Seminaria magisterskie 2022/2023
prof. dr hab. Dariusz Rott
Zapraszając do przemyślenia udziału w moim planowanym seminarium magisterskim proponuję Państwu następujące kręgi tematyczne:
- Współczesny polski reportaż podróżniczy (opisujący m.in. Białoruś, Bułgarię, Chiny, Czechy, Islandię, Ukrainę).
- Problematyka śląskoznawcza (literatura i kultura).
- Turystyka kulturowa w edukacji (np. tworzenie kulturowych przewodników po miastach i regionach Polski).
Propozycje mają charakter orientacyjny i roboczy, ponieważ chciałbym również uwzględniać Państwa indywidualne zainteresowania i pasje.
W razie pytań proszę o kontakt mailowy: dariusz.rott@us.edu.pl
Sylwetka promotora:
Dariusz Rott jest historykiem literatury polskiej (zwłaszcza epok dawnych), regionalistą, badaczem mediów (szczególnie reportażu podróżniczego). Prowadził kulturowe wyprawy z młodzieżą chorzowskich liceów po Europie oraz wyprawy na Islandię dla Goforworld, Butikowego Biura Podróży Jarosława Kuźniara.
dr hab. Małgorzata Wójcik-Dudek, prof. UŚ
e-mail: malgorzata.wojcik-dudek@us.edu.pl
Proponuję następujący zakres tematyczny spotkań, który na życzenie Studentów może zostać rozszerzony o inne zagadnienia:
- Rola literatury w kształtowaniu postaw proekologicznych (np. nowe ekointerpretacje kanonicznych tekstów literackich, sylwetki pisarzy podejmujących zagadnienia dotyczące zamian klimatycznych).
- Sztuka w odpowiedzi na zmiany klimatyczne (np. ujęcie problemowe, poszczególni twórcy wybrane dzieła, estetyki końca świata w malarstwie oraz filmie).
- Polska i obca literatura dziecięco-młodzieżowa (np. interpretacja tekstów, badania nad twórczością wybranych autorów, rys historyczny, ujęcie problemowe, najnowsze zjawiska, ujęcie komparatystyczne).
- Szkoła jako przestrzeń empatii klimatycznej (w jaki sposób szkoła zachęca do edukacji klimatycznej: analiza podstaw programowych wybranych przedmiotów, rola przedmiotów humanistycznych, analiza propozycji zawartych w podręcznikach, listy lektur, innowacje ekologiczne w interpretacjach szkolnych lektur, działania pozalekcyjne podejmowane przez szkołę).
- Młodzi aktywiści klimatyczni (np. zjawisko „young power”, aktywizmu społecznego, społecznego zaangażowania, protestu i marszu ulicznego, strajku klimatycznego, nieposłuszeństwa obywatelskiego, sylwetki wybranych aktywistek i aktywistów).
- Problematyka ekologiczna w polskiej i obcej literaturze non-fiction (reportaże) (np. ujęcie porównawcze podobnych zjawisk w Polsce i za granicą: węgiel, zanieczyszczenie powietrza, elektrownie atomowe, wycinka lasów, zanieczyszczenie wód itd.).
- Problematyka społeczna w literaturze pięknej i literaturze non-fiction (np. zagadnienia nierówności społecznej, wykluczenia, niesprawiedliwości społecznej).