Czy wiecie, że „Widzialna Psychologia” to nowy projekt na naszym wydziale?
O tym jak zrodził się pomysł i o źródłach inspiracji rozmawiamy z dr. Łukaszem Jachem.
Violetta Kulik: „Widzialna Psychologia” – to nowy projekt pracowników, związanych z kierunkiem PSYCHOLOGIA na Uniwersytecie Śląskim, z ciekawymi filmami, wykładami, podcastami oraz materiałami, w których nasi wykładowcy i badacze będą opowiadać o wynikach swoich badań oraz inspirujących współczesnych koncepcjach psychologicznych. Skąd pomysł i źródła inspiracji?
Dr Łukasz Jach: Projekt „Widzialna Psychologia” zrodził się w głowach pracowników związanych z Instytutem Psychologii UŚ i kierunkiem psychologia pod koniec 2021 roku. Główne źródła inspiracji do jego rozpoczęcia były dwa. Pierwszym z nich była chęć zwrócenia uwagi na to, że psychologia – podobnie jak inne nauki społeczne – funkcjonuje nie tylko jako dyscyplina akademicka czy praktyczna, ale jest także częścią życia każdego człowieka. Wystarczy rozejrzeć się dookoła, by znaleźć ślady psychologicznych koncepcji w otaczających nas zjawiskach i procesach. Drugą inspiracją dla rozpoczęcia projektu było to, że wielu pracowników związanych z Instytutem Psychologii oraz kierunkiem psychologia na co dzień w taki czy inny sposób zajmuje się popularyzacją psychologii. Niektórzy piszą książki czy artykuły popularnonaukowe, inni zawierają psychologiczne komentarze w swoich wypowiedziach w mediach społecznościowych, jeszcze inni współpracują ze stowarzyszeniami czy fundacjami oraz prowadzą popularnonaukowe wykłady czy warsztaty. Pomyśleliśmy zatem, że mamy się czym pochwalić i warto to pokazać.
Violetta Kulik: „Widzialna Psychologia” oznacza więc widzialność podwójną?
Dr Łukasz Jach: Dokładnie tak. Z jednej strony chodzi tu o „widzialność” samej psychologii, z drugiej zaś o „widzialność” ekspertów z Uniwersytetu Śląskiego, którzy pokazują swoją wiedzę i doświadczenie poza salami wykładowymi. Na pomysł działań, które przerodziły się później w „Widzialną Psychologię” wpadła prof. UŚ dr hab. Irena Pilch (kierująca w tamtym czasie Instytutem Psychologii UŚ), która o zarządzanie projektem poprosiła mnie zapewne ze względu na to, że wcześniej zajmowałem się już popularyzacją nauki, między innymi podczas Śląskiego Festiwalu Nauki, w radiu czy na łamach „Tygodnika Powszechnego”. Ale „Widzialnej Psychologii” nie byłoby bez moich koleżanek i kolegów, którzy postanowili poświęcić swój czas i zaangażować się w jej tworzenie.
Violetta Kulik: Kiedy rozpoczęły się prace nad zbieraniem materiału?
Dr Łukasz Jach: Idea „Widzialnej Psychologii” spotkała się z ciepłym przyjęciem, więc mniej więcej od początku 2022 roku zaczęliśmy prace na zbieraniem materiału. W ramach projektu powstają wykłady audiowizualne prezentujące współczesne kierunki rozwoju psychologii, podcasty audio na temat badań prowadzonych przez naszych pracowników oraz materiały o interesujących z psychologicznego punktu widzenia książkach, filmach, serialach, grach komputerowych i grach planszowych. W organizowaniu „Widzialnej Psychologii” pomagają nam pracownicy Centrum Komunikacji Medialnej. Nagrania powstają w uniwersyteckim studiu zlokalizowanym w budynku Wydziału Nauk Społecznych przy ulicy Bankowej. Z Centrum Komunikacji Medialnej otrzymaliśmy też grafiki przedstawiające logotypy „Widzialnej Psychologii” oraz jej trzech filarów: „Alfabetu Psychologicznego”, „Podcastów Psychologicznych” i „Psychologicznego Domu Kultury”.
Violetta Kulik: Do kogo skierowany jest ten projekt?
Dr Łukasz Jach: Projekt skierowany jest do szerokiego grona odbiorców – od studentów UŚ począwszy, na każdym, kto chciałby dowiedzieć się czegoś interesującego na temat psychologii skończywszy. W naszej bazie znajduje się już sporo materiałów, a wciąż powstają kolejne. Październik tego roku to moment, w którym zaczęliśmy prezentować je odbiorcom. Nowe treści będziemy publikować mniej więcej co dwa tygodnie.
Violetta Kulik: A zatem to projekt długofalowy?
Dr Łukasz Jach: Wiemy, kiedy „Widzialna Psychologia” się zaczęła. A kiedy się skończy? Cóż, tego nie wiemy…
Violetta Kulik: Serdecznie dziękuję za rozmowę.