dr Mateusz Paliga, prof. dr hab. Barbara Kożusznik oraz dr Anita Pollak opublikowali artykuł pt. “Tactics of Influence and Deinfluentization, Personality and the Personal Sense of Power Among Polish Managers” w czasopiśmie Roczniki Psychologiczne
W artykule zaprezentowano wyniki trzech badań nad osobowością i władzą polskich menedżerów. Przeprowadzone analizy ujawniły, że polscy menedżerowie są w przeciętnym stopniu ekstrawertywni, ugodowi, otwarci na doświadczenie i sumienni, ale nisko neurotyczni. Co więcej, polscy menedżerowie mają umiarkowaną potrzebę dominacji i przeciętne subiektywne poczucie władzy.
Wyniki przeprowadzonych badań świadczą, że osoby posiadające formalną władzę w organizacjach są skłonne korzystać z miękkich i racjonalnych taktyk wpływu. Oznacza to, że kierownicy wywierają wpływ poprzez używanie objaśnień i logicznych argumentów oraz proponowanie podwładnym swojej pomocy i niezbędnych zasobów. Zachowania te prezentowane są częściej niż taktyki twarde, takie jak wywieranie presji, czy wchodzenie w koalicje z podwładnymi.
Analiza związków cech osobowości z wpływem społecznym wywieranym w pracy sugeruje, że menedżerowie ekstrawertywni i sumienni wykorzystują miękkie i racjonalne taktyki wpływu, woląc je od taktyk twardych. Jednocześnie kierownicy, których charakteryzuje potrzeba dominacji, sięgają po każdy rodzaj wpływu społecznego, który pozwala im kształtować zachowania podwładnych.
Wyniki badań dyskutowane są w świetle klasycznych teorii władzy w organizacji oraz współczesnych badań nad wpływem kierowniczym. Rozważania pozwalają wysunąć wniosek, że od czasu ostatniej analizy wpływu i władzy polskich kierowników (przeprowadzonej prawie 30 lat temu) nastąpiła zmiana w sposobie ich działania. Menedżerowie zastąpili zachowania autorytarne postawami i zachowaniami wspierającymi, opartymi o świadome korzystanie z racjonalnego i miękkiego wpływu społecznego.
Więcej informacji o artykule:
Paliga, M., Pollak, A., Kożusznik, B. (2020). Tactics of Influence and Deinfluentization, Personality and the Personal Sense of Power Among Polish Managers. Roczniki Psychologiczne, 23(3), 267-290. https://doi.org/10.18290/rpsych20233-5 MNiSW: 70p.