Zarost twarzy to dymorficzna płciowo cecha, posiadająca potencjalne funkcje ewolucyjne i społeczno-kulturowe. Brodaci mężczyźni są postrzegani jako dominujący, agresywni i zmaskulinizowani, ale także jako posiadający większe umiejętności rodzicielskie. Mężczyźni mogą celowo zarządzać ilością i kształtem zarostu w ramach swojej strategii autopromocji, jednak zajmowanie się zarostem twarzy wiąże się z kosztami w postaci czasu, wysiłku i pieniędzy.
W przeprowadzonej procedurze zbadano czynniki psychologiczne związane z motywacją mężczyzn do zajmowania się zarostem. W sumie 414 mężczyzn w wieku od 18 do 40 lat podało informacje obejmujące aktualną ilość zarostu na twarzy, poziom motywacji do zajmowania się zarostem twarzy, stres związanym z rolą płciową, skłonność do wewnątrzpłciowej rywalizacji i podstawowe motywy społeczne.
Badanie wykazało, że chęć dbania o zarost wiązała się z ilością zarostu, jaką deklarowali mężczyźni, oraz z ich podstawowymi motywami społecznymi, takimi jak przynależność i status społeczny, rywalizacją wewnątrzpłciową i stresem związanym z rolą płciową. W świetle uzyskanych wyników, zajmowanie się przez mężczyzn zarostem twarzy można uznać za strategię autoprezentacji, mającą na celu wzmocnienie ich pozycji w kontaktach społecznych.