Pierwsze kroki w serwisie USOSweb
Logowanie do serwisu USOSweb, jak również do pozostałych serwisów współdziałających z systemem USOS odbywa się za pośrednictwem Centralnego Systemu Uwierzytelniania Uniwersytetu Śląskiego (CAS). Identyfikatorem w CAS jest numer indeksu lub adres e-mail. Studenci rozpoczynający studia w Uniwersytecie Śląskim logują się hasłem wykorzystywanym w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów (IRK). W przypadku utraty hasła do konta w CAS można samodzielnie zresetować hasło, podając adres poczty elektronicznej wykorzystywany w systemach informatycznych Uniwersytetu Śląskiego.
Pamiętaj! Konto w CAS pozwalające zalogować się do serwisu USOSweb zostanie utworzone dopiero po wprowadzeniu Twoich danych przez pracownika dziekanatu do systemu USOS. Dziekanat powinien wprowadzić te dane w jak najkrótszym czasie (zazwyczaj jest to do siedmiu dni od dostarczenia dokumentów), jednak czasami z różnych przyczyn dane te są wprowadzane później. O utworzeniu konta w serwisie USOSweb zostaniesz poinformowany drogą mailową.
Najważniejsze elementy serwisu USOSweb
MÓJ USOSWEB
PLAN ZAJĘĆ – wyświetlany jest tam indywidualny plan zajęć studenta pod warunkiem przypisania do grup zajęciowych. W zależności od kierunku, na którym studiuje student, przypisanie do grup zajęciowych odbywa się poprzez moduł elektronicznej rejestracji lub dokonywane jest bezpośrednio przez dziekanat.
GRUPY ZAJĘCIOWE – podgląd grup zajęciowych, do których zapisany jest student w danym roku akademickim. Z tego poziomu najłatwiej jest podejrzeć sylabus interesującego nas przedmiotu, wystarczy kliknąć bezpośrednio w nazwę przedmiotu zawierającą odnośnik do katalogu.
USOSMail – moduł umożliwiający mailową komunikację pomiędzy członkami społeczności akademickiej. Tam można wysłać wiadomość do prowadzącego zajęcia lub do współuczestników grupy zajęciowej.
DLA STUDENTÓW
REJESTRACJE – na większości wydziałów przeprowadzana jest elektroniczna rejestracja na przedmioty. Może ona obejmować wszystkie przedmioty objęte planem studiów lub pewną ich część. Planowane i trwające rejestracje można sprawdzić w USOSweb, klikając w bocznym menu KALENDARZ REJESTRACJI i wybierając jednostkę prowadzącą studia. Rejestracje udostępnione bezpośrednio dla Studenta wyświetlają się po zalogowaniu w menu DLA STUDENTÓW → REJESTRACJE.
Rejestracje na zajęcia WF, przygotowywane są przez Centrum Wychowania Fizycznego i Sportu, odbywają się poprzez serwis UL dostępny pod adresem ul.us.edu.pl. Na około tydzień przed rozpoczęciem rejestracji studentom przyznawane są żetony uprawniające do rejestracji na wybrany przedmiot. Jeżeli nie widzisz żetonu w swoim koszyku po zalogowaniu do serwisu UL, należy zgłosić ten fakt do dziekanatu.
Rejestracje na lektoraty oferowane przez Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych (SPNJO), dostępne są w serwisie USOSweb. Wchodząc na moduł DLA STUDENTÓW → REJESTRACJA, należy wybrać odnośnik „rejestracje żetonowe”. Lektoraty oparte są na tzw. grupach dedykowanych, to znaczy dla każdego kierunku określone są języki, z pośród których student może dokonać wyboru, stąd nie zawsze możliwe jest zarejestrowanie się na dowolnie wybrany język. W przypadku braku żetonu na podstronie „moje żetony” należy skontaktować się ze SPNJO.
OCENY KOŃCOWE – podgląd wystawionych ocen przez nauczycieli akademickich. Oceny w USOSweb są w obecnej chwili jedynym źródłem informacji dla dziekanatu o osiągniętych przez studenta wynikach sesji egzaminacyjnej, dlatego warto sprawdzać ich kompletność i poprawność.
PODANIA – możliwość złożenia elektronicznego podania do dziekanatu. Należy pamiętać, że jedynie wybrane sprawy obsługiwane są w ten sposób. Lista obsługiwanych spraw przez dany dziekanat wyświetlana jest po kliknięciu odnośnika „złóż nowe podanie”.
RANKINGI – moduł, w którym wyświetlana jest pozycja studenta w celu ustalenia kolejności przy ubieganiu się o rozmaite zasoby. Jednym z takich zasobów jest stypendium rektora dla najlepszych studentów lub wyjazd na wymianę studencką w ramach międzynarodowych programów.
STYPENDIA – zakładka umożliwia sprawdzenie przyznanych stypendiów oraz wprowadzenie numeru konta, na którego dokonywane będą przelewy świadczeń stypendialnych.
DLA WSZYSTKICH
W tej zakładce dostępne są różne, ogólnouniwersyteckie moduły, m.in.:
KONTA BANKOWE – pozwala na sprawdzanie indywidualnego rachunku bankowego, na które student wnosi opłaty związane z tokiem studiów.
WNIOSKI O AKADEMIKI – podgląd statusów rozpatrzenia złożonych podań o miejsce w akademiku.
EMAIL UŚ – podgląd i zmiana zapisanego w systemie USOS adresu poczty elektronicznej studenta.
KONTO OFFICE365 – zarejestrowanie się w usłudze Office365, oferującej dostęp do jednej z platform zdalnego kształcenia oraz grupowej komunikacji Teams, chmury plikowej OneDrive, poczty Outlook i aplikacji użytkowych takich jak Word, Excel czy PowerPoint.
WNIOSKI – wyświetlana jest tam lista wniosków, które student może złożyć w ramach swojej jednostki i programu studiów, np. wniosek o przyznanie świadczenia z Funduszu Stypendialnego.
ZDJĘCIA DO LEGITYMACJI – podgląd aktualnego zdjęcia do legitymacji oraz ustawienia preferencji jego widoczności. W przypadku zgubienia legitymacji można tutaj wydrukować podanie o wyrobienie nowej. Jeżeli zdjęcie jest nieaktualne, należy zwrócić się do dziekanatu z prośbą o przyznanie jednorazowego uprawnienia do wgrania nowego.
Szczegółowe instrukcje do podstawowych modułów USOSweb umieszczone są zawsze na głównej stronie serwisu USOSweb w sekcji DLA STUDENTÓW.