Rejestracja na zajęcia
USOSweb – od poniedziałku 22 lutego od godz. 20:00 – 27 lutego do godz. 23:59
Wiktor Niedzicki
dziennikarz naukowy, wykładowca akademicki, ambasador Śląskiego Festiwalu Nauki
Jestem popularyzatorem nauki. Od 45 lat staram się pokazywać osiągnięcia polskich instytutów i uczelni. Przygotowuję i prowadzę pokazy dla dorosłych i dzieci. Mój telewizyjny program „Laboratorium” był przez 25 lat na antenie i miał ponad 500 wydań.
Od ponad 20 lat zajmuję się także sztuką prezentacji. Przekazuję słuchaczom moje doświadczenia wielu lat pracy przed kamerą, mikrofonem i żywą publicznością. Także te wynikające z wielu lat wykładów na uczelniach. Zachęcam słuchaczy do ćwiczeń, które ułatwiają opanowanie tej sztuki.
Zapraszam na moje zajęcia w Szkole Doktorskiej UŚ.
Cel przedmiotu:
Opanowanie przez studenta umiejętności prezentacji i autoprezentacji. Opanowanie tremy, Redagowanie tekstów, w tym tekstów promocyjnych, Poszukiwanie elementów atrakcyjnych, które zwrócą uwagę odbiorców. Zdobycie umiejętności skutecznej promocji swoich osiągnięć. Organizacja i prowadzenie konferencji, w szczególności konferencji prasowych. Wybrane metody promocji osiągnięć nauki.
Treści kształcenia:
- Sprzedaż nauki i techniki. Czym jest sprzedaż nauki i techniki? Jak dotrzeć do odbiorców? Szukamy ciekawostek i tematów.
- Podstawy komunikacji. Jak zdobyć słuchacza? Jak utracić widza lub słuchacza?
- Żywe słowo. Jak przekonująco i ciekawie mówić? Co mówić i czego nie mówić? Próby zaprojektowania ciekawego wystąpienia. Właściwe słowa.
- Tworzenie dobrego wystąpienia.
- Sztuka pisania – podanie, CV, list motywacyjny, ulotka promocyjna, tekst dla prasy.
- Przekaż emocje. Skuteczne operowanie głosem.
- Ciekawe wystąpienie. Jak stworzyć wiarygodne i ciekawe wystąpienie? Próby wystąpień w praktyce
- Jak zadbać o stronę wizualną naszego wystąpienia. Strój, zachowanie, rekwizyty, otoczenie.
- Czym jest mowa ciała i jak wykorzystuje się ją w praktyce? Co zrobić z rękami? Jak usiąść?
- Prezentacja z wykorzystaniem komputera. Zalety i pułapki programów prezentacyjnych. Jak przygotować slajdy? Jak je prezentować?
- Prowadzenie konferencji.
UWAGA: W czasie wykładów zaplanowałem ponad 15 ćwiczeń. Słuchacze będą proszeni o włączanie swoich kamer podczas tych zajęć.
Zaliczenie:
W ramach zaliczenia słuchacze przygotują krótkie wystąpienie prezentujące najciekawsze osiągnięcie swojej katedry lub zakładu (3 minuty) oraz ulotkę zachęcającą do studiów na swoim wydziale.
Literatura:
1.Wiktor Niedzicki – Prezentacja w nauce, biznesie, polityce Poltext 2010
- Wiktor Niedzicki – Jak sprzedać naukę” OPI 2015
- Natalia Osica, Wiktor Niedzicki – Sztuka promocji nauki, OPI 2017
- Wiktor Niedzicki – Dobrze zaprezentuj swoją pracę Mechatronika 2017
- Maciej Orłoś – O sztuce wystąpień publicznych Wydawnictwo RM 2018
- Jeremey Donovan – TED Jak wygłosić mowę życia Wydawnictwo Helion 2016
- Gloria Beck – Wższa szkoła skutecznej retoryki – Wydawnictwo He;ion 2010
- Peter Guber – Zwycięskie opowieści MT Biznes 2011
- Jerry Wiessman – Skuteczny prezenter MT Biznes 2011
- Dale Carnegie – Jak stać się doskonałym mówcą i rozmówcą Wydawnictwo Studio EMKA 2009
- Bert Decker – Wystąpienia publiczne MT Biznes 2008
- Wiktor Niedzicki – Sekrety prezentacji nauki Ambernet 2005
- Carmine Gallo – Mów jak TED Wydawnictwo Buchmann, 2016
W charakterze pomocy, książkę Wiktora Niedzickiego „Dobrze zaprezentuj swoją pracę” słuchacze otrzymają w formie pliku pdf. Przewidziane są także inne materiały pomocnicze udostępniane podczas zajęć.
Termin
poniedziałek 10:15-13:30 od 1 marca do 29 marca (5 spotkań)
Radosław Aksamit
Wydział Nauk Społecznych, Centrum Medialne UŚ, rzecznik prasowy i organizator Śląskiego Festiwalu Nauki
- Czego możesz się nauczyć?
- podstawowych zasady organizacji wydarzeń naukowych i popularnonaukowych
- zagadnień związanych z zasadami kontaktu z działami administracji UŚ w zakresie realizacji wydarzeń online
- zasad organizacji wydarzeń online (także od strony realizacji technicznej)
- współpracy z podwykonawcami
- budowania programu wydarzenia w zależności od grup docelowych i wymogów lokalizacji
- zasad promocji wydarzeń z wykorzystaniem mediów klasycznych i nowych mediów
- realizacji materiałów informacyjnych i promocyjnych dla wydarzenia
- obsługi patronatów medialnych
- zasad związanych z zapewnieniem dostępności dla osób z niepełnosprawnością (m.in. wymogi WCAG oraz zasady związane z ustawą o dostępności cyfrowej)
- nawiązywania komunikacji z zagranicznymi ośrodkami naukowymi
- współpracy z ambasadorami i gośćmi specjalnymi wydarzenia
- Zasady organizacji zajęć:
- zajęcia o charakterze wykładowym
- przedstawienie zasad związanych z organizacją wydarzeń naukowych i popularnonaukowych
- zajęcia o charakterze warsztatowym
- udział w pracach zw. z organizacją Śląskiego Festiwalu Nauki
- przygotowanie analizy oraz propozycji rozwiązania wybranego problemu związanego z tematyką zajęć
Decyzję o ostatecznej formie zajęć podejmują uczestnicy wspólnie z prowadzącym.
- Program zajęć
Zajęcia 1+2 – spotkanie konsultacyjno-wykładowe (4 godziny)
- ustalenie potrzeb uczestników w zakresie wiedzy i umiejętności zw. z popularyzacją nauki
- ustalenie formy zajęć
- podstawowe zasady organizacji wydarzeń naukowych i popularnonaukowych
- zagadnień związanyc z zasadami kontaktu z działami administracji UŚ w zakresie realizacji wydarzeń online
- zasad organizacji wydarzeń online (także od strony realizacji technicznej)
- współpracy z podwykonawcami
- budowania programu wydarzenia w zależności od grup docelowych i wymogów lokalizacji
- pytania uczestników
Zajęcia 3+4 – spotkanie wykładowe (3 godziny)
- zasady promocji wydarzeń z wykorzystaniem mediów klasycznych i nowych mediów
- realizacja materiałów marketingowych i promocyjnych dla wydarzenia
- obsługa patronatów medialnych
- zasad związanych z zapewnieniem dostępności dla osób z niepełnosprawnością (m.in. wymogi WCAG oraz zasady związane z ustawą o dostępności cyfrowej)
- nawiązywanie komunikacji z zagranicznymi ośrodkami naukowymi
- współpraca z ambasadorami i gośćmi specjalnymi wydarzenia
- pytania uczestników
Zajęcia 5+6 – spotkanie warsztatowe (w zależności od wyboru opcji realizacji zajęć; 3 godziny):
OPCJA A: ustalenie zadania realizowanego na potrzeby Śląskiego Festiwalu Nauki, podział na grupy, ustalenie terminów zw. z wykonaniem zadania
Możliwe do realizacji zadania:
- opracowanie zasad organizacji oraz przygotowanie strefy specjalnej (strefy tematycznej) na potrzeby Śląskiego Festiwalu Nauki KATOWICE
- nawiązanie kontaktu z gościem zagranicznym oraz przeprowadzenie działań zw. z jego obecnością na Śląskim Festiwalu Nauki KATOWICE
- opracowanie działań popularnonaukowych mających na celu opracowanie treści na potrzeby szkół uczestniczących w Śląskim Festiwalu Nauki KATOWICE
OPCJA B: ustalenie problemów do przeanalizowania, ustalenie formy realizacji zadania, podział na grupy, ustalenie terminów zw. z wykonaniem zadania
Możliwe do realizacji zadania:
- przygotowanie poradnika popularyzatora/organizatora dla pracowników UŚ
- analiza głównych trudności związanych z popularyzacją badań naukowych – propozycje rozwiązań
Zajęcia 7+8 – 13+14- spotkanie warsztatowe (po 3 godziny)
- praca indywidualna z grupami w ramach realizacji wybranego zadania
- prezentacja efektów zrealizowanego zadania
Termin zajęć:
poniedziałki od 13:45 – pierwsze spotkanie.
dr Marek Kaczmarzyk
Wydział Nauk Przyrodniczych, biolog i neurodydaktyk
Zmianę jaka zachodzi na naszych oczach w obszarze jakości dostępnej informacji chciałbym pokazać w aspekcie biologicznego podłoża dystrybucji informacji, takiego jak pamięć oraz procesy percepcyjne, relacje pomiędzy racjonalnym a emocjonalnym postrzeganiem rzeczywistości oraz pomiędzy czynnikami inherentnymi (genetycznymi) a środowiskowymi w zakresie sprawności przyswajania i przetwarzania informacji. Główną osią analiz będzie interpretacja memetyczna oraz podstawowe prawa selekcji i ewolucji informacji kulturowej.
Termin zajęć:
poniedziałki od 9:45.
dr Jerzy Jarosz, prof. UŚ
Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych, Uniwersytet Śląski Dziecki, fizyk, popularyzator nauki
Poznamy także przeszkody i zakłócenia towarzyszące każdemu komunikatowi oraz sposoby służące ich eliminowaniu i uściślaniu znaczeń komunikatu. Przeanalizujemy trójkąt semantyczny i zastanowimy się czy 2+2 może nie równać się 4.
Na zajęciach zajmiemy się również komunikacją zmysłową. Analizując zakłócenia wpływające na funkcjonowanie zmysłów na poziomie receptorów i na poziomie przetwarzania informacji, poznamy ich specyfikę i przekonamy się, że żyjemy w Matrixie.
Zastanowimy się nad mechanizmami percepcji i zapamiętywania, poznamy rolę i znaczenie symboli, memów i kompetencji w procesie edukacji.
Odpowiemy na pytanie jak pozyskiwać uwagę słuchaczy i jak nią kierować. Przeanalizujemy rolę eksperymentu w edukacji oraz zaplanujemy, wykonamy i zinterpretujemy własne eksperymenty służące potrzebom zajęć.
Na koniec poszukamy odniesień poruszanych zagadnień do pracy dydaktycznej, naukowej i do własnej codzienności badawczej.
Termin zajęć:
poniedziałki od 11:30