Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Szkoła Doktorska
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Wzór IPB dla doktorantów, którzy rozpoczęli kształcenie w roku akademickim 2022/2023

Zarządzenie Dziekana Szkoły Doktorskiej ustala wzór IPB w polskiej i angielskiej wersji językowej, wzór aneksu do IPB i sprawozdania z realizacji IPB.

Treść zarządzenia: zarzadzenie-nr-4-2024-zalacznik-1a-Indywidualny-plan-badawczy-2023-2024

wersja polska – zarzadzenie-nr-4-2024-zalacznik-1a-Indywidualny-plan-badawczy-2023-2024

wersja angielska – zarzadzenie-nr-4-2024-zalacznik-1b-Individual-Research-Plan-2023-2024

wersja polska  dla programu „Doktorat wdrożeniowy” – zarzadzenie-nr-4-2024-zalacznik-1c-Indywidualny-plan-badawczy-Doktorat-wdrozeniowy-2023-2024

Sprawozdanie z IPB

wersja polska – zarzadzenie-nr-4-2024-zalacznik-2a-Sprawozdanie-z-realizacji-IPB-2023_2024

wersja angielska – zarzadzenie-nr-4-2024-zalacznik-2b-Report-on-implementation-of-IRP-2023-2024

wersja polska dla programu „Doktorat wdrożeniowy” – zarzadzenie-nr-4-2024-zalacznik-2c-Sprawozdanie-z-realizacji-IPB-Doktorat-wdrozeniowy-2023-2024

Aneks do IPB

wersja polska – zarzadzenie-nr-4-2024-zalacznik-3a-Aneks-do-IPB-2023-2024 (także dla programu „Doktorat wdrożeniowy”)

wersja angielska – zarzadzenie-nr-4-2024-zalacznik-3b-Annex-to-IRP-2023-2024

Procedura zatwierdzania IPB w roku akademickim 2023/2024

  1. Doktorant przygotowuje IPB we współpracy z promotorem.
  2. Najpóźniej 30 czerwca doktorant przesyła przygotowany i uzgodniony z promotorem dokument do odpowiedniego koordynatora obszarowego lub właściwego dla doktorantów wdrożeniowych (https://us.edu.pl/szkola-doktorska/86-2/). IPB należy przesłać w formie pliku tekstowego otwartego na modyfikacje.
  3. Koordynator albo zgłasza uwagi i przesyła dokument do poprawy, albo informuje o jego zaakceptowaniu. Poprawiony dokument należy ponownie przekazać koordynatorowi do akceptacji.
  4. Najpóźniej 30 września doktorant składa w Szkole Doktorskiej IPB podpisany przez doktoranta i promotora (także promotora pomocniczego, a w przypadku doktoratów wdrożeniowych, także opiekuna ze strony przedsiębiorstwa).
  5. IPB zostaje zaopiniowany przez koordynatora i zatwierdzony przez dziekana.
  6. Dokument jest przechowywany w biurze SD, doktorantowi zostaje przekazany skan dokumentu.
  7. IPB zostaje przedłożony komisji ewaluacyjnej, która przedstawia doktorantowi rekomendacje zmian w IPB lub wyłącznie pozytywną opinię.

Uwaga dotycząca terminów

Doktoranci, którzy rozpoczęli kształcenie w Szkole Doktorskiej w innym terminie niż 1 października, składają IPB w tym samym terminie co pozostali i podlegają tym samym procedurom, ponieważ dokument ten stanowi podstawę do zaliczenia pierwszego roku kształcenia i przystąpienia do pierwszego etapu oceny ewaluacyjnej. Indywidualne sytuacje powinny być uzgodnione z wyprzedzeniem z koordynatorem obszarowym.

 

Sprawozdanie z realizacji IPB

  1. Sprawozdanie z realizacji IPB należy złożyć do 30 września, po każdym roku kształcenia.
  2. Złożenie sprawozdania (konieczne są daty przy wszystkich podpisach) nie może nastąpić wcześniej niż akceptacja IPB przez koordynatora.
  3. Sprawozdanie wymaga podpisu wszystkich promotorów. Nie jest ono w żaden sposób zatwierdzane przez Szkołę Doktorską, ale jest przedmiotem oceny komisji ewaluacyjnej.

Ważne uwagi dotyczące wypełnienia IPB

Przygotowanie planu powinno być precyzyjnym i przemyślanym procesem. Na jego przygotowanie doktorant ma cały rok i przez ten czas może korzystać ze wsparcia swojego promotora, prowadzących zajęcia, które dotyczą podobnej problematyki na pierwszym roku kształcenia (tutoring ekspercki, metodyka badań naukowych, przygotowanie i realizacja projektu badawczego, etyka badań, planowanie kariery naukowej i rozwój akademicki), a także biura Szkoły Doktorskiej (np. w zakresie planowania budżetu).

Przy planowaniu doktorant powinien brać pod uwagę obowiązania związane z cyklem kształcenia w Szkole Doktorskiej, w tym obowiązek przygotowania projektu grantowego i uczestnictwa w zagranicznym stażu lub prezentacji wyników swoich badań na zagranicznej konferencji naukowej.

Doktorant przedstawia plan zadań na cały okres realizacji rozprawy doktorskiej. Także takie elementy jak publikacje, wystąpienia konferencyjne, kwerendy i staże powinny być zaplanowane na cały ten okres. Jest zrozumiałe, że w różnych dyscyplinach naukowych cykl publikacji i konferencji jest odmienny i najczęściej precyzyjne zaplanowanie np. wyjazdów konferencyjnych na 3 lata do przodu nie jest możliwe. To nie zwalnia jednak doktoranta z obowiązku zaplanowania tego, w jaki sposób będzie prezentował i upowszechniał wyniki swoich badań. Ma to duże znaczenie przy planowaniu budżetu projektu. Tworząc harmonogram zadań, doktorant planuje również czas zamknięcia kolejnych etapów pracy nad rozprawą doktorską. Znając czas planowanego zakończenia danego zadania, powinien więc móc zaplanować, że wyniki badań np. zaprezentuje na międzynarodowej konferencji naukowej. Planując długoterminowo nie trzeba więc, jeżeli brak takich danych, podawać precyzyjnych terminów czy organizatora konferencji, ale należy zaplanować liczbę i charakter takich działań.

Aneksowanie IPB

Zmiany, które nastąpią w trakcie realizacji projektu zgłaszane są za pomocą aneksu do IPB. Aneks można składać na każdym etapie kształcenia. Opracowany i uzgodniony z promotorem dokument należy przesłać mailem do odpowiedniego koordynatora, który akceptuje lub informuje o koniecznych poprawkach. Po akceptacji można wydrukować aneks, zebrać odpowiednie popisy (doktoranta i promotorów) i przynieść dokument do biura SD, do podpisu koordynatora i dziekana.

W sytuacji, kiedy zmiany wprowadzane aneksem są znaczące, a sam aneks nie byłby czytelny, należy przygotować zaktualizowaną wersję IPB i dołączyć ją – także podpisaną – do aneksu. W przypadku niewielkich zmian nie trzeba przygotowywać nowej wersji IPB.

Jakie zmiany należy aneksować:

  • wszelkie zmiany z pierwszej strony IPB – np. zmiana tematu, dyscypliny, promotora,
  • istotne zmiany w opisie projektu (cz. II)
  • wszelkie zmiany w zadaniach badawczych
  • planowany termin złożenia rozprawy – aneks należy złożyć wraz z wnioskiem na przedłużenie terminu
  • istotne zmiany w budżecie (np. w związku z uzyskaniem grantu, jeżeli nie był wcześniej zaplanowany w budżecie)

Czego nie trzeba aneksować:

  • niewielkich zmian w koncepcji rozprawy (cz. II)
  • zaplanowanej w IPB literatury
  • nieznaczących zmian w realizacji zadań, zrealizowanych inaczej lub niezrealizowanych konferencji, publikacji, staży – tego typu zmiany wyjaśnia się tylko w sprawozdaniu po danym roku

Osoba odpowiedzialna za obsługę procesu w biurze Szkoły Doktorskiej

mgr Agnieszka Szewczyk

agnieszka.a.szewczyk@us.edu.pl

ul. Bankowa 14, pok. 408

tel. 32 359 2386

return to top