Śląsk przedstawiany w filmie, dramacie, literaturze i innych tekstach kultury, jawi się jako pełen sprzeczności. Ten ukazany w „Cholonku” Janoscha nie ma wiele wspólnego z Górnym Śląskiem wczesnych filmów Kazimierza Kutza. Wszystkie te autorskie interpretacje dodają coś do naszego rozumienia świata, w którym żyjemy, każda jest jednocześnie odrębnym światem samym w sobie.
W ramach cyklu „Rozmajte Ślōnski” Interdyscyplinarne Koło Naukowe Regionalistów Śląskich UŚ, przy wsparciu stowarzyszenia Ruch Autonomii Śląska, proponuje pochylenie się nad najbardziej znanymi/kontrowersyjnymi/interesującymi przykładami „Śląsków przedstawionych”. Celem spotkań będzie swobodna, nieskrępowana dyskusja, wymiana obserwacji, interpretacji i poglądów przez wszystkich uczestników, moderowana przez uznanych śląskich naukowców i ludzi kultury.
Drugie ze spotkań poświęcamy kanonicznemu obrazowi wspomnianego Kutza. Film „Sól Ziemi Czarnej” i tzw. Trylogia Śląska, kórej jest częścią, wywarły duży wpływ na postrzeganie Ślązaków przez mieszkańców innych części Polski, ale też na ich autoidentyfikację. O tym, jakimi środkami i w odpowiedzi na jakie potrzeby reżyser zbudował filmowy świat, podyskutują z nami Marek Nowara, kulturoznawca i praktyk zarządzania w kulturze, oraz były dyrektor Instytucji Filmowej Silesia Film Patryk Tomiczek, filmoznawca. Warto się pojawić, bowiem dzięki uprzejmości Silesia Film zaprezentujemy zrekonstruowaną cyfrowo wersję dzieła.
Poniedziałek 20 maja 2024 r., godz 18.00
SPINplace UŚ, ul. Bankowa 5 w Katowicach, Sala konferencyjna A