Dr Anna Watoła i dr Anna Brosch z Wydziału Nauk Społecznych od 2012 roku systematycznie prowadzą badania naukowe w Afryce (w kilku rejonach Kenii a część w Tanzanii), które dotyczą wykorzystania nowych technologii w procesie edukacji. Aby realizacja badań była możliwa w poszczególnych placówkach szkolnych badaczki tworzyły odpowiednie warunki edukacyjne, poprzez dostarczanie przyborów szkolnych, sprzętu elektronicznego i oprogramowania (laptopy, programy edukacyjne itp.).
W ramach badań naukowczynie nawiązały kontakty naukowe z czterema kenijskimi uniwersytetami, biorąc udział w różnego rodzaju projektach, które przyczyniają się do rozwoju naukowego wykładowców oraz studentów.
W 2024 roku dr Anna Brosch w ramach Programu Horyzont Europa, MSCA Staff Exchanges otrzymała grant na realizację projektu: Growing online – how to protect our children in the digital world? – GUARDIAN.
Od 1 stycznia 2025 roku realizowane są zadania projektowe, w którym kierownikiem projektu jest dr Anna Brosch, a kierownikiem ds. zapewnienia jakości naukowej i monitorowania ryzyka w projekcie jest dr Anna Watoła.
Głównym celem projektu jest zbadanie zakresu i wymiarów sharentingu w Europie i Afryce Wschodniej, w celu zapewnienia wskazówek i zaleceń dotyczących środków wymaganych do poszanowania i ochrony praw dzieci w cyfrowym świecie.
Technologie cyfrowe stały się ważną częścią codziennego życia dzieci, niezależnie od kontekstu kulturowego i geograficznego. Często wynika to z działań rodziców, którzy notorycznie dzielą się w Internecie informacjami o swoich dzieciach. Media społecznościowe można dziś uznać za „album współczesnego dziecka”, w którym rodzice dzielą się zdjęciami swoich dzieci. Bardzo często dzieci nie mają świadomości, że dzięki rodzicom stały się gwiazdami w mediach społecznościowych. To zachowanie, zwane sharentingiem, staje się coraz bardziej powszechne na całym świecie, narażając dzieci na ryzyko: utratę prywatności (dzieci nie mają wpływu na to, jakie informacje na ich temat są udostępniane w internecie, ten cyfrowy ślad może być później trudny do kontrolowania w życiu), kradzież tożsamości (dane osobowe mogą zostać wykorzystane do kradzieży tożsamości, co może mieć wpływ na bezpieczeństwo dzieci), wyzysk (obrazy i informacje mogą zostać wykorzystane do celów komercyjnych), cyberprzemoc i molestowanie.
Projekt GUARDIAN będzie także promować prawa dziecka i podnosić świadomość społeczeństwa na temat zagrożeń i wyzwań, jakich doświadczają dzieci w środowisku cyfrowym.
Cele projektu zostaną osiągnięte poprzez wymianę personelu badawczego w ramach konsorcjum złożonego z 5 instytucji akademickich z 4 krajów: Uniwersytet Śląski w Katowicach (Polska), Pwani University (Kenia),The Polish University Abroad in London (Wielka Brytania), Uniwersytet Palackiego w Ołomuńcu (Czechy), Uniwersytet Szczeciński (Polska). Umożliwi to analizę porównawczą, uwzględniającą takie zmienne, jak specyfika kraju, dostęp do Internetu, egzekwowanie prawa w odniesieniu do dzieci, płeć, wiek dziecka, status społeczno-ekonomiczny, oraz rodzaj udostępnianych treści, pozwalając lepiej zrozumieć różnorodne sposoby dzielenia się informacjami o dzieciach w Internecie.
Oprócz zadań badawczych projekt ma na celu transfer wiedzy między uczestnikami projektu. Udział w szkoleniach i warsztatach oraz wspólne badania, które przyczynią się do zdobycia nowych umiejętności i kwalifikacji zawodowych przez uczestników projektu, pozwolą na dzielenie się wiedzą na temat różnorodności kulturowej, gromadzenia i analizowania danych oraz nowoczesnych technik badawczych. Uczestnicy projektu nabędą ponadto nowe umiejętności komunikacyjne i analityczne, umiejętności zarządzania wiedzą, umiejętność pracy zespołowej i zdobędą wiedzę na temat aspektów etycznych w pracy badawczej.
Program: Horyzont Europa, MSCA Staff Exchanges . Nr umowy: 101182798
Planowany okres realizacji: 01.01.2025 r. – 31.12.2028 r.
Rola Uniwersytetu Śląskiego w projekcie: koordynator
Kierownik projektu w Uniwersytecie Śląskim: dr Anna Brosch
Kierownik ds. zapewnienia jakości naukowej i monitorowania ryzyka w projekcie: dr Anna Watoła
Jednostka realizująca: Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki
Wartość grantu:
UE – 547 400 EURO
UKRI – 128 800 EURO (Wielka Brytania)
MNiSW – 350 586 PLN
Zdjęcia: archiwum prywatne dr Anny Watoły
Dr Anna Brosch i dr Anna Watoła