Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Polsko-Hiszpańska Współpraca Kadry Akademickiej

09.05.2025 - 12:11 aktualizacja 09.05.2025 - 12:11
Redakcja: Andrzej Szczurek

W ubiegłym tygodniu zakończył się wyjazd w ramach Programu Erasmus+ pracowników Instytutu Pedagogiki – dr Anny Porczyńskiej-Ciszewskiej, dr Barbary Chojnackiej-Synaszko i dr Anny Trzcionki-Wieczorek – do Uniwersytetu w Kordobie / Universidad de Cordoba.

Program wizyty obejmował zajęcia ze studentami studiów I stopnia na kierunku edukacja wczesnoszkolna z Wydziału Nauk o Edukacji i Psychologii (Facultad de Ciencias de la Educación y Psicología ). Problematyka oscylowała wokół zagadnienia określonego przez dr Anę Bravo  „Psychology of School Coexistence in Primary Education”. Nauczycielki akademickie z Polski w nawiązaniu do problematyki omówiły działania w placówce oświatowej ukierunkowane w stronę optymalnego uwzględniania różnorodności w społecznej przestrzeni szkoły (wynikającej z odmienności kulturowej oraz odmienności ucznia w obszarze rozwoju), odwołując się do badań własnych, realiów w praktyce edukacyjnej i obowiązujących w Polsce regulacji prawnych. Ponadto uczestniczyły w zajęciach poprowadzonych w formie warsztatowej i grupowej ze studentami i uczniami edukacji wczesnoszkolnej ze Szkoły Podstawowej CEIP Albolafia (Córdoba) w ramach zorganizowanych pedagogicznych praktyk śródrocznych.

Partycypacja w obszarze działań dydaktycznych została uzupełniona o część naukową. W ramach zorganizowanego spotkania z prof. Rosario Ruiz (badawczo zainteresowaną interwencją psychologiczną w obszarze edukacji i zachowaniami prospołecznymi, altruistycznymi dzieci) oraz seminarium z zespołem pracowników z Instytutu Psychologii pod kierunkiem dr hab. Sebastiána Vivas doszło nie tylko do przedstawienia obustronnej prezentacji poszczególnych badaczy i ich działalności naukowej, ale podjęto próbę wyodrębnienia wspólnych wątków, które zostały ulokowane w koncepcji badań zespołowych, co stanowi podstawę do dalszego rozwoju międzynarodowego partnerstwa w obszarze pracy badawczej.

return to top