Rejestracja na zajęcia i harmonogram
USOSweb – od wtorku 5 lutego godz. 10:00 do soboty 10 lutego godz. 23:59
Harmonogram zajęć: 2023-2024L Autoprezentacja.xlsx
dr Andrzej Boczarowski
Wydział Nauk Przyrodniczych, Jurapark Krasiejów, paleontolog, grafik, muzealnik
Autor zajęć podzieli się z uczestnikami swoimi całożyciowymi doświadczeniami w tym zakresie, obejmującymi tworzenie ilustracji naukowej, filmu dokumentalnego (w tym obrazu 3D stereo), audycji telewizyjnych i radiowych, wystaw muzealnych i parków plenerowych, wywiadów do prasy codziennej i – to co najważniejsze – zaimplementowania wiedzy w podręcznikach szkolnych.
dr Marcin Fabjański
Wydział Humanistyczny / classes in English, online with MS Teams
(1) Speaking the language of the audience
(2) Creating attractive dramaturgy
They are crucial to all kinds of presenting: written, audio, and visual. Each participant in the classes will create a presentation of either themselves or the essential part of their work.
dr Jerzy Jarosz, prof. UŚ
Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych, Uniwersytet Śląski Dziecki, fizyk, popularyzator nauki
Zajęcia będą w głównej mierze koncentrowały się na tej problematyce. Poruszymy zagadnienia związane z możliwościami i sposobami komunikowania się, poznamy budowę komunikatu i najprostsze modele komunikacji.
Omówimy przeszkody i zakłócenia towarzyszące komunikatom oraz sposoby służące ich eliminowaniu.
Sprawdzimy czy żyjemy w Matrixie – poświęcimy uwagę funkcjonowaniu zmysłów na poziomie receptorów i zagadnieniom związanym ze specyfiką dalszego przetwarzania informacji.
Zastanowimy się nad mechanizmami percepcji i zapamiętywania, poznamy rolę i znaczenie symboli, memów i kompetencji. Odpowiemy na pytanie jak pozyskiwać i jak kierować uwagą słuchaczy.
Przeanalizujemy rolę eksperymentu w procesie edukacji oraz zaplanujemy, wykonamy i zinterpretujemy własne eksperymenty służące potrzebom zajęć.
Poszukamy odniesień poruszanych zagadnień do pracy dydaktycznej, naukowej i do własnej codzienności badawczej.
dr Marek Kaczmarzyk
Wydział Nauk Przyrodniczych, biolog i neurodydaktyk
Zmianę jaka zachodzi na naszych oczach w obszarze jakości dostępnej informacji, chciałbym pokazać w aspekcie elementów biologicznego podłoża dystrybucji informacji, takich jak pamięć oraz procesy percepcyjne, relacje pomiędzy racjonalnym a emocjonalnym postrzeganiem rzeczywistości oraz pomiędzy czynnikami inherentnymi (genetycznymi) a środowiskowymi. Szczególnie ważna jest z tej perspektywy postać prowadzącego zajęcia wykładowcy/popularyzatora. Jedną z osi naszych analiz będzie także interpretacja memetyczna oraz podstawowe prawa selekcji i ewolucji informacji kulturowej.
Termin zajęć: 5 spotkań po 3 godziny akademickie, poniedziałki 17 kwietnia, 8, 15, 22, 29 maja, 16:30-18:45 online
dr Ryszard Knapek
Szkoła Doktorska, Przystanek Nauka
Przedmiotem zajęć będzie przygotowanie właśnie takich tekstów, które opublikowane powinny być jednocześnie z ukazaniem się artykułu naukowego lub po zakończeniu badań. Dzięki temu wzmocniony zostaje odbiór wyników badań:
1) wśród społeczności akademickiej
2) w społeczności dzięki udostępnieniu teksów w popularnych mediach
3) w naukowym środowisku międzynarodowym, dzięki publikacji na portalach upowszechniających tego typu treści.
Zajęcia podzielone na dwie części:
- Stacjonarne spotkania omawiające strategie przygotowywania tekstów popularnonaukowych.
- Indywidualna praca korespondencyjna, redakcja i publikacja.
Zaliczeniem zajęć jest przygotowanie tekstu do publikacji, a sama publikacja może mieć miejsce znacznie później.
Radosław Aksamit
Wydział Nauk Społecznych, Centrum Medialne UŚ, rzecznik prasowy i organizator Śląskiego Festiwalu Nauki
1. Czego możesz się nauczyć?
- podstawowych zasady organizacji wydarzeń naukowych i popularnonaukowych
- zagadnień związanych z zasadami kontaktu z działami administracji UŚ w zakresie realizacji wydarzeń online i onsite
- zasad organizacji wydarzeń online (także od strony realizacji technicznej)
- współpracy z podwykonawcami
- budowania programu wydarzenia w zależności od grup docelowych i wymogów lokalizacji
- zasad promocji wydarzeń z wykorzystaniem mediów klasycznych i nowych mediów
- realizacji materiałów informacyjnych i promocyjnych dla wydarzenia
- obsługi patronów medialnych
- zasad związanych z zapewnieniem dostępności dla osób z niepełnosprawnością (m.in. wymogi WCAG oraz zasady związane z ustawą o dostępności cyfrowej)
- nawiązywania komunikacji z zagranicznymi ośrodkami naukowymi
- współpracy z ambasadorami i gośćmi specjalnymi wydarzenia
- podstaw wykorzystania studia telewizyjnego do realizacji prostych nagrań video
2. Zasady organizacji zajęć:
- zajęcia o charakterze wykładowym
- przedstawienie zasad związanych z organizacją wydarzeń naukowych i popularnonaukowych
- zajęcia o charakterze warsztatowym
- praca w studiu telewizyjnym
- realizacja indywidualnych nagrań popularyzujących prowadzone badania
Decyzję o ostatecznej formie zajęć podejmują uczestnicy wspólnie z prowadzącym.
3. Program zajęć
Zajęcia 1 – spotkanie konsultacyjno-wykładowe (3 godziny) – zajęcia online lub kontaktowe
- ustalenie potrzeb uczestników w zakresie wiedzy i umiejętności zw. z popularyzacją nauki
- ustalenie formy zajęć
- podstawowe zasady organizacji wydarzeń naukowych i popularnonaukowych
- zagadnień związanyc z zasadami kontaktu z działami administracji UŚ w zakresie realizacji wydarzeń online
- zasad organizacji wydarzeń online (także od strony realizacji technicznej)
- współpracy z podwykonawcami
- budowania programu wydarzenia w zależności od grup docelowych i wymogów lokalizacji
- pytania uczestników
Zajęcia 2 – spotkanie wykładowe (3 godziny) – zajęcia online lub kontaktowe
- zasady promocji wydarzeń z wykorzystaniem mediów klasycznych i nowych mediów
- realizacja materiałów marketingowych i promocyjnych dla wydarzenia
- obsługa patronatów medialnych
- zasad związanych z zapewnieniem dostępności dla osób z niepełnosprawnością (m.in. wymogi WCAG oraz zasady związane z ustawą o dostępności cyfrowej)
- nawiązywanie komunikacji z zagranicznymi ośrodkami naukowymi
- współpraca z ambasadorami i gośćmi specjalnymi wydarzenia
- pytania uczestników
Zajęcia 3 – spotkanie warsztatowe (w zależności od wyboru opcji realizacji zajęć; 3 godziny) – zajęcia kontaktowe
- podstaw wykorzystania studia telewizyjnego do realizacji prostych nagrań video
Zajęcia 4+5 – spotkanie warsztatowe (po 3 godziny) – zajęcia kontaktowe
- realizacja indywidualnych nagrań uczestników na temat prowadzonych przez nich badań
Termin zajęć: 5 spotkań po 3 godziny; pierwsze spotkanie 4 kwietnia (wtorek) o godz. 14:30, kolejne spotkania w czwartki w terminach ustalonych na pierwszym spotkaniu
prof. dr hab. Iwona Loewe
Wydział Humanistyczny
Proponuję doktorantkom i doktorantom:
- ćwiczenie z nadawania tytułów swoim przedsięwzięciom badawczym w zależności od projektowanego odbiorcy;
- ćwiczenie umiejętności odmiennej stylizacji tekstu naukowego w dwu różnych znakach: mowy i pisma;
- ćwiczenie kompetencji adaptacji tekstu naukowego dla różnego typu odbiorcy (prezentacja w awansach zawodowych, wystąpienie dla partnera w dyscyplinie, pogadanka, prezentacja popularnonaukowa);
- ćwiczenie kompetencji komponowania prezentacji naukowej w formacie slajdów czy też nagrań podcastów
Osobnym celem zajęć jest akcentowanie wagi autopromocji badacza we współczesnym świecie nauki.
Zajęcia mogą przygotować uczestniczki i uczestników bądź doskonalić już zdobyte przez nich kompetencje do udziału w konferencjach naukowych, festiwalach nauki, konkursach typu Three Minute Thesis czy społecznościowych projektach popularyzatorskich.
Prowadząca o sobie:
Jestem profesorką nauk humanistycznych; pracuję w Instytucie Językoznawstwa. Encyklopedia mediolingwistyki (2023), Język w kinie. Antologia (2022), Dyskurs telewizyjny w świetle lingwistyki mediów (2018) czy Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej (2007) to wybrane wydawnictwa mojego autorstwa. Sprawuję ponadto z radością opiekę nad Kołem Naukowym Doktorantów Językoznawstwa na UŚ (https://www.facebook.com/kndjus) Jego uczestnicy jak dotąd chętnie uczestniczyli w Śląskim Festiwalu Nauki a coraz chętniej podejmują się konkurować w śląskiej edycji międzynarodowego konkursu Three Minute Thesis https://www.cpn.polsl.pl/3mt/