Uczniowie podwójnie wyjątkowi (ang. twice exceptional lub 2e) to dzieci i młodzież, którzy charakteryzują się współwystępowaniem dwóch cech: wysokich zdolności intelektualnych, talentu lub uzdolnień oraz trudności rozwojowych, takich jak specyficzne zaburzenia uczenia się (dysleksja, dysgrafia), zaburzenia neurorozwojowe (ADHD, autyzm), czy problemy emocjonalne lub behawioralne.
W praktyce oznacza to, że tacy uczniowie mogą jednocześnie osiągać bardzo wysokie wyniki w niektórych dziedzinach (np. matematyka, sztuka, muzyka), a jednocześnie mieć poważne trudności w innych obszarach (np. czytanie, pisanie, koncentracja). Ich sytuacja jest szczególnie wymagająca, ponieważ ich wybitne zdolności mogą maskować trudności, a jednocześnie te trudności mogą sprawiać, że ich potencjał intelektualny pozostaje niezauważony.
W ramach projektu Twice-exceptionals: let’s realize gifted and talented students with learning disabilities! 2023-1-TR01-KA220-SCH-000155741 dr Marcin Gierczyk, prof. UŚ oraz dr Dagmara Dobosz oraz partnerzy z Turcji, Czech, Włoch i Bułgarii opracowali programy szkoleniowe zwiększające świadomość na temat podwójnej wyjątkowości. Publikacja obejmuje analizę literatury oraz zestaw scenariuszy, które mogą być wykorzystane w praktyce pedagogicznej.
Link do polskiej wersji językowej: https://usyem.omu.edu.tr/tr/projeler/iki-kere-ozel-ogrenciler-ogrenme-dezavantaji-olan-ozel-yeteneklileri-fark-edelim-projesi/twice-exceptional-awareness-training-program-polish/polish_kitap.pdf
Link do strony projektu: https://usyem.omu.edu.tr/tr/projeler/iki-kere-ozel-ogrenciler-ogrenme-dezavantaji-olan-ozel-yeteneklileri-fark-edelim-projesi