Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Nauk Społecznych
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Czy można zbadać „niepewność” nauczycieli? – rozmowa z dr Dorotą Prysak

06.09.2024 - 07:58 aktualizacja 06.09.2024 - 08:12
Redakcja: violettakulik

Violetta Kulik: Temat edukacji włączającej wzbudza wiele różnorodnych emocji. Czy podczas spotkań naukowo-badawczo-dydaktycznych jest to obszar dyskurtu?

Dr Dorota Prysak: W gronie zarówno naszym ogólnopolskim, jak również międzynarodowym, jest to często pojawiający się obszar w dyskusji. Dodatkowo, pracując w różnych okresach transformacji polityczno-gospodarczej i społecznej, sytuacji pandemii COVID-19 nauczyciele (z nami również) doświadczali i wciąż doświadczają wielu zmian i wpływa to na rozwój drogi zawodowej większości z nich.

Wspólnie z dr. Tomaszem Kasprzakiem – z Instytutu Socjologii, nasze pytania przełożyliśmy i napisaliśmy projekt:. „Struktury niepewności: edukacja włączająca w krajach Europy Środkowo-Wschodniej”.

Violetta Kulik: Jaki okazał się wynik konkursu?

Wynik okazał się pozytywny. Otrzymaliśmy grant Międzynarodowy z Funduszu Wyszehradzkiego. Projekt otrzymał dofinansowanie w wysokości 28,950.00 EUR na lata 2024-2027.

Violetta Kulik: Jaki jest cel projektu i do kogo będzie adresowany?

Dr Dorota Prysak: Wspólnie z naukowymi z Czech, Węgier oraz Słowacji będziemy systematycznie przybliżać uwarunkowania, zadania oraz wyzwania, jakie stoją przed edukacją włączającą w wymienionych krajach Grupy Wyszehradzkiej (V4).

Ważnym wymiarem naszego projektu jaki chcemy osiągnąć jest wypracowanie modelu wspierania edukacji włączającej w państwach V4. Proponowane działania kierujemy do nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych z krajów V4.

W naszym projekcie postawiliśmy sobie pytania: Jakie, w percepcji nauczycieli, występują struktury niepewności i co je determinuje? Jakie są różnice w odczuwaniu zmiany oraz przystosowania się do niej?

Celem naszych badań jest więc ukazanie struktur niepewności nauczycieli/nauczycielek w krajach V4. Zależy nam, aby nasze badania przybliżyły uwarunkowania, zadania oraz wyzwania, jakie stoją przed edukacją włączająca, której trzon powinni stanowić profesjonalnie przygotowani nauczyciele.

W kontekście naszego projektu interesuje nas nauczyciel jako człowiek w postrzeganiu własnej codzienności: Jakie zdarzenia społeczne dostrzega? Jakie zjawiska, sytuacje i wydarzenia są dla niego ważne? W jakim stopniu ta mikrospołeczna przestrzeń życia nasycona jest niepewnością, zagrożeniem, poczuciem braku stabilizacji, ciągłym wyzwaniem i koniecznością zmiany?
Według mnie wpisuje się to w obecne nasze działania w Polsce poprzez  budowanie skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej, opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW) w Ośrodku Rozwoju Edukacji. Ma powstać w Polsce 285 SCWEW. Uczestnicząc jako ekspert jeszcze we wcześniejszym projekcie, dotyczącym opracowaniu modelu funkcjonowania Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą oraz Pilotażowym wdrożenie modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW), doświadczyłam, jak wiele jest jeszcze wyzwań przed nami, pytań na które wciąż szukamy odpowiedzi.

Violetta Kulik: Jakie rezultaty chcecie Państwo osiągnąć?

Dr Dorota Prysak: Patrzymy interdyscyplinarnie na edukację włączającą jako przykład dobrych i pożądanych praktyk społecznych. W naszym zespole są pedagodzy, socjolodzy i psycholodzy. Chcielibyśmy uchwycić między innymi coś co się sprawdza, zastanowić się dlaczego to się sprawdza, aby następnie wzmocnić jeszcze bardziej i utrwalić pozytywną zmianę. A wiec można powiedzieć osłabić i wygaszać „niepewność”.

Jednym z rezultatów jaki planujemy są wieloaspektowe rekomendacje dla edukacji włączającej, opracowywane wspólnie przez uczestników projektu, łączące i promujące praktyki społeczne i edukacyjne.

Violetta Kulik: Czy można zbadać „niepewność” nauczycieli?

Dr Dorota Prysak: Przez trzy lata, we współpracy z: Debreceni Egyetem (Uniwersytetem w Debreczynie na Węgrzech), UNIPO FAN (Uniwersytetem w Preszowie na Słowacji) Ambis (Uniwersytet Ambis w Pradze w Republice Czeskiej) będziemy badać struktury niepewności nauczycieli edukacji włączającej w Polsce, Republice Czeskiej, Słowacji oraz Węgier i na bieżąco informować o etapach naszych prac. Ważnym zadaniem jaki sami sobie postawiliśmy jest budowanie/uczenie kultury świadomego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu społecznym. Myślę, że jest to bardzo ważny krok w wychowaniu obywatelskim.

Zapraszamy na stronę internetową naszego projektu: https://inclusiveeducation.us.edu.pl

oraz fanpage projektu: https://www.facebook.com/profile.php?id=61565202514394

Violetta Kulik: Serdecznie dziękuję za rozmowę.

dr Dorota Prysak

dr Dorota Prysak

return to top