Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej 

studia stacjonarne I i II stopnia

Wydział UŚ w Cieszynie

Kierunek oferuje studia o profilu praktycznym. Umożliwia zdobycie wykształcenia na poziomie licencjatu i magisterskim oraz przygotowuje do podjęcia pracy lub prowadzenia samodzielnej działalności na rynku gier i rozrywki interaktywnej.

Absolwenci zyskują kompetencje poszukiwane w branży gier komputerowych, sektorze kreatywnym, agencjach reklamowych, czy instytucjach kultury.

Proces dydaktyczny na obu stopniach studiów realizowany jest przez wykładowców uniwersyteckich oraz specjalistów branży gier komputerowych (GameDev). Kierunek dysponuje dobrze wyposażonymi w sprzęt i oprogramowanie pracowniami komputerowymi, gralnią, zapleczem socjalnym, miejscami do samodzielnej pracy czy wyciszeń.

O kierunku O kierunku

Studia na kierunku projektowania gier i przestrzeni wirtualnej przygotowują do podjęcia pracy w sektorze gier komputerowych i branży cyfrowej. W zależności od ukończonej specjalności, absolwenci zyskują kompetencje do pracy, m.in. jako:

  • twórcy efektów specjalnych, animacji 2D i 3D, prototypów mockupu,
  • projektanci storyboardów i sekwencji filmowych,
  • specjaliści w technologii Augmented Reality, Virtual Reality oraz w zakresie implementacji obrazu na platformy AR oraz VR.

Zdobywają także umiejętność pracy zespołowej ze współtwórcami gier komputerowych i rozrywki interaktywnej, jak: scenarzyści, producenci gier, programiści.

Studia są prowadzone w formie stacjonarnej, trwają 6 semestrów (I stopień) oraz 4 semestry (II stopień). Dla części osób dostępne są studia II stopnia w formule double degree realizowane wspólnie z Uniwersytetem Ostrawskim w Czechach.

Specjalności Specjalności

projektowania gier i przestrzeni wirtualnej, studia I stopnia, specjalność:

grafika komputerowa gier

Absolwenci uzyskują kompetencje z zakresu grafiki artystycznej i projektowania graficznego.   Szczególny nacisk jest kładziony na znajomość warsztatu grafiki komputerowej z uwzględnieniem nowoczesnych technologii projektowania gier, jak:

  • animacja komputerowa 2D i 3D,
  • projektowanie w silnikach gier,
  • projektowanie poziomów gier, efektów specjalnych, oświetlenia, tekstur,
  • operowanie kadrem,
  • modelowanie obiektów 3D,
  • mechanika postaci i obiektów,
  • projektowanie świata gry.

Zdobywają także umiejętność pracy zespołowej ze współtwórcami gier komputerowych i rozrywki interaktywnej, jak: scenarzyści, producenci gier, programiści, itd.

———————–

projektowania gier i przestrzeni wirtualnej, studia II stopnia, specjalności:

animacja

Przygotowuje do podjęcia pracy w sektorze gier komputerowych i branży cyfrowej jako twórcy efektów specjalnych, animacji 2D i 3D, prototypów mockupu oraz jako projektanci storyboardów i sekwencji filmowych. Specjalność ta pozwala nie tylko poznać i zrozumieć techniki i metody, towarzyszące pracy animatorów przy współczesnych technologiach cyfrowych. Daje również umiejętności do tworzenia własnych projektów bogatych w odwzorowania fizyczne, efekty specjalne, animacje postaci z wykorzystaniem szkieletu 2D 3D, interakcje otoczenia czy sceny filmowe.

Mixed Reality

Przygotowuje specjalistów zdolnych do podjęcia pracy w sektorze gier komputerowych i branży najnowszych technologii, jako specjalistów w technologii Augmented Reality, Virtual Reality, twórców efektów specjalnych, animacji 2D i 3D oraz specjalistów w zakresie implementacji obrazu na platformy AR oraz VR. Specjalność utrwala szczegółową wiedzę związaną z projektowaniem gier, w praktyczny sposób implementując nabyte umiejętności bezpośrednio z programów cyfrowych, do środowiska silników oraz na platformy VR oraz AR. Dzięki czemu pozwala zrozumieć szereg złożonych zależności jakie towarzyszą przy powstawaniu interakcji, ruchu oraz oddziaływaniu na siebie obiektów w kontekście projektu rozpatrywanego jako spójna całość.

Karta kierunku – program studiów Karta kierunku – program studiów

Szczegółowe informacje o przedmiotach, etapach oraz specyfice kierunku znajdziesz w programie studiów.

projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej – studia stacjonarne I stopnia:
https://informator.us.edu.pl/programmes/list/all/PG/W6-S1PG19.2022/

projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej – studia stacjonarne II stopnia
https://informator.us.edu.pl/programmes/list/all/PG/W6-S2PG19.2.2021/?_s=1

Kryteria kwalifikacji Kryteria kwalifikacji

Szczegółowe informacje na temat kryteriów kwalifikacji znajdziesz w Internetowej Rejestracji Kandydatów (IRC), w zakładce dotyczącej rekrutacji lub w załączonym dokumencie.

projektowania gier i przestrzeni wirtualnej – studia stacjonarne I stopnia (str.8)
https://us.edu.pl/kandydat/wp-content/uploads/sites/13/Kandydat/Kryteria-2025_2026/zal_do_573_2024_6_WYDZIAL_SZTUKI_I_NAUK_O_EDUKACJI.pdf

projektowania gier i przestrzeni wirtualnej – studia stacjonarne II stopnia (str. 8 i 9)
https://us.edu.pl/kandydat/wp-content/uploads/sites/13/Kandydat/Kryteria-2025_2026/zal_do_573_2024_6_WYDZIAL_SZTUKI_I_NAUK_O_EDUKACJI.pdf

Dlaczego warto u nas studiować? Dlaczego warto u nas studiować?

Kierunek projektowania gier i przestrzeni wirtualnej stawia na ciągły rozwój, zarówno kadry akademickiej, jak i studentów, co wiąże się z:

  • stałym podnoszeniem kwalifikacji nauczycieli akademickich,
  • poszerzaniem zespołu o nowych wykładowców, ekspertów,
  • rozbudową zaplecza technologicznego,
  • wsparciem zespołów badawczych,
  • udziałem w projektach oraz grantach,
  • rozszerzaniem współpracy z biznesem, z branży gier wideo,
  • nadążaniem za dynamicznym rozwojem tej branży oraz odpowiedzą na jej potrzeby.

Nasi  wykładowcy i studenci uczestniczą w projektach finansowanych m.in. ze środków Unii Europejskiej, których zadaniem jest podnoszenie ich kompetencji miękkich i twardych.

Nasza kadra koordynuje udział studentów oraz osobiście angażuje się w wiele działań organizacyjnych, popularyzatorskich czy artystycznych Uniwersytetu Śląskiego. Współpracujemy z Filharmonią Śląską przy organizacji Game Music Fest – studenci i studentki naszego kierunku przygotowują animacje do muzyki filmowej, które są prezentowane podczas gali w katowickim Spodku. Gościmy z projektami podczas Śląskiego Festiwalu Nauki – cyklicznym wydarzeniu popularnonaukowym, którego inicjatorem jest Uniwersytet Śląski.

Osoby studiujące na naszym kierunku regularnie uczestniczą w wydarzeniach typu game jam, podczas których mają 48 godzin na stworzenie w interdyscyplinarnych zespołach modelu gry czy aplikacji. Game jams są organizowane na miejscu w Cieszynie lub studenci i studentki biorą udział w edycjach wyjazdowych.

Współpracujemy także z Uniwersytetem w Ostrawie, z którym od kilku lat prowadzimy podwójne dyplomy na studiach II stopnia.

Co nas wyróżnia? Co nas wyróżnia?

Kierunek projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej dysponuje dobrze wyposażonymi w sprzęt i oprogramowanie pracowniami komputerowymi, gralnią, zapleczem socjalnym, itd. Studenci i studentki mogą korzystać z pracowni po zajęciach w tygodniu oraz w weekendy.

Kadra wykładowców to doświadczeni artyści-projektanci oraz eksperci z branży gier, którzy dzielą się wiedzą i praktycznym doświadczeniem zawodowym.

Bogata oferta dydaktyczna sprawia, że realizowanych jest wiele zajęć interdyscyplinarnych –  osoby studiujące na kierunku współpracują z muzykami (dźwięk w multimediach) oraz informatykami (programowanie silników gier).

Kampus Cieszyn pozwala przekonać się, na czym polega idea miasteczka akademickiego – wszystkie obiekty uczelni znajdują się na jego terenie, niemal na wyciągnięcie ręki. Oprócz sal wykładowych i pracowni, są tutaj zlokalizowane: biblioteka, akademiki, basen, hala gimnastyczna, stołówka, galeria uniwersytecka. Studenci i studentki nie muszą tracić czasu na dojazdy.

Atutem są przygraniczne położenie i kompaktowość Cieszyna, w którym wszędzie jest blisko, a wystarczy półgodzinny spacer, żeby z Kampusu Cieszyn dotrzeć nawet do Republiki Czeskiej. Lokalizacja Cieszyn sprzyja też wypadom w góry – można wyruszyć na szlak po polskiej stronie i zakończyć wędrowanie po czeskiej lub odwrotnie.

Śląsk Cieszyński to region, który może inspirować lokalną historią, architekturą, rzemiosłem i dziedzictwem kulturowym, regionalną kuchnią oraz przyrodą.

Gdzie i czego będziesz się uczyć? Gdzie i czego będziesz się uczyć?

Wiodącą dyscypliną na kierunku projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej są sztuki piękne i konserwacja dzieł sztuki. Realizowane są także moduły zawodowe związane z wybraną specjalizacją. Na studiach I stopnia są to: techniki 3D, design postaci, obrazowanie przestrzeni, podstawowe zagadnienia programistyczne, level design, projektowanie storyboardów oraz moduły ogólnoartystyczne, jak: treści koncepcyjne w rysunku, twórcze działania na płaszczyźnie, twórcze działania w przestrzeni, podstawy projektowania. Oprócz tego w programie studiów są bloki modułów teoretycznych oraz językowych (język angielski, język francuski).

Na studiach II stopnia realizowane są moduły zawodowe, związane ze specjalnościami: animacja oraz Mixed Reality, jak: animatics / cutscenes, montaż i reżyseria obrazu, projekty VR oraz AR. Cześć przedmiotów jest do wyboru, co daje studentom możliwość kształtowania własnej ścieżki rozwoju.

Praktyki i staże Praktyki i staże

Osoby studiujące na kierunku projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej są zobowiązane do odbycia łącznie 6 miesięcy praktyk zawodowych w czasie trwania studiów I stopnia oraz 3 miesięcy na studiach II stopnia.

Celem jest poszerzanie wiedzy i umiejętności praktycznych związanych z kreatywnym zastosowaniem sztuk plastycznych w działalności zawodowej; kształtowanie umiejętności niezbędnych w przyszłej pracy zawodowej; przygotowanie studentów do samodzielności i odpowiedzialności za powierzone im zadania; stworzenie dogodnych warunków do aktywacji zawodowej studentów na rynku pracy; poznanie warunków pracy w firmach branży GameDev.

Praktyki zawodowe należy zrealizować w instytucjach lub przedsiębiorstwach o profilu zbliżonym do studiowanego kierunku i/lub wybranej specjalności. Za praktykę, będącą częścią programu studiów, przypisuje się określoną liczbę punktów ECTS.

Dziekan może zaliczyć praktykę na podstawie udokumentowanej pracy zawodowej studenta, zarówno krajowej, jak i zagranicznej. Pod warunkiem, że jest ona zgodna z profilem kształcenia, a okres jej wykonywania jest nie krótszy niż określony w planie studiów lub innej działalności np. w ramach projektów naukowych.

Gdzie są prowadzone zajęcia? Gdzie są prowadzone zajęcia?

Zajęcia są prowadzone w Cieszynie, na Wydziale Sztuki i Nauk o Edukacji UŚ. Kierunek projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej ma swoje pracownie w budynku F (ul. Paderewskiego 13).

Zajęcia o charakterze sportowym czy lektoraty są prowadzone w specjalistycznych pracowniach i salach w sąsiednich budynkach, stanowiących integralną część Kampusu Cieszyn.

Mapa Kampusu Cieszyn: https://us.edu.pl/wydzial/wsne/wp-content/uploads/sites/20/Nieprzypisane/Mapa-kampusu-w-Cieszynie.pdf

Co robią nasi absolwenci? Co robią nasi absolwenci?

Absolwenci kierunku projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej znajdują zatrudnienie w branży GameDev, firmach kreatywnych, studiach projektowych i graficznych. Zajmują się wizualnym projektowaniem gier, projektowaniem graficznym, grafiką 2D i 3D, animacją, produkcją i post-produkcją wideo.

Skontaktuj się z nami Skontaktuj się z nami

Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji UŚ
ul. Bielska 62, 43-400 Cieszyn
mateusz.kokot@us.edu.pl

Opłaty Opłaty

Informacje dotyczące opłat związanych ze studiami znajdziesz na stronie UŚ.

https://us.edu.pl/kandydat/rekrutacja-na-studia-krok-po-kroku/oplaty-zwiazane-ze-studiami/

return to top