa się w dwóch etapach – jednego dnia bądź w dwa kolejne dni.
Pierwszy etap to egzamin absolutoryjny. Jego podstawą jest 50 zagadnień egzaminacyjnych podanych poniżej. Student losuje trzy pytania, a następnie odpowiada na dwa z nich. Odpowiedź na każde pytanie oceniana jest osobno. Warunkiem zaliczenia egzaminu absolutoryjnego jest uzyskanie średniej nie niższej niż 3.0. W przypadku jego niezaliczenia student nie jest dopuszczony do drugiego etapu egzaminu dyplomowego.
Drugi etap egzaminu dyplomowego polega na odpowiedzi na dwa pytania związane z pracą dyplomową, zadane przez promotora, recenzenta lub przewodniczącego komisji egzaminacyjnej. Odpowiedź na każde pytanie oceniana jest osobno. Warunkiem zaliczenia drugiej części egzaminu jest uzyskanie oceny pozytywnej z każdej odpowiedzi. Ocena z drugiej części egzaminu jest średnią obydwu ocen. Ocena z egzaminu dyplomowego jest średnią ocen z jego obydwu części.
Zagadnienia do egzaminu absolutoryjnego:
- Paleolit i neolit – dwa sposoby widzenia w malarstwie prehistorycznym.
- Architektura i sztuka pierwszych cywilizacji historycznych – Sumer, Asyria, Babilon.
- Kultura minojska i Achajowie.
- Rola kanonu w sztuce starożytnego Egiptu – architektura, rzeźba, malarstwo.
- Fazy rozwoju sztuki greckiej (archaiczna, klasyczna, hellenistyczna) i ich cechy stylowe.
- Sztuka Rzymu republikańskiego i cesarskiego. Nowe, oryginalne cechy sztuki rzymskiej. Formy architektury municypalnej Rzymu Cesarskiego. Znaczenie sztuki propagandowej, gloryfikującej osobę cesarza – pomniki, fora cesarskie, łuk tryumfalny, kolumna.
- Tematyka i idee sztuki wczesnochrześcijańskiej.
- Geneza i forma architektury wczesnochrześcijańskiej.
- Chronologia sztuki bizantyjskiej z krótkim omówieniem jej okresów.
- Ikonoklazm i jego wpływ na sztukę.
- Sztuka czasów Justyniana Wielkiego.
- Sztuka karolińska i ottońska – geneza, założenia ideowe, inspiracje.
- Tradycja i innowacja w architekturze romańskiej.
- Architektura gotycka – geneza, treści ideowe, periodyzacja, geografia.
- Średniowieczna rzeźba architektoniczna.
- Tendencje realistyczne w malarstwie i rzeźbie XIII–XIV wieku.
- Geneza i fazy rozwojowe polskiej architektury romańskiej.
- Elementy wystroju rzeźbiarskiego i wyposażenia romańskich świątyń w Polsce.
- Początki rozwoju architektury gotyckiej w Polsce i jej fazy rozwojowe.
- Elementy wystroju rzeźbiarskiego gotyckich świątyń w Polsce; gotycki nagrobek tumbowy; fazy rozwojowe gotyckiej rzeźby drewnianej i malarstwa tablicowego w Polsce – „styl mistyczny’, „styl piękny”, „styl łamany”. „Realizm” w sztuce późnego gotyku.
- Mistrzowie dojrzałego renesansu w Italii: Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Rafael Santi.
- Architektura doby renesansu w Italii.
- Manieryzm w Italii, Francji i Niderlandach.
- Malarstwo barokowe w XVII w. (Italia, Niderlandy, Flandria, monarchia habsburska)
- Nurt klasycystyczny versus nurt radykalny w architekturze barokowej (Italia, Francja, monarchia habsburska)
- Architektura renesansowa w Rzeczpospolitej.
- Renesansowe malarstwo i rzeźba w Rzeczpospolitej.
- Barokowa architektura w Rzeczpospolitej.
- Barokowa rzeźba i malarstwo w Rzeczpospolitej.
- Sztuka rokokowa w Rzeczpospolitej.
- Klasycyzm, nowa doktryna artystyczna w sztuce myśli oświecenia francuskiego drugiej połowy XVIII wieku. Klasycyzm i romantyzm. Nowe postrzeganie artystycznych relacji w malarstwie i architekturze francuskiej, angielskiej, amerykańskiej, rosyjskiej – cechy stylowe, założenia ideowe, szkoły. Cechy stylowe neoklasycyzmu polskiego – styl Stanisławowski.
- Geneza i założenia ideowe romantyzmu (styl w sztuce, czy postawa twórcza); Ogród romantyczny i nowy model rezydencji, jako odzwierciedlenie nowej postawy ideowej; malarstwo romantyzmu – Francja, Niemcy, Anglia, Polska.
- Od realizmu do impresjonizmu. Rozwój malarstwa pejzażowego w XIX wieku; realizm, kierunek w sztukach przedstawionych połowy XIX wieku; Edgar Manet, impresjonizm – ostatni kierunek odtwórczy naśladujący naturę. Tendencje realistyczne w malarstwie polskim połowy XIX stulecia – malarstwo pejzażowe po powstaniu styczniowym.
- Postimpresjonizm – pierwszy kierunek malarstwa nowoczesnego odchodzący od naturalistycznego sposobu widzenia.
- Nurt polskiego malarstwa historyczno-patriotycznego po rozbiorach Polski aż do końca XIX wieku.
- Nurt rozwojowy sztuk dekoracyjnych końca XIX wieku i pierwszej połowy XX wieku – secesja, art deco )styl nowoczesnej sztuki, czy nowy sposób dekoracyjności w architekturze i sztukach przedstawieniowych); charakter polskiego art deco.
- Geneza i początki rozwoju sztuki abstrakcyjnej. Kierunki rozwoju abstrakcji geometrycznej w pierwszej połowie XX wieku – Niemcy, Rosja Sowiecka, Holandia. Ugrupowania artystyczne spod znaku polskiej awangardy artystycznej dwudziestolecia między wojennego – BLOK, PRAESENS, AR.
- Fowizm i ekspresjonizm niemiecki – nurty sztuki ekspresjonistycznej w Europie. Nowa Rzeczywistość, czy jest to kierunek kontynuujący tendencje ekspresjonistyczne w malarstwie dwudziestolecia międzywojennego? Tendencje ekspresjonistyczne na gruncie polskim. Fowizm.
- Poglądy i powojenna twórczość Le Corbusieur’a.
- Sztuka abstrakcyjna po 1945 roku – kierunki rozwoju.
- Socrealizm w sztukach plastycznych – geneza, założenia ideowe, inspiracje twórcze.
- Tradycje i innowacje w malarstwie polskim po 1945 roku – nowoczesność wobec uwarunkowań politycznych czasów PRL-u.
- Sztuka krytyczna, feminizm i przypadek grupy Ładnie.
- Koncepcje miast idealnych ery nowożytnej i ich realizacje.
- Geometryczny ogród francuski a krajobrazowy ogród angielski.
- Miasto w dobie industrializacji i idea miasta ogrodu oraz przykładowe realizacje.
- Modernistyczna doktryna urbanistyczna.
- Sztuka Górnego Śląska wobec konfliktów wyznaniowych XVI–XVIII wieku.
- Rozwój miast na Górnym Śląsku od średniowiecza do XX wieku.
- Sztuka Górnego Śląska wobec konfliktów narodowych międzywojnia.