Jaka jest czasoprzestrzeń współczesnej szkoły – archaiczna, statyczna/ skostniała, zamknięta czy nowoczesna, atrakcyjna, otwarta, wrażliwa na dziejące się zmiany?
Odpowiedź na to pytanie wyłoni się po lekturze tekstów zawartych w książce pt. „Czasoprzestrzeń szkoły. Co warto wiedzieć o czasie i przestrzeni szkoły”, pod redakcją naukową dr hab. Alicji Korzenieckiej-Bondar, prof. UwB z Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku i prof. dr. hab. Zenona Gajdzicy z Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Czasoprzestrzeń, czyli zespolenie czasu i przestrzeni jest fundamentem doświadczania i rozumienia codziennych sytuacji, zdarzeń i procesów. Czasoprzestrzeń szkoły, zwykle traktowana jest jak powietrze – jej istnienie jest oczywiste, a w związku z tym niedostrzegalne.
Celem książki jest rozpoznanie i problematyzowanie szkolnej czasoprzestrzeni (i jej wielowymiarowości), odkrywanie jej znaczenia w tworzeniu codziennych interakcji oraz roli w kreowaniu procesów wychowania i kształcenia. Czasoprzestrzeń szkoły wymaga uważnego rozpoznania, opisu oraz analizy w kontekście odbywających się w szkole i poza nią zdarzeń oraz procesów edukacyjnych – przyglądania się jej z uwzględnieniem szerokiego kontekstu kulturowego, antropologicznego, społeczno- politycznego itd. Z takiej szerokiej perspektywy autorzy spoglądają na szkołę.
Książka przeznaczona jest dla nauczycieli, dyrektorów szkół oraz polityków oświatowych. Zainteresuje również studentów wydziałów pedagogicznych.
Autorom serdecznie gratulujemy!