Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Nauk Społecznych
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

dr Mateusz Paliga, prof. dr hab. Barbara Kożusznik oraz dr Anita Pollak opublikowali artykuł pt. “Tactics of Influence and Deinfluentization, Personality and the Personal Sense of Power Among Polish Managers”

10.03.2021 - 07:48 aktualizacja 10.03.2021 - 07:54
Redakcja: violettakulik

dr Mateusz Paligaprof. dr hab. Barbara Kożusznik oraz dr Anita Pollak opublikowali artykuł pt. “Tactics of Influence and Deinfluentization, Personality and the Personal Sense of Power Among Polish Managers” w czasopiśmie Roczniki Psychologiczne

W artykule zaprezentowano wyniki trzech badań nad osobowością i władzą polskich menedżerów. Przeprowadzone analizy ujawniły, że polscy menedżerowie są w przeciętnym stopniu ekstrawertywni, ugodowi, otwarci na doświadczenie i sumienni, ale nisko neurotyczni. Co więcej, polscy menedżerowie mają umiarkowaną potrzebę dominacji i przeciętne subiektywne poczucie władzy.

Wyniki przeprowadzonych badań świadczą, że osoby posiadające formalną władzę w organizacjach są skłonne korzystać z miękkich i racjonalnych taktyk wpływu. Oznacza to, że kierownicy wywierają wpływ poprzez używanie objaśnień i logicznych argumentów oraz proponowanie podwładnym swojej pomocy i niezbędnych zasobów. Zachowania te prezentowane są częściej niż taktyki twarde, takie jak wywieranie presji, czy wchodzenie w koalicje z podwładnymi.

Analiza związków cech osobowości z wpływem społecznym wywieranym w pracy sugeruje, że menedżerowie ekstrawertywni i sumienni wykorzystują miękkie i racjonalne taktyki wpływu, woląc je od taktyk twardych. Jednocześnie kierownicy, których charakteryzuje potrzeba dominacji, sięgają po każdy rodzaj wpływu społecznego, który pozwala im kształtować zachowania podwładnych.

Wyniki badań dyskutowane są w świetle klasycznych teorii władzy w organizacji oraz współczesnych badań nad wpływem kierowniczym. Rozważania pozwalają wysunąć wniosek, że od czasu ostatniej analizy wpływu i władzy polskich kierowników (przeprowadzonej prawie 30 lat temu) nastąpiła zmiana w sposobie ich działania. Menedżerowie zastąpili zachowania autorytarne postawami i zachowaniami wspierającymi, opartymi o świadome korzystanie z racjonalnego i miękkiego wpływu społecznego.

 

Więcej informacji o artykule:

Paliga, M., Pollak, A., Kożusznik, B. (2020). Tactics of Influence and Deinfluentization, Personality and the Personal Sense of Power Among Polish Managers. Roczniki Psychologiczne, 23(3), 267-290.  https://doi.org/10.18290/rpsych20233-5 MNiSW: 70p.

return to top