Akcja Popularyzacja
Społeczna odpowiedzialność nauki – Popularyzacja nauki i promocja sportu
Opis:
Projekt pt. „Akcja Popularyzacja” uzyskał dofinansowanie w ramach programu Społeczna Odpowiedzialność Nauki – Popularyzacja Nauki i Promocja Sportu. Projekt realizowany jest przez Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych (zadanie 1, 3) we współpracy z Wydziałem Nauk Przyrodniczych (zadanie 2).
Składa się on z 3 zadań, które związane są z naukami ścisłymi i przyrodniczymi:
- Zadanie 1: Interdyscyplinarne wykłady dla szkół “Nauka wokół nas”
- Zadanie 2: Wykłady popularnonaukowe w konwencji TED “Zawód naukowiec”
- Zadanie 3: Warsztaty dla dzieci i młodzieży
Popularyzacja nauk ścisłych i przyrodniczych oraz wskazanie Uniwersytetu Śląskiego jako miejsca, w którym studiując można zdobywać wysokie kwalifikacje, pracować w nowoczesnych laboratoriach, współuczestniczyć w międzynarodowych projektach, co w dalszej przyszłości przekłada się na sukces zawodowy.
Skupienie działań o charakterze popularno-naukowym, skierowanym do otoczenia społecznego uczelni, w szczególności do grup docelowych obejmujących młodzież szkolną oraz nauczycieli – osoby których kompetencje do upowszechniania nauki powinny być stale rozwijane.
Podniesienie kompetencji uczestników projektu w zakresie kreatywnego rozwiązywania problemów, krytycznego myślenia, umiejętności rozumowania w naukach przyrodniczych i matematycznych, myślenia naukowego, oraz umiejętności STEAM i wiedzy ICT, jak również umiejętności pracy w grupie i umiejętności społecznych.
Termin realizacji:
01.01.2021 – 31.12.2022
Dofinansowanie projektu z Ministerstwa Edukacji i Szkolnictwa Wyższego
689 791,95 zł
Koordynator:
- dr Aneta Szczygielska-Łaciak – Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
Organizatorzy:
- dr Agata Daszkowska-Golec, prof.UŚ ; Wydział Nauk Przyrodniczych
- dr Katarzyna Kowalska-Szojda; Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
- dr Marcin Łaciak; Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
- mgr Joanna Stelmaszak; Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
- dr Aneta Szczygielska-Łaciak; Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
- dr Barbara Wójcikowska; Wydział Nauk Przyrodniczych
Akty prawne:
Zadanie 2
Chcąc propagować działania pro-naukowe oraz pro-środowiskowe, zwiększające świadomość dzieci i młodzieży o roli nauki w życiu codziennym, oferujemy szeroką gamę wykładów oraz konkursów.
Podczas wykładów, uczestnicy będą mogli poznać, czym zajmują się naukowcy związani z Uniwersytetem Śląskim w Katowicach, odkrywając tajniki tego zawodu. Wykłady prowadzone będą przez charyzmatycznych pełnych pasji naukowców, którzy odnieśli spektakularne sukcesy zawodowe na uczelniach wyższych. Naukowcy prowadzący planowane przez nas wykłady, to osoby potrafiące porwać młodzież, zainspirować i zaszczepić pasję poszukiwania i zdobywania wiedzy. Wykładowcy to głównie absolwenci Uniwersytetu Śląskiego, obecnie pracujący w uznanych ośrodkach naukowych na całym świecie, oraz specjaliści z Wydziału Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Dodatkowo oferujemy dzieciom i młodzieży udział w cyklu dziesięciu konkursów zmierzających do szerzenia wiedzy o problemach ekologicznych współczesnego świata, a tym samym zwiększenia świadomości dotyczącej zmian klimatycznych. Wśród uczestników czteroosobowe jury złożone z pracowników Wydziału Nauk Przyrodniczych UŚ w Katowicach, wyłoni 50 zwycięzców (30 nagród głównych oraz 20 wyróżnień). Tematyka konkursów jest zróżnicowana i dotyczyć będzie różnych aspektów ochrony środowiska: ochrony wód, powietrza, gleby, fauny, flory, segregacji odpadów, odnawialnych źródeł energii, zapobieganiu zmian klimatycznych w najbliższym otoczeniu, jak w skali globalnej. Przewidziane są różne formy konkursów: plastyczne, fotograficzne oraz literackie.
Szczegóły poniżej:
Wykłady dostosowane dla osób z niepełnosprawnościami (tłumaczenie na język migowy, napisy w języku polskim oraz angielskim):
- Magdalena Stolarek-Januszkiewicz „Szukanie igły w stogu siana – wykrywanie krążącego DNA nowotworowego” https://youtu.be/3cAezkEq68g
- Marcelina Firkowska „Naukowiec = wynalazca? Czyli transfer wiedzy w praktyce” https://youtu.be/JJqGLKpyXf8
- Karolina Chwiałkowska „Eksom, mikrotranskryptom, metylom – jak nie utonąć w oceanie danych” https://youtu.be/yy1zimwIiH8
- Danuta Jeziorska „Praca zrodzona z pasji: od badań podstawowych do firmy biotechnologicznej, której misją jest rozszyfrowanie genomu na potrzeby medycyny personalizowanej” https://youtu.be/tbQo1xG2Iqk
- Patrycja Sitek „Od biotechnologa do businesswoman” https://youtu.be/n-4s1Vmtusg
- Artur Deditius „Mineralne surowce krytyczne – źródła, produkcja i znaczenie dla przyszłych pokoleń” https://youtu.be/ITp2irjmh88
- Marek Marzec „Wykorzystanie mutagenezy jęczmienia w badaniach aplikacyjnych” https://youtu.be/YJn4LDQaUH0
- Paweł Wąsowicz „ Inwazje biologiczne w Arktyce” https://youtu.be/VS0b-yKIQhc
- Michał Sobala „Co pozostawili Majowie beskidzkich polan?” https://youtu.be/TCPbMsEgLE0
- Jolanta Burda „Superwulkany – ognisty oddech Ziemi” https://youtu.be/1AmZoPCSVpc
- Dariusz Ignatiuk „Jak szybko znikają lodowce w Arktyce i skąd to wiemy?” https://youtu.be/mbcN_Yp_l-g
- Wojciech Krawczyński „Skamieniałości i ich praktyczne zastosowanie” https://youtu.be/8ws1Eq1qjz0
- Maciej Mendecki „Jak okiełznać drgania na Górnym Śląsku i nie tylko tu? – czyli o hazardzie sejsmicznym dla laików” https://youtu.be/sE7niYDK3WE
- Sławomir Sułowicz „Małe jest piękne – cudowny świat mikrobów” https://youtu.be/GG-8GfrKoQ4
- Artur Piński „Przetnij napraw DNA – molekularne nożyce. Jak największe odkrycie XXI wieku wpływa na Twoje życie” https://youtu.be/OnilboTfcsE
- Jacek Francikowski „Dlaczego badamy owady?” https://youtu.be/WazZ8T1J7ZI
- Małgorzata Rudnicka „Buntownicy z wyboru – rośliny środowisk eksperymentalnych” https://youtu.be/-Zwt1xh8WyY
- Łukasz Chajec „Komórki zwierzęce obiektem fascynacji naukowców” https://youtu.be/PCMqkOue7xQ
- Monika Fabiańska „Antropominerały” https://youtu.be/IFLHQNTV6Zc
- Dawid Surmik: „Na co chorowały dinozaury? – interdyscyplinarne badania prowadzone na Uniwersytecie Śląskim” https://youtu.be/LKOFb2pv-5Y
Konkursy:
Regulaminy konkursów:
Link: https://aktyprawne.us.edu.pl/d/5560/6/
Esej – Jestem Greta – moje małe sukcesy w zapobieganiu zmianom klimatu – nabór prac do 30 listopada (konkurs przedłużony)
- zał. nr 1 do zarządzenia – Regulamin konkursu Jestem Greta – moje małe sukcesy w zapobieganiu zmianom klimatu
- Załącznik nr 1 do Regulaminu konkursu Jestem Greta – moje małe sukcesy w zapobieganiu zmianom klimatu
- Załącznik nr 2 do Regulaminu konkursu Jestem Greta – moje małe sukcesy w zapobieganiu zmianom klimatu
- Załącznik nr 3 do Regulaminu konkursu Jestem Greta – moje małe sukcesy w zapobieganiu zmianom klimatu
Esej – Eko Silesia. Co zrobić by Śląsk był zielony – nabór prac do 30 listopada (konkurs przedłużony)
- zał. nr 2 do zarządzenia – Regulamin konkursu Eko Silesia. Co zrobić by Śląsk był zielony
- Załącznik nr 1 do Regulaminu Eko Silesia. Co zrobić by Śląsk był zielony
- Załącznik nr 2 do Regulaminu Eko Silesia. Co zrobić by Śląsk był zielony
- Załącznik nr 3 do Regulaminu Eko Silesia. Co zrobić by Śląsk był zielony
Fotograficzny – Obiektywem w chmury!
- zał. nr 3 do zarządzenia – Regulamin konkursu Obiektywem w chmury!
- Załącznik nr 1 do Regulaminu konkursu Obiektywem w chmury!
- Załącznik nr 2 do Regulaminu konkursu Obiektywem w chmury!
- Załącznik nr 3 do Regulaminu konkursu Obiektywem w chmury!
Fotograficzny – Rzadki gość – śnieg
- zał. nr 4 do zarządzenia – Regulamin konkursu Rzadki gość – śnieg
- Załącznik nr 1 do Regulaminu konkursu Rzadki gość – śnieg
- Załącznik nr 2 do Regulaminu konkursu Rzadki gość – śnieg
- Załącznik nr 3 do Regulaminu konkursu Rzadki gość – śnieg
Plastyczny – „Nie ma, nie ma wody na pustyni” – zmiany klimatyczne na naszych oczach – nabór prac do 30 listopada (konkurs przedłużony)
- zał. nr 5 do zarządzenia – Regulamin konkursu Nie ma, nie ma wody na pustyni – zmiany klimatu na naszych oczach
- Załącznik nr 1 do Regulaminu konkursu Nie ma, nie ma wody na pustyni – zmiany klimatu na naszych oczach
- Załącznik nr 2 do Regulaminu konkursu Nie ma, nie ma wody na pustyni – zmiany klimatu na naszych oczach
- Załącznik nr 3 do Regulaminu konkursu Nie ma, nie ma wody na pustyni – zmiany klimatu na naszych oczach
Plastyczny – Mój zielony dom. Jak zamienić beton w puszczę – nabór prac do 30 listopada (konkurs przedłużony)
- zał. nr 6 do zarządzenia – Regulamin konkursu Mój zielony dom. Jak zamienić beton w puszczę
- Załącznik nr 1 do Regulaminu Mój zielony dom. Jak zamienić beton w puszczę
- Załącznik nr 2 do Regulaminu Mój zielony dom. Jak zamienić beton w puszczę
- Załącznik nr 3 do Regulaminu Mój zielony dom. Jak zamienić beton w puszczę
Plastyczny – Recykling w sztuce. Jak z niczego stworzyć arcydzieło – nabór prac do 30 listopada (konkurs przedłużony)
- zał. nr 7 do zarządzenia – Regulamin konkursu Recykling w sztuce. Jak z niczego stworzyć arcydzieło
- Załącznik nr 1 do Regulaminu konkursu Recykling w sztuce. Jak z niczego stworzyć arcydzieło
- Załącznik nr 2 do Regulaminu konkursu Recykling w sztuce. Jak z niczego stworzyć arcydzieło
- Załącznik nr 3 do Regulaminu konkursu Recykling w sztuce. Jak z niczego stworzyć arcydzieło
Plastyczny – Stwórz dom dla naszych małych przyjaciół, czyli jak chronić faunę
- zał. nr 8 do zarządzenia – Regulamin konkursu Stwórz dom dla naszych małych przyjaciół czyli jak chronić faunę
- Załącznik nr 1 do Regulaminu konkursu Stwórz dom dla naszych małych przyjaciół czyli jak chronić faunę
- Załącznik nr 2 do Regulaminu konkursu Stwórz dom dla naszych małych przyjaciół czyli jak chronić faunę
- Załącznik nr 3 do Regulaminu konkursu Stwórz dom dla naszych małych przyjaciół czyli jak chronić faunę
Plastyczny – W naturze drzemie siła – odnawialne źródła energii
- zał. nr 9 do zarządzenia – Regulamin konkursu W naturze drzemie siła – odnawialne źródła energii
- Załącznik nr 1 do Regulaminu konkursu W naturze drzemie siła – odnawialne źródła energii
- Załącznik nr 2 do Regulaminu konkursu W naturze drzemie siła – odnawialne źródła energii
- Załącznik nr 3 do Regulaminu konkursu W naturze drzemie siła – odnawialne źródła energii
Plastyczny – Zagraj z przyrodą
- zał. nr 10 do zarządzenia – Regulamin konkursu Zagraj z przyrodą
- Załącznik nr 1 do Regulaminu konkursu Zagraj z przyrodą
- Załącznik nr 2 do Regulaminu konkursu Zagraj z przyrodą
- Załącznik nr 3 do Regulaminu konkursu Zagraj z przyrodą
Dokumenty do pobrania
Zagraj z przyrodą
1 miejsce Mateusz Rymarczyk
2 miejsce Mateusz Hanslik
3 miejsce Hanna Kałużna
Wyróżnienie I Nataniel Winciorek
Wyróżnienie II Oliwia Szczęśniak
Stwórz dom dla naszych małych przyjaciół czyli jak chronić faunę.
1 miejsce Amelia Konera
2 miejsce Mateusz Wlaźlak
3 miejsce Natalia Brykner
Wyróżnienie I Olaf Przewdziecki
Wyróżnienie II Aleksandra Sekulska
Mój zielony dom. Jak zamienić beton w puszczę?
1 miejsce Wiktoria Cymańska
2 miejsce Nikola Groszka
3 miejsce Karolina Bak
Wyróżnienie I Wiktoria Bancerz
Wyróżnienie II Marcela Marchewka
„Eco Silesia. Co zrobić by Śląsk był zielony?”
1 miejsce Dominika Karpińska
2 miejsce Karol Hamerla
3 miejsce Natalia Ostrowska
Wyróżnienie I Antonina Konieczna
Wyróżnienie II Lena Gołąbek
„Nie ma, nie ma wody na pustyni” zmiany klimatu na naszych oczach.
1 miejsce: Mateusz Łuczkowski
2 miejsce: Zuzanna Buryan
3 miejsce: Kacper Porczyk
Wyróżnienie I Oliwier Koźbiał
Wyróżnienie II Gabriela Kotlarczyk
“Obiektywem w chmury”
1 miejsce Paulina Lenard
2 miejsce Otylia Trojak
3 miejsce Jan Radzięta
Wyróżnienie I Wiktoria Cymańska
Wyróżnienie II Nicole Staczyńska
„Recykling w sztuce. Jak z niczego stworzyć arcydzieło”
1 miejsce Agata Stańska
2 miejsce Kacper Rydzoń
3 miejsce Kinga Femiak
Wyróżnienie I Amelia Konera
Wyróżnienie II Wiktoria Bancerz
„Jestem Greta – moje małe sukcesy w zapobieganiu zmianom klimatu”
1 miejsce Magdalena Mirowska
2 miejsce Natalia Ostrowska
„Rzadki gość – śnieg”
1 miejsce Adam Gierałtowski
2 miejsce Filip Makuła
3 miejsce Lena Płatek
Wyróżnienie I Michał Nowak
Wyróżnienie II Jan Olszewski
„W naturze drzemie siła – odnawialne źródła energii”
1 miejsce Ewa Pucek
2 miejsce Natalia Kucybała
3 miejsce Amelia Gądek
Wyróżnienie I Julia Orłowska
Wyróżnienie II Marta Kasperek
Linki:
Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych – Akcja Popularyzacja
Projekt dofinansowano z programu „Społeczna Odpowiedzialność Nauki” Ministra Edukacji i Nauki.