Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Pedagogika

studia stacjonarne i niestacjonarne, I i Ii stopnia

na Wydziale UŚ w Cieszynie

Za decyzją o podjęciu studiów na kierunku pedagogika przemawia szereg argumentów, takich jak:

  • pojawianie się na rynku pracy coraz większej liczby ofert na stanowisku nauczyciela-wychowawcy,
  • wzmożone zapotrzebowanie na pedagogów, specjalistów w zakresie odpowiedniej specjalności pedagogicznej, którzy będą wspierali rodziców w procesach wychowawczych,
  • konieczność nabycia uprawnień w ramach przygotowania pedagogicznego nie tylko przez nauczycieli, pedagogów zatrudnionych w przedszkolach i szkołach, ale przez wszystkie osoby, które zamierzają prowadzić zajęcia edukacyjne w instytucjach kultury, klubach sportowych, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, ośrodkach młodzieżowych, w ramach szkoleń, kursów, warsztatów dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

Kierunek pedagogika na cieszyńskim wydziale UŚ wyróżnia się realizowanymi w jego obrębie specjalnościami – każda gwarantuje absolwentowi dwojakiego rodzaju przygotowanie i kwalifikacje zawodowe, a także studia dostosowane do rzeczywistości  – uwzględniające dynamikę społeczną i wymagający rynek pracy. Wyspecjalizowanie się w określonym obszarze pedagogicznym przekłada się na określone możliwości zawodowe.

Dodatkowo zdobyte umiejętności społeczne, organizacyjne i komunikacyjne – z założenia będące atrybutem każdego dobrego pedagoga – w połączeniu z przedsiębiorczością pomogą w byciu twórcą lub wytwórcą pomocy dydaktycznych, mebli szkolnych i dziecięcych, sprzętu rehabilitacyjnego, zabawek, poradników, itp.

Na studiach pedagogicznych kluczowe znaczenie ma wybór specjalności.

O kierunku O kierunku

Studia na kierunku pedagogika, zarówno stacjonarne, jak i niestacjonarne, mają charakter dwustopniowy. Trzyletnie studia I stopnia (6 semestrów) kończą się obroną pracy dyplomowej i uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata. Uzupełniające, dwuletnie studia II stopnia wyposażają studenta w niezbędną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie pedagogiki i kończą się po 4 semestrach otrzymaniem dyplomu magistra.

Absolwentowi studiów I stopnia (z dyplomem licencjata) już stwarza się okazję do podjęcia pracy zawodowej, czy też do ubiegania się o przyjęcie na pedagogiczne studia II stopnia na cieszyńskim wydziale lub też na innym kierunku, a nawet rozpoczęcia studiów podyplomowych w celu podniesienia kwalifikacji (możne to zrobić równocześnie, aby móc szybciej zdobyć pożądane uprawnienia).

Program studiów jest zgodny z aktualnie obowiązującymi wytycznymi Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, określonymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019r. w sprawie standardu przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z dnia 2 sierpnia 2019r., poz. 1450). W związku z tym na każdej specjalności – już I stopnia – realizowane jest:

  • pełne wymagane przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne,
  • pełne wymagane przygotowanie dydaktyczne
  • odpowiednie do danego typu specjalności częściowe (na pierwszym etapie kształcenia) przygotowanie merytoryczne i metodyczne konieczne do wykonywania zawodu nauczyciela.

Aby uzyskać pełne kwalifikacje do wykonywania zawodów: nauczyciela przedmiotu edukacja zdrowotna; nauczyciela – pedagoga specjalnego w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej lub terapii pedagogicznej, niezbędne jest podjęcie studiów II stopnia na kierunku pedagogika. Są one kompatybilne ze studiami I stopnia pod względem wymagań określonych w ministerialnym standardzie.

Specjalności Specjalności

Zgodnie z programem studiów I i II stopnia na kierunku pedagogika już od 1 semestru realizuje się zajęcia przypisane do wybranej specjalności.

pedagogika, studia I stopnia, specjalności:

→ pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i edukacja zdrowotna (NOWOŚĆ)

→ pedagogika resocjalizacyjna i socjoterapia

→ pedagogika korekcyjna i opiekuńczo-wychowawcza

pedagogika, studia II stopnia, specjalności:

→ pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i wychowanie do życia w rodzinie

→ pedagogika resocjalizacyjna i edukacja międzykulturowa

→ pedagogika korekcyjna i opiekuńczo-wychowawcza

——————————-

→ pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i edukacja zdrowotna

To unikatowa oferta edukacyjna – tylko na cieszyńskim wydziale jest realizowana ta specjalność na studiach I i II stopnia, dzięki czemu student/studentka uzyskuje dwojakiego rodzaju przygotowanie zawodowe.

Studia I stopnia na tej specjalizacji zapewniają:

  • przygotowanie merytoryczne do nauczania przedmiotu edukacja zdrowotna (program studiów określa efekty uczenia się obejmujące wiedzę i umiejętności odpowiadające wszystkim wymaganiom podstawy programowej przedmiotu nauczania w szkole podstawowej),
  • pełne przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne,
  • pełne przygotowanie dydaktyczne (podstawy dydaktyki i emisję głosu),
  • przygotowanie dydaktyczne do nauczania przedmiotu (dydaktykę przedmiotu nauczania i praktyki zawodowe).

Studia II stopnia o specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i wychowanie do życia w rodzinie stanowią drugi etap kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotu (odpowiadający wymaganiom podstawy programowej przedmiotu nauczania w szkole ponadpodstawowej). Pozwalają uzyskać pełne kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela absolwentom, którzy wcześniej ukończyli studia I stopnia na kierunku pedagogika i/lub przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotu (odpowiadający wymaganiom podstawy programowej przedmiotu nauczania w szkole podstawowej)

Ponadto studia I i II stopnia na wyżej wymienionych specjalnościach przygotowują do organizacji i podejmowania opieki, wychowania oraz  pomocy dzieciom i młodzieży wychowującym się w rożnych formach pieczy zastępczej. Doskonalą umiejętności w zakresie diagnozowania, monitorowania problemów rodzin niewydolnych wychowawczo oraz podejmowania stosownych działań. Przygotowują również do pracy jako:

  • pedagog szkolny,
  • wychowawca w świetlicy szkolnej, placówkach wsparcia dziennego (świetlicach środowiskowych, świetlicach opiekuńczo-wychowawczych), domu dziecka,
    wychowawca w żłobku,
  • wychowawca w internatach i bursach,
  • doradca w ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych,
  • opiekun dzienny,
  • pedagog specjalista (w domu opieki społecznej, ośrodkach interwencji kryzysowej),
  • pracownik na stanowisku asystenta rodziny,
  • koordynator pieczy zastępczej,
  • pracownik instytucji społecznych samorządu terytorialnego oraz organizacji pozarządowych.

→ pedagogika resocjalizacyjna i socjoterapia

Specjalność na studiach I stopnia jest przeznaczona dla osób nastawionych na pracę z ludźmi w trudnych sytuacjach życiowych – z powodu niedostosowania społecznego, konfliktów z prawem, wykluczenia społecznego – w celu poprawy ich społecznego funkcjonowania.

Studenci tej specjalności nabywają podstawowe kwalifikacje diagnostyczne oraz metodyczne do pracy z osobami nieprzystosowanymi społecznie i z zaburzeniami zachowania w środowisku szkolnym, osobami w trudnych życiowych sytuacjach, osobami wchodzącymi w konflikt z prawem. Absolwenci zdobywają umiejętności prowadzenia oddziaływań resocjalizacyjnych oraz zajęć socjoterapeutycznych w środowisku otwartym i placówkach resocjalizacyjnych.

Studenci są przygotowywani do pracy jako nauczyciel-wychowawca w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii i różnego typu szkołach specjalnych funkcjonujących w ich obrębie.

Jednak pełne kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej można uzyskać po ukończeniu studiów II stopnia na kierunku: pedagogika o specjalności pedagogika resocjalizacyjna.

→ pedagogika resocjalizacyjna i edukacja międzykulturowa

Celem studiów jest wyposażenie absolwenta w kompetencje społeczne, interdyscyplinarną wiedzę, a także umiejętności niezbędne w pracy z dziećmi, młodzieżą oraz dorosłymi niedostosowanymi społecznie, podejmującymi zachowania ryzykowne, wchodzącymi w konflikt z prawem w zróżnicowanych środowiskach.

Program studiów wdraża nowoczesny model oddziaływań psychopedagogicznych, animacyjnych, terapeutycznych i twórczych wobec osób niedostosowanych społecznie. Wyróżnia się wprowadzeniem zajęć z zakresu edukacji międzykulturowej, które pozwalają poszerzyć kompetencje potrzebne do pracy w środowisku zróżnicowanym ze względu na narodowość, kulturę, religię czy inne istotne cechy tożsamościowe we współczesnym świecie w odniesieniu do kultury i przestrzeni.

→ pedagogika korekcyjna i opiekuńczo-wychowawcza
Studia I stopnia pozwalają na uzyskanie podwójnych kwalifikacji, dzięki połączeniu przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego oraz przygotowania w ramach pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej.

Wyposażają osoby studiujące w umiejętność prowadzenia indywidualnych oraz grupowych zajęć terapeutycznych z dziećmi mającymi trudności w uczeniu się i wykazującymi zaburzenia zachowania, a także umożliwiają zdobycie kompetencji pozwalających na stworzenie optymalnych warunków nauki dla dzieci ujawniających specjalne potrzeby edukacyjne.

Podczas praktyk i warsztatów student/studentka nabywa umiejętności w zakresie metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz korekcyjnej, a także kompetencje interpersonalne i wychowawcze niezbędne w pracy pedagoga szkolnego oraz pedagoga specjalnego (o specjalności pedagogika korekcyjna) w poradnictwie i terapii dzieci, młodzieży, osób dorosłych oraz starszych. Pełne kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego w zakresie pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) uzyskuje się po ukończeniu studiów II stopnia.

Absolwent tej specjalności jest przygotowywany do sprawowania opieki, wychowania i udzielania pomocy osobom w różnym wieku, w tym osobom z niepełnosprawnościami, w ramach działalności: specjalistycznych placówek wsparcia rodziny i instytucji pieczy zastępczej; placówek wsparcia dziennego, jak świetlice i ogniska wychowawcze; placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (bursy, internaty).

Karta kierunku – program studiów Karta kierunku – program studiów

Szczegółowe informacje o przedmiotach, etapach oraz specyfice kierunku znajdziesz w programie studiów.

pedagogika – studia stacjonarne I stopnia:
https://informator.us.edu.pl/programmes/list/first/PE/W6-S1PE19.2025/

pedagogika – studia niestacjonarne I stopnia:
https://informator.us.edu.pl/programmes/list/first/PE/W6-N1PE19.2025/

pedagogika – studia stacjonarne II stopnia:
https://informator.us.edu.pl/programmes/list/second/PE/W6-S2PE19.2022/

pedagogika – studia niestacjonarne II stopnia:
https://informator.us.edu.pl/programmes/list/second/PE/W6-N2PE19.2022/

Kryteria kwalifikacji Kryteria kwalifikacji

Szczegółowe informacje na temat kryteriów kwalifikacji znajdziesz w Internetowej Rejestracji Kandydatów (IRC), w zakładce dotyczącej rekrutacji lub w załączonym poniżej dokumencie.

pedagogika – studia stacjonarne I stopnia (str. 9)
https://us.edu.pl/kandydat/wp-content/uploads/sites/13/Kandydat/Kryteria-2025_2026/zal_do_573_2024_6_WYDZIAL_SZTUKI_I_NAUK_O_EDUKACJI.pdf

pedagogika – studia niestacjonarne I stopnia (str.10-11)
https://us.edu.pl/kandydat/wp-content/uploads/sites/13/Kandydat/Kryteria-2025_2026/zal_do_573_2024_6_WYDZIAL_SZTUKI_I_NAUK_O_EDUKACJI.pdf

pedagogika – studia stacjonarne II stopnia (str. 10)
https://us.edu.pl/kandydat/wp-content/uploads/sites/13/Kandydat/Kryteria-2025_2026/zal_do_573_2024_6_WYDZIAL_SZTUKI_I_NAUK_O_EDUKACJI.pdf

pedagogika – studia niestacjonarne II stopnia (str.11)
https://us.edu.pl/kandydat/wp-content/uploads/sites/13/Kandydat/Kryteria-2025_2026/zal_do_573_2024_6_WYDZIAL_SZTUKI_I_NAUK_O_EDUKACJI.pdf

 

Dlaczego warto u nas studiować? Dlaczego warto u nas studiować?

→ Na kierunku pedagogika prowadzone są zajęcia z zakresu psychologii, pedagogiki, dydaktyki ogólnej i szczegółowej. Student nabywa szereg konkretnych kompetencji niezbędnych do wykonywania zadań edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych, a także przydatnych w relacjach międzyludzkich.

Studia na kierunku pedagogika na cieszyńskim wydziale UŚ:

  • mogą być bazą merytoryczną i dobrym punktem wyjścia do dalszego kształcenia się, np. w kierunku specjalisty od uzależnień, czy psychoterapeuty,
  • zwiększają efektywność pracy pedagogicznej, łącząc teorię z praktyką i wdrażanymi zmianami w oświacie, m.in. model edukacji włączającej wiąże się z zapotrzebowaniem na terapeutów pedagogicznych, socjoterapeutów,
  • stawiają na rozwój – potrzebnych w globalnym świecie – umiejętności interpersonalnych i organizacyjnych w pracy z uczniem/wychowankiem odmiennym kulturowo (uchodźcą, imigrantem, reemigrantem, repatriantem, przedstawicielem mniejszości narodowej), czemu sprzyja usytuowanie wydziału na pograniczu państw,
  • szansą osiągnięcia satysfakcji w przyszłej pracy zawodowej, co ma związek z poczuciem sprawczości i możliwości oddziaływania edukacyjnego, wychowawczego, resocjalizacyjnego na osoby w różnych sytuacjach życiowych.

→ Kierunek pedagogika w kilku filmowych migawkach:

https://www.facebook.com/share/r/19b6ELUnTd/

https://www.facebook.com/share/r/16KoCSkGDD/

https://www.facebook.com/share/r/16ki49kqaS/

Co nas wyróżnia? Co nas wyróżnia?

→ Studia w miejscu z tradycjami oświatowymi, w którym od ponad 50 lat regularnie kontynuuje się kształcenie pedagogów na renomowanej uczelni, jaką jest Uniwersytet Śląski w Katowicach.

→ Atutem studiów pedagogicznych na cieszyńskim wydziale UŚ jest wykwalifikowana kadra dydaktyczna, prezentująca wysoki potencjał naukowy oraz doświadczenie praktyczne i metodyczne. W ramach doskonalenia zawodowego nauczyciele akademiccy uczestniczą w szkoleniach m.in. z zakresu dydaktyki szkoły wyższej, tutoringu, wzmacniania kompetencji społecznych, pracy ze studentami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

→ Zajęcia dydaktyczne odbywają się w małych grupach ćwiczeniowych, sprzyjających integracji i budowaniu atmosfery przyjacielskiej współpracy. Niektóre z przedmiotów są prowadzone przez „visiting profesors” – nauczycieli akademickich z zagranicy. Zajęcia odbywają się zdalnie, w języku angielskim.

→ Studenci zdobywają przygotowanie do działań opiekuńczo-wychowawczych, terapeutycznych, profilaktycznych i interwencyjnych nie tylko podczas zajęć na danej specjalności, ale uczestnicząc – w ramach edukacji nieformalnej – w różnego rodzaju przedsięwzięciach organizowanych przez koła naukowe. Wiele z tych aktywności odbywa się w partnerstwie i współpracy z instytucjami i organizacjami pozarządowymi, funkcjonującymi w Cieszynie i na terenie powiatu cieszyńskiego, jak:  Stowarzyszeniem Pomocy Wzajemnej „Być Razem” w Cieszynie, Stowarzyszenie Rodzin Zastępczych i Adopcyjnych „Tęczowa Przystań” w Cieszynie, Ośrodek Pracy z Dziećmi i Młodzieżą „Można Inaczej” w Ustroniu, Zakład Karny Cieszyn.

→ Nauczyciele akademiccy – zrzeszeni w Stowarzyszeniu Wspierania Edukacji Międzykulturowej oraz w Polskim Towarzystwie Pedagogicznym Oddział w Cieszynie (funkcjonującym przy WSNE) – działają wraz ze studentami pedagogiki na rzecz popularyzowania i rozwoju osiągnięć nauk pedagogicznych.

→ Studenci mogą włączyć się w wiele dodatkowych aktywności, które zaprocentują w późniejszej pracy zawodowej i pod względem rozwoju wielu umiejętności interpersonalnych. Już na I roku studiów stacjonarnych mają możliwość zgłoszenia się m.in. do projektu „Mistrzowie Dydaktyki”, który wykorzystuje model tutoringu w kształceniu akademickim.

→ Studia na cieszyńskim wydziale należą do bardzo atrakcyjnych ze względu na jego interdyscyplinarny charakter – w jednym miejscu działają i podejmują współpracę naukową przedstawiciele nauk społecznych, humanistycznych oraz środowisk artystycznych – muzycznych i plastycznych. Powstają projekty badawcze, organizowane są spotkania  naukowe, sesje artystyczne i wydarzenia kulturalne.

→ Kampus Cieszyn pozwala przekonać się, na czym polega idea miasteczka akademickiego wszystkie obiekty uczelni znajdują się na jego terenie, niemal na wyciągnięcie ręki. Oprócz sal wykładowych i pracowni, są tutaj zlokalizowane: biblioteka, akademiki, basen, hala gimnastyczna, stołówka, galeria uniwersytecka. Studenci i studentki nie muszą tracić czasu na dojazdy.  Infrastruktura wydziału jest przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

→ Atutem są przygraniczne położenie i kompaktowość Cieszyna, w którym wszędzie jest blisko, a wystarczy półgodzinny spacer, żeby z Kampusu Cieszyn dotrzeć nawet do Republiki Czeskiej. Lokalizacja Cieszyn sprzyja też wypadom w góry – można wyruszyć na szlak po polskiej stronie i zakończyć wędrowanie po czeskiej lub odwrotnie. Śląsk Cieszyński to region, który może inspirować lokalną historią, architekturą, rzemiosłem i dziedzictwem kulturowym, regionalną kuchnią oraz przyrodą.

Gdzie i czego będziesz się uczyć? Gdzie i czego będziesz się uczyć?

Na kierunku pedagogika student poznaje pedagogikę jako naukę, jej związki z innymi subdyscyplinami naukowymi, w tym terminologię pedagogiczną, teorie wychowania, uczenia się i nauczania, teorie rozwoju człowieka w toku życia. Zdobywa wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji i jego uczestnikach oraz na temat zasad i norm etycznych.

Nabywa umiejętności obserwowania, badania i wyciągania wniosków z różnych obszarów działalności pedagogicznej. Potrafi badać środowisko szkolne i społeczne ucznia oraz ma rozwinięte kompetencje w zakresie komunikacji. W programie studiów ma do wyboru naukę  języka angielskiego lub francuskiego.

Przedmioty pedagogiczne prowadzone są w pracowniach dydaktycznych Kampusu Cieszyn oraz placówkach edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych (w ramach praktyk lub przedmiotów metodycznych).

Dzięki temu, że nauczyciele akademiccy cyklicznie pozyskują dodatkowe finansowanie na działania edukacyjne, w minionych latach każdy student miał możliwość udziału w bezpłatnych, certyfikowanych szkoleniach lub kursach, rozwijających kompetencje zawodowe, jak: szkolenie Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, szkolenie animatorów, szkolenie z Pedagogiki Marii Montessori.

Osoby studiujące na wydziale mają też możliwość udziału w uczelnianym programie Student Buddy Support. Przechodzą w nim serię szkoleń z zakresu psychologii i prawa, by następnie jako wolontariusze wspierać innych studentów UŚ, przekazując im informacje dotyczące specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz zdrowia psychicznego. Jest to ścieżka przygotowująca do zostania Ambasadorami Dostępności.

Praktyki i staże Praktyki i staże

Na wszystkich pedagogicznych specjalnościach istotną rolę w przygotowaniu do pracy zawodowej odgrywają praktyki. Studenci mają okazję realizować je w placówkach szkolnych i przedszkolnych, w tym placówkach szkolno-wychowawczo-rewalidacyjnych, a także instytucjach kultury w Cieszynie i innych miastach powiatu cieszyńskiego oraz w miejscowościach na pograniczu w Republice Czeskiej.

Rodzaj i czas trwania praktyk jest uzależniony od specjalności. Studenci mają obowiązek odbycia praktyk zawodowych w formie:

  • śródrocznej – o charakterze hospitacyjno-uczestniczącym, odbywających się podczas roku akademickiego równolegle z zajęciami dydaktycznymi,
  • ciągłej – są to jedna lub dwie praktyki indywidualne w zależności od stopnia kształcenia, odbywające się podczas roku akademickiego lub wakacji (studenci we własnym zakresie poszukuje instytucji, w której zrealizuje praktykę).

Studenci mogą też skorzystać z Programu Erasmus+, by podjąć studia lub wyjechać na praktyki m.in. do Włoch, Hiszpanii, Portugalii, Słowacji, Czech, czy Bułgarii. Biuro Wymiany Międzynarodowej co roku organizuje rekrutację na wyjazdy stypendialne.

Gdzie są prowadzone zajęcia? Gdzie są prowadzone zajęcia?

Stacjonarne zajęcia są prowadzone na Wydziale Sztuki i Nauk o Edukacji UŚ w Cieszynie przy ul. Bielskiej 62.

Kampus Cieszyn jest unikatowy w skali całej uczelni. W bliskim sąsiedztwie są zlokalizowane sale wykładowe, pracownie artystyczne, biblioteka, stołówka, kawiarnia, strefa studenta, zmodernizowany basen, odnowiona hala sportowa, akademiki.

Mapa Kampusu Cieszyn: https://us.edu.pl/wydzial/wsne/wp-content/uploads/sites/20/Nieprzypisane/Mapa-kampusu-w-Cieszynie.pdf

Co robią nasi absolwenci? Co robią nasi absolwenci?

Absolwenci pedagogiki wybierają różne ścieżki zawodowe. Część z nich pracuje jako pedagodzy szkolni, doradcy zawodowi, terapeuci pedagogiczni, wychowawcy w świetlicach szkolnych, a także jako wychowawcy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, typu: dom dziecka, ognisko wychowawcze, świetlica środowiskowa lub socjoterapeutyczna.

Wśród absolwentów kierunku są osoby zatrudnione w charakterze wychowawcy w zakładzie karnym, czy zakładzie poprawczym. Inni z powodzeniem odnajdują się w roli asystenta rodziny, współpracującego z ramienia ośrodka pomocy społecznej (OPS) z rodzinami z problemami. Niektórzy zawodowo pomagają rodzinom zastępczym jako koordynatorzy rodzinnej pieczy zastępczej.

Dużym zainteresowaniem cieszą się stanowiska związane z rozwojem zawodowym osób dorosłych – diagnozowaniem ich potencjału, wytyczaniem ścieżek zawodowych, motywowaniem do podejmowania inicjatyw. Absolwenci zakładają prywatne firmy szkoleniowe, prowadzą coaching, są zatrudnieni w działach HR. Pracują na terenie całego kraju, ale też poza jego granicami: w Czechach, Niemczech, Austrii, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Finlandii.

Niektórzy z absolwentów zdecydowali się na podjęcie pracy naukowej – w gronie tym są już osoby z tytułami profesorskimi, które stanowią znaczną część obecnej kadry pedagogicznej na cieszyńskim wydziale UŚ. W tej grupie są pracownicy badawczo-naukowi prowadzący zajęcia na naszym kierunku pedagogika – prof. Ewa Ogrodzka-Mazur, prof. Zenon Gajdzica, prof. Alina Szczurek-Boruta.

Absolwentką specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza jest Karolina Czech, która jest obecnie dyrektorką Alternatywnej Szkoły Podstawowej w Cieszynie.  Dr Sebastian Mrózek – który jako najlepszy absolwent pedagogiki resocjalizacyjnej z edukacją międzykulturową w 2017 roku otrzymał dyplom rektora i list rekomendacyjny – dołączył do kadry pedagogicznej WSNE. Łukasz Matusiak, absolwent pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej z terapią pedagogiczną, był stypendysta Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Rektora UŚ, organizatorem kilku edycji Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Inny w moich oczach, ja w oczach innego”, stypendystą Ceepus na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Pałeckiego w Ołomuńcu (Republika Czeska). Obecnie pełni obowiązki dyrektora Szkoły Polskiej przy Ambasadzie RP w Helsinkach.

Wypowiedzi absolwentów: https://us.edu.pl/wydzial/wsne/wp-content/uploads/sites/20/Bez-kategorii/Wypowiedzi-absolwentow-kierunku-pedagogika-1.pdf)

Skontaktuj się z nami Skontaktuj się z nami

Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji UŚ
Ul. Bielska 62
43-450 Cieszyn

tel. 338546178
agnieszka.kmiotek@us.edu.pl
justyna.staron@us.edu.pl

Opłaty Opłaty

Informacje dotyczące opłat związanych ze studiami znajdziesz na stronie UŚ.

https://us.edu.pl/kandydat/rekrutacja-na-studia-krok-po-kroku/oplaty-zwiazane-ze-studiami/

return to top