Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
student
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Pierwsze kroki w serwisie USOSweb

Uniwersytecki System Obsługi Studiów (USOS) służy do zarządzania tokiem studiów. Dane w systemie USOS uzupełniane są przez pracowników różnych jednostek uczelni, a tokiem studiów zarządzają pracownicy dziekanatu. Z systemem USOS stowarzyszony jest szereg serwisów internetowych dedykowanych studentom oraz nauczycielom akademickim. Najważniejszym z nich jest serwis USOSweb, który określa się mianem wirtualnego dziekanatu. To tutaj jako student będziesz mógł sprawdzić swoje oceny, przyznane stypendia, zapisać się na zajęcia, a także sprawdzić numer konta bankowego, na które będziesz zobligowany wnosić opłaty związane ze studiami, m.in. opłatę za wydanie indeksu i legitymacji studenckiej. 

 

Logowanie do serwisu USOSweb, jak również do pozostałych serwisów współdziałających z systemem USOS odbywa się za pośrednictwem Centralnego Systemu Uwierzytelniania Uniwersytetu Śląskiego (CAS). Identyfikatorem w CAS jest numer indeksu lub adres e-mail. Studenci rozpoczynający studia w Uniwersytecie Śląskim logują się hasłem wykorzystywanym w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów (IRK). W przypadku utraty hasła do konta w CAS można samodzielnie zresetować hasło, podając adres poczty elektronicznej wykorzystywany w systemach informatycznych Uniwersytetu Śląskiego.

 

Pamiętaj! Konto w CAS pozwalające zalogować się do serwisu USOSweb zostanie utworzone dopiero po wprowadzeniu Twoich danych przez pracownika dziekanatu do systemu USOS. Dziekanat powinien wprowadzić te dane w jak najkrótszym czasie (zazwyczaj jest to do siedmiu dni od dostarczenia dokumentów), jednak czasami z różnych przyczyn dane te są wprowadzane później. O utworzeniu konta w serwisie USOSweb zostaniesz poinformowany drogą mailową.

 

Najważniejsze elementy serwisu USOSweb

MÓJ USOSWEB

PLAN ZAJĘĆ – wyświetlany jest tam indywidualny plan zajęć studenta pod warunkiem przypisania do grup zajęciowych. W zależności od kierunku, na którym studiuje student, przypisanie do grup zajęciowych odbywa się poprzez moduł elektronicznej rejestracji lub dokonywane jest bezpośrednio przez dziekanat.

GRUPY ZAJĘCIOWE – podgląd grup zajęciowych, do których zapisany jest student w danym roku akademickim. Z tego poziomu najłatwiej jest podejrzeć sylabus interesującego nas przedmiotu, wystarczy kliknąć bezpośrednio w nazwę przedmiotu zawierającą odnośnik do katalogu. 

USOSMail – moduł umożliwiający mailową komunikację pomiędzy członkami społeczności akademickiej. Tam można wysłać wiadomość do prowadzącego zajęcia lub do współuczestników grupy zajęciowej.

 

DLA STUDENTÓW

REJESTRACJEna większości wydziałów przeprowadzana jest elektroniczna rejestracja na przedmioty. Może ona obejmować wszystkie przedmioty objęte planem studiów lub pewną ich część. Planowane i trwające rejestracje można sprawdzić w USOSweb, klikając w bocznym menu KALENDARZ REJESTRACJI i wybierając jednostkę prowadzącą studia. Rejestracje udostępnione bezpośrednio dla Studenta wyświetlają się po zalogowaniu w menu DLA STUDENTÓW → REJESTRACJE.

Rejestracje na zajęcia WF, przygotowywane są przez Centrum Wychowania Fizycznego i Sportu, odbywają się poprzez serwis UL dostępny pod adresem ul.us.edu.pl. Na około tydzień przed rozpoczęciem rejestracji studentom przyznawane są żetony uprawniające do rejestracji na wybrany przedmiot. Jeżeli nie widzisz żetonu w swoim koszyku po zalogowaniu do serwisu UL, należy zgłosić ten fakt do dziekanatu.

Rejestracje na lektoraty oferowane przez Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych (SPNJO), dostępne są w serwisie USOSweb. Wchodząc na moduł DLA STUDENTÓW → REJESTRACJA, należy wybrać odnośnik „rejestracje żetonowe”. Lektoraty oparte są na tzw. grupach dedykowanych, to znaczy dla każdego kierunku określone są języki, z pośród których student może dokonać wyboru, stąd nie zawsze możliwe jest zarejestrowanie się na dowolnie wybrany język. W przypadku braku żetonu na podstronie „moje żetony” należy skontaktować się ze SPNJO.

OCENY KOŃCOWE – podgląd wystawionych ocen przez nauczycieli akademickich. Oceny w USOSweb są w obecnej chwili jedynym źródłem informacji dla dziekanatu o osiągniętych przez studenta wynikach sesji egzaminacyjnej, dlatego warto sprawdzać ich kompletność i poprawność.

PODANIA – możliwość złożenia elektronicznego podania do dziekanatu. Należy pamiętać, że jedynie wybrane sprawy obsługiwane są w ten sposób. Lista obsługiwanych spraw przez dany dziekanat wyświetlana jest po kliknięciu odnośnika „złóż nowe podanie”.

RANKINGI – moduł, w którym wyświetlana jest pozycja studenta w celu ustalenia kolejności przy ubieganiu się o rozmaite zasoby. Jednym z takich zasobów jest stypendium rektora dla najlepszych studentów lub wyjazd na wymianę studencką w ramach międzynarodowych programów.

STYPENDIA – zakładka umożliwia sprawdzenie przyznanych stypendiów oraz wprowadzenie numeru konta, na którego dokonywane będą przelewy świadczeń stypendialnych.

 

DLA WSZYSTKICH

W tej zakładce dostępne są różne, ogólnouniwersyteckie moduły, m.in.:

KONTA BANKOWE – pozwala na sprawdzanie indywidualnego rachunku bankowego, na które student wnosi opłaty związane z tokiem studiów.

WNIOSKI O AKADEMIKI – podgląd statusów rozpatrzenia złożonych podań o miejsce w akademiku.

EMAIL UŚ – podgląd i zmiana zapisanego w systemie USOS adresu poczty elektronicznej studenta. 

KONTO OFFICE365 – zarejestrowanie się w usłudze Office365, oferującej dostęp do jednej z platform zdalnego kształcenia oraz grupowej komunikacji Teams, chmury plikowej OneDrive, poczty Outlook i aplikacji użytkowych takich jak Word, Excel czy PowerPoint.

WNIOSKI – wyświetlana jest tam lista wniosków, które student może złożyć w ramach swojej jednostki i programu studiów, np. wniosek o przyznanie świadczenia z Funduszu Stypendialnego.

ZDJĘCIA DO LEGITYMACJI – podgląd aktualnego zdjęcia do legitymacji oraz ustawienia preferencji jego widoczności. W przypadku zgubienia legitymacji można tutaj wydrukować podanie o wyrobienie nowej. Jeżeli zdjęcie jest nieaktualne, należy zwrócić się do dziekanatu z prośbą o przyznanie jednorazowego uprawnienia do wgrania nowego.

 

Szczegółowe instrukcje do podstawowych modułów USOSweb umieszczone są zawsze na głównej stronie serwisu USOSweb w sekcji DLA STUDENTÓW.

return to top