Podczas największego w Polsce wydarzenia medioznawczego, które współorganizuje Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Medialnej UŚ wystąpią najwięksi badacze polityki cyfrowej.
W ramach VII Kongresu Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej, który odbędzie się od 22 do 24 września 2025 w Katowicach będziemy mogli wysłuchać prelekcji Gości zaproszonych przez Uniwersytet Śląski w Katowicach. Ich udział odbywa się w ramach Programu „Metropolitalny Fundusz Wspierania Nauki” #MetropoliaNauki, finansowanego przez GZM. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.
Profesor Rachel Gibson – University of Manchester
Profesor Rachel Gibson to światowej klasy ekspertka w dziedzinie cyfrowych kampanii politycznych. Od 2007 roku prowadzi badania w Instytucie Zmian Społecznych na Uniwersytecie w Manchesterze, a w latach 2016–2019 kierowała renomowanym Instytutem Badań Społecznych im. Cathie Marsh (CMI). Jej prace koncentrują się na wpływie technologii cyfrowych na demokrację, mikrotargetowaniu i mobilizacji wyborców.
Jest autorką licznych publikacji, w tym książki When the Nerds Go Marching In, analizującej ewolucję kampanii cyfrowych w Wielkiej Brytanii, Australii, Francji i USA. W swoich badaniach wskazuje na ambiwalentny charakter cyfryzacji – jako narzędzia demokratyzacji, ale też potencjalnego źródła manipulacji i centralizacji władzy. Jej interdyscyplinarne podejście zostało docenione przez instytucje takie jak ERC, ESRC czy British Academy.
Profesor Claes de Vreese – University of Amsterdam
Profesor Claes de Vreese to jeden z czołowych europejskich badaczy polityki cyfrowej. Na Uniwersytecie Amsterdamskim pełni funkcję Uniwersyteckiego Profesora ds. Sztucznej Inteligencji i Społeczeństwa oraz kieruje Katedrą Komunikacji Politycznej w Amsterdam School of Communication Research. Jest współtwórcą AI, Media & Democracy Lab i redaktorem naczelnym prestiżowego czasopisma Political Communication.
Jego badania koncentrują się na dezinformacji, polaryzacji i kryzysie zaufania w demokracjach cyfrowych. W publikacjach z ostatnich lat wskazuje na polityczną instrumentalizację strachu przed dezinformacją oraz rolę motywacji odbiorców w rozpoznawaniu fałszywych treści. Choć nie snuje katastroficznych wizji, jego analizy pokazują, że edukacja cyfrowa nie zawsze przekłada się na skuteczną partycypację polityczną.
VII Kongres Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej 2025 jest współorganizowany przez Instytut Komunikacji Medialnej UŚ. Więcej informacji o Gościach specjalnych oraz samym wydarzeniu dostępnych jest na stronie organizatora Kongres.