Dydaktyka szkoły wyższej, czyli zajęcia przygotowujące doktorantów do pracy w roli nauczyciela akademickiego składają się z kilku kolejnych części. Najpierw doktoranci uczestniczą w wykładach i konwersacjach dotyczących różnych aspektów pracy nauczyciela akademickiego, na przykład związanych z pracą w grupie, skutecznymi formami komunikacji, neurodydaktyką czy nauczaniem zdalnym. Następnie doktoranci wybierają jeden z zaproponowanych warsztatów. Ostatni etap – superwizja – odbywa się już po przeprowadzeniu pierwszych samodzielnych zajęć na drugim roku.
Teraz doktoranci wybierają jeden z warsztatów. Do 21 kwietnia do godziny 12:00 należy wybrać jeden z poniższych warsztatów (doktoranci anglojęzyczni są przypisani do zajęć anglojęzycznych).
Prosimy o rejestrację za pomocą ankiety: Office Forms
Design thinking
dr Mikołaj Marcela
piątek, 23.04.2021 godzina 15:30-18:45
Zapraszam wszystkich chętnych do udziału w warsztatach poświęconych procesowi Design Thinking. Design Thinking określa się jako metodę „doing not thinking!”. To podejście do tworzenia produktów i usług, w którym celem jest poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań i w którego centrum jest człowiek – użytkownik określonego procesu. Metodę tę z powodzeniem wykorzystują zarówno międzynarodowe korporacje, jak i instutucje samorządowe, tworząc aplikacje mobilne, kampanie społeczne czy strategie firm. Ale Design Thinking może być także nieocenioną pomocą i metodą dydaktyczną. Jego podstawowymi zaletami jest duże zaangażowanie uczestników, rozbudzenie ich kreatywności i mocne zawiązywanie więzi w grupie.
Proces Design Thinking składa się z pięciu etapów: empatii, diagnozy potrzeb, generowania pomysłów, prototypowania i testowania. W trakcie naszego pięciogodzinnego warsztatu w praktyce przejdziemy przez nie wszystkie, pracując na zleconym wyzwaniu i rozwiązując realne problemy.
Grywalizacja i gry edukacyjne
dr Jacek Francikowski
piątek, 23.04.2021 godzina 13:45-17:00 (I termin)
piątek, 21.05.2021 godzina 9:45-13:00 (II termin)
Gry, zarówno cyfrowe jak i analogowe (planszowe), posiadają ogromny potencjał edukacyjny. Istnieje obecnie ogromna oferta komercyjnych tytułów jak i gier opartych na otwartych licencjach (np. PnP print and play, gra dostępna zwykle w formie pliku pdf, który można bezpłatnie pobrać i wydrukować), które można w bardzo ciekawy sposób wykorzystać w procesie nauczania. Istnieją również narzędzia edukacyjne mające postać gry. Gry pozwalają w atrakcyjny sposób zapoznawać z wiedzą podręcznikową (w dużym stopniu w formie uczenia utajonego) jak i kształtować różnorodne kompetencje miękkie (komunikacja, współpraca, logiczne myślenie, planowanie i przewidywanie, zrozumienie procedur i ich egzekwowanie).
W czasie zajęć uczestnicy zapoznają się z wybranymi narzędziami (grami), które można wykorzystać w trakcie zajęć jak i poza nimi do zmodyfikowania lub wzbogacenia procesu dydaktycznego. Przestawione zostaną gry analogowe i cyfrowe oraz rozwiązania, które mogą wspierać proces grywalizacji (gamefikacji) kursów i zajęć.
Strategies for collaboration & cooperation
Ewa Dębska
piątek, 23.04.2021 godzina 9:45-13:00
Contrary to popular belief, teamwork can be a very enriching, meaningful, and effective way of learning. The problem with it is that we think teamwork’s like breathing – everyone can do it, while the truth is you need to learn it: develop attitudes, skills, and habits.
Therefore our workshop will focus on particular tools coming from – which may seem surprising – not necessarily education. We will practice some Cooperative Learning and Liberating Structures strategies – techniques and structures providing a certain framework, support interactions, and learning between members of the student team (or any other team). Prepare yourselves for activity and practice
Wykładowca w laboratorium
Dr hab. Armand Cholewka, prof. UŚ
piątek 23.04.2021 godzina 9:45-13:00
Wykładowca w laboratorium: Zobaczyć temperaturę ciała – termowizja w zastosowaniach
Wstęp:
Obrazowanie termiczne jest nieinwazyjną i bezkontaktową metodą pomiaru rozkładu temperatury różnorodnych obiektów począwszy od elementów budowlanych, obwodów elektrycznych aż do materii ożywionej w tym ciała ludzkiego. W związku z powyższym zastosowanie obrazowania termicznego w obecnych czasach obejmuje wiele dziedzin naukowych, od przemysłu aż po medycynę.
Podstawą obrazowania termicznego jest rejestracja przez kamerę termowizyjną promieniowania termicznego (tj. promieniowania z zakresu podczerwieni) emitowanego przez badany obiekt.
Rozkład temperatury obiektów biologicznych ściśle powiązana jest ze stanem metabolicznym tkanek i narządów umiejscowionych pod skórą. W związku z tym, że wraz ze wzrostem metabolizmu tkanek dochodzi do lokalnego wzrostu temperatury w badanych obszarach, dzięki termografii możliwa jest lokalizacja patologii takich jak stany zapalne, urazy czy nawet zmiany nowotworowe.
Cel:
Celem laboratorium jest zapoznanie się z metodą obrazowania termicznego, poznanie zarówno możliwości jak i ograniczeń wynikających z zastosowania do badań biologicznych i medycznych.
Przeprowadzone doświadczenia będą się starać znaleźć odpowiedzi na następujące pytania:
Co to jest temperatura?
Jak mierzyć temperaturę naszego ciała?
Jak można zmierzyć temperaturę organizmu nie dotykając go?
Czy temperatura powierzchni naszego ciała jest wszędzie jednakowa i czy różni się od
temperatury jaka panuje wewnątrz naszego organizmu?
Dlaczego temperatura powierzchni ciała człowieka może mówić o jego stanie zdrowia?
Program laboratorium:
Wykonanie termogramów wybranych części ciała i analiza punktów charakterystycznych. Uwzględnienie przygotowania pacjenta do badania w celu uniknięcia artefaktów. Analiza i weryfikacja termogramów w kontekście struktur anatomicznych (naczyń krwionośnych) zlokalizowanych pod skórą.
Doświadczenie badające odruch kontrlateralny kończyn górnych poprzez ogrzewanie/ochładzanie jednej kończyny z równoczesnym monitorowaniem zmian temperatury w drugiej kończynie przez określony czas.
Kontrola jakości kamery termowizyjnej – wykonanie wybranego testu kontroli jakości kamery termowizyjnej z wykorzystaniem modelu ciała doskonale czarnego. Analiza i opracowanie wyników, weryfikacja wyników zgodnie z normami określonymi dla aparatury termowizyjnej.
Literatura:
- http://home.agh.edu.pl/~amucha/fizyka/1718/IMIR_8_Fale_elm.pdf
- http://pbc.gda.pl/Content/4404/wymiana-i-wymienniki-final.pdf
- Wiśniewski S., Wiśniewski S. T.: Wymiana ciepła, wyd. 6, WNT, Warszawa, 2009
- http://www.kipo.agh.edu.pl/lab/termodynamika/pirometr/promieniowanie.pdf
- http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-d690a899-03be-43f0-b437-1d6cd7818414/c/Grymowicz_Wplyw_2_2016.pdf
- Hulewicz A.: Diagnostyka termowizyjna w elektrotechnice, Poznań University of Technology Academic Journals, No 89, 2017, DOI 10.21008/j.1897-0737.2017.89.0024.