W dniu 24.01.2024 r. odbyło się spotkanie pomiędzy przedstawicielami Uniwersytetu Śląskiego, Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji w Cieszynie a Grupą Słoneczna Kraina. Celem tego spotkania było podsumowanie dotychczasowej współpracy oraz ustalenie przyszłych kierunków wspólnych działań.
Podczas spotkania przedstawiono zakres działań Grupy Słoneczna Kraina, a także wytyczono obszary przyszłej współpracy między pracownikami Uniwersytetu Śląskiego. W szczególności omówiono perspektywy i kierunki, na jakie może skierować się wspólna praca obu instytucji, obejmujące:
- Ewaluację autorskiego programu „Wędrówka ze Słoneczkiem”, w ramach której planowane jest stworzenie pomocy graficznych, muzycznych oraz narzędzia do badania dojrzałości szkolnej.
- Możliwości podjęcia badań naukowych skupionych na analizie dostępnych danych dotyczących funkcjonowania dzieci w przedszkolu, zebranych w innowacyjnej platformie monitorującej trajektorię rozwojową dzieci.
- Wykorzystania zasobów związanych z prowadzeniem nowego modelu wczesnego wspomagania rozwoju, obejmującego zarówno aspekt praktyczny – rozwiązania te są implementowane w przedszkolu Słoneczna Kraina, jak i aspekt badawczo-naukowy.
Poza kwestiami związanymi z ewentualnym wdrożeniem projektów naukowo-badawczych, przedstawiono również możliwość publikowania prac przez pracowników Uniwersytetu Śląskiego w międzynarodowym czasopiśmie „International Journal of Special Education”, które obecnie otrzymało 70 punktów.
Spotkanie zakończono inspirującą dyskusją oraz zapewnieniem otwartości na nowe perspektywy współpracy. Podjęcie analizy i ewentualnego wdrożenia omawianych projektów badawczych może przyczynić się do rozwinięcia innowacyjnych rozwiązań edukacyjno-dydaktycznych, wpływając na jakość procesu nauczania w przedszkolu oraz poszerzania oferty edukacyjnej naszego Wydziału.
Koordynatorem współpracy ze strony przedszkola jest dr Sylwia Wrona – dyrektor ds. Innowacji i Współpracy Naukowej Terapeutycznego Przedszkola Słoneczna Kraina, natomiast ze strony uniwersytetu dr Dorota Prysak.