Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
studia stacjonarne i niestacjonarne, jednolite magisterskie
na Wydziale UŚ w Cieszynie
Studia są kierowane do osób zainteresowanych pracą:
- w charakterze nauczyciela przedszkola lub klas I-III w szkołach podstawowych, szkołach sanatoryjnych i prewentoryjnych w systemie szkolnictwa publicznego i niepublicznego,
- w firmach specjalizujących się w opiece, wychowaniu i edukacji dzieci
- we wszelkich przedsięwzięciach związanych z edukacją i wychowaniem na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Program kształcenia na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna spełnia wymagania umożliwiające absolwentom uzyskać przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej. Tego typ uprawnień nie można uzyskać na innych kierunkach studiów, ani w ramach studiów podyplomowych.
Na rynku pracy są poszukiwani i jest dużo ofert zatrudnienia dla nauczycieli w przedszkolach i klasach I-III szkół podstawowych.
Celem 5-letnich studiów (10 semestrów) na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jest przygotowanie studenta/studentki do pełnienia roli kompetentnego nauczyciela przedszkola oraz nauczyciela klas I-III szkoły podstawowej, wyposażenie w wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie pracy pedagogicznej z dziećmi oraz rozwijanie indywidualnych predyspozycji wychowawczych. Absolwent posiada pełne przygotowanie pedagogiczne i kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach i klasach I–III szkół podstawowych.
Do czynników znacząco podnoszących jakość kształcenia na kierunku należy zaliczyć:
- udział studentów w praktykach specjalistycznych, co umożliwia nabycie profesjonalnych kompetencji organizowania i realizowania procesów edukacyjnych oraz wychowawczych,
- rozwój naukowy i podjęcie dodatkowych działań na rzecz współpracy ze środowiskiem lokalnym i innymi środowiskami naukowymi w ramach działających kół naukowych.
Absolwent kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna posiada kwalifikacje i jest przygotowany do:
- wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola, klas I-III w szkołach podstawowych, szkołach sanatoryjnych i prewentoryjnych w systemie szkolnictwa publicznego i niepublicznego,
- pracy w firmach specjalizujących się w opiece, wychowaniu i edukacji dzieci oraz wszelkich przedsięwzięciach związanych z edukacją i wychowaniem na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
- pracy opiekuna dziecka młodszego w klubach dziecięcych, żłobkach, w charakterze opiekuna dziennego i niani, co otwiera szerokie możliwości zatrudnienia w istniejących placówkach opieki, a także nowych formach opieki tworzonych w oparciu o Ustawę z dnia 4 lutego 2011 roku (Dz. U. z 2023 r. poz. 204) o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.
Absolwent dysponuje dodatkowymi umiejętnościami niezbędnymi w pracy pedagoga szkolnego, wychowawcy świetlicy szkolnej lub środowiskowej. Jest również w pełni kompetentny do samodzielnego organizowania procesów edukacyjnych i wychowawczych w ramach własnej działalności gospodarczej, wolontaryjnej lub charytatywnej.
Ukończenie studiów uprawnia do podjęcia studiów podyplomowych, dotyczących doskonalenia pracy nauczyciela, zdobywania dodatkowych kwalifikacji i kompetencji (np. z zarządzania, terapeutycznych, nauczania przedmiotowego).
Na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna nie są przewidziane specjalności – zgodnie z obowiązującymi wytycznymi określonymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019r. w sprawie standardu przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z dnia 2 sierpnia 2019r., poz. 1450 – załącznik 2).
Szczegółowe informacje o przedmiotach, etapach oraz specyfice kierunku znajdziesz w programie studiów:
pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia stacjonarne, jednolite magisterskie
https://informator.us.edu.pl/programmes/list/long/PP/W6-SMPP19.2024/
pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia niestacjonarne, jednolite magisterskie
https://informator.us.edu.pl/programmes/list/long/PP/W6-NMPP19.2024/
Szczegółowe informacje na temat kryteriów kwalifikacji znajdziesz w Internetowej Rejestracji Kandydatów (IRC), w zakładce dotyczącej rekrutacji lub w załączonym dokumencie:
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, stacjonarne, jednolite magisterskie (str. 12)
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, niestacjonarne, jednolite magisterskie (str. 12 i 13)
→ Na studiach został położony nacisk na kształcenie praktyczne oraz zajęcia warsztatowe, odbywające się w pracowniach wyposażonych w multimedialne środki dydaktyczne. Zajęcia są prowadzone w kameralnych grupach z wykorzystaniem wyselekcjonowanych i potrzebnych w przygotowaniu zawodowym pomocy edukacyjnych i naukowych.
→ Organizacja wykładów, zajęć w formie ćwiczeń uwzględnia również kształcenie z zastosowaniem metod i technik uczenia trybie zdalnym.
→ Tygodniowy harmonogram zajęć obejmuje 3-4 dni nauki.
→ Student / studentka uzyskuje fachowe przygotowanie dzięki zajęciom z ekspertami, kreatywną kadrą pedagogiczną z przedszkoli i szkół podstawowych, z którymi podejmują cykliczną współpracę nauczyciele akademiccy.
→ Przyjaźnie nastawiona, wyrozumiała, pomocna i wykfalifikowana kadra akademicka gwarantuje satysfakcję ze studiowania.
→ Dzięki studiom na tym kierunku absolwenci zdobywają, poszukiwane na polskim rynku, kompetencje zgodne z najnowszymi standardami przygotowania zawodowego oraz światowymi tendencjami w tym obszarze, a tym samym otwierają przed sobą ciekawe perspektywy pracy zawodowej.
→ Atutem jest wykwalifikowana kadra dydaktyczna, prezentująca wysoki potencjał naukowy oraz doświadczenie praktyczne i metodyczne, a która ustawicznie doskonali się zawodowo, szkoląc się m.in. z zakresu dydaktyki szkoły wyższej, tutoringu, wzmacniania kompetencji społecznych, pracy ze studentami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
→ Zajęcia dydaktyczne odbywają się w małych grupach ćwiczeniowych, sprzyjających integracji i budowaniu atmosfery przyjacielskiej współpracy. Niektóre z przedmiotów są prowadzone przez „visiting profesors” – nauczycieli akademickich z zagranicy.
→ Nauczyciele akademiccy – zrzeszeni w Stowarzyszeniu Wspierania Edukacji Międzykulturowej oraz w Polskim Towarzystwie Pedagogicznym Oddział w Cieszynie (funkcjonującym przy WSNE) – działają wraz ze studentami pedagogiki na rzecz popularyzowania i rozwoju osiągnięć nauk pedagogicznych.
→ Studenci mogą włączyć się w wiele dodatkowych aktywności, które zaprocentują w późniejszej pracy zawodowej i pod względem rozwoju wielu umiejętności interpersonalnych. Już na I roku studiów stacjonarnych mają możliwość zgłoszenia się m.in. do projektu „Mistrzowie Dydaktyki”, który wykorzystuje model tutoringu w kształceniu akademickim.
→ Studia na cieszyńskim wydziale należą do bardzo atrakcyjnych ze względu na jego interdyscyplinarny charakter – w jednym miejscu działają i podejmują współpracę naukową przedstawiciele nauk społecznych, humanistycznych oraz środowisk artystycznych – muzycznych i plastycznych. Powstają projekty badawcze, organizowane są spotkania naukowe, sesje artystyczne i wydarzenia kulturalne.
→ Kampus Cieszyn pozwala przekonać się, na czym polega idea miasteczka akademickiego – wszystkie obiekty uczelni znajdują się na jego terenie, niemal na wyciągnięcie ręki. Oprócz sal wykładowych i pracowni, są tutaj zlokalizowane: biblioteka, akademiki, basen, hala gimnastyczna, stołówka, galeria uniwersytecka. Studenci i studentki nie muszą tracić czasu na dojazdy. Infrastruktura wydziału jest przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
→ Atutem są przygraniczne położenie i kompaktowość Cieszyna, w którym wszędzie jest blisko, a wystarczy półgodzinny spacer, żeby z Kampusu Cieszyn dotrzeć nawet do Republiki Czeskiej. Lokalizacja Cieszyn sprzyja też wypadom w góry – można wyruszyć na szlak po polskiej stronie i zakończyć wędrowanie po czeskiej lub odwrotnie. Śląsk Cieszyński to region, który może inspirować lokalną historią, architekturą, rzemiosłem i dziedzictwem kulturowym, regionalną kuchnią oraz przyrodą.
Na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna student / studentka realizuje moduły, obejmujące przygotowanie pedagogiczne i nauczycielskie zgodne z obowiązującymi przepisami prawnymi, które ujęte zostały w bloki:
- psychologiczny
- ogólnopedagogiczny
- humanistyczno-społeczny
- ogólnodydaktyczny
- pedeutologiczny
- medialno-technologiczny
- zdrowotny
- projektowo-badawczy
- wprowadzający
- polonistyczny
- matematyczny
- społeczno-przyrodniczy
- techniczno-informatyczny
- artystyczny
- diagnostyczno-terapeutyczny
- prakseologiczny – wychowanie przedszkolne
- prakseologiczny – edukacja wczesnoszkolna
- język obcy (angielski i francuski)
- praca z dzieckiem w środowisku zróżnicowanym kulturowo
- przedmioty fakultatywne
praktyki pedagogiczne.
Większość zajęć odbywa się w budynku B (głównym) Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji w Cieszynie przy ul. Bielskiej 62. Zajęcia o charakterze artystycznym, sportowym czy lektoraty są prowadzone w specjalistycznych pracowniach i salach w sąsiednich budynkach, stanowiących integralną część Kampusu Cieszyn.
Mapa Kampusu Cieszyn: https://us.edu.pl/wydzial/wsne/wp-content/uploads/sites/20/Nieprzypisane/Mapa-kampusu-w-Cieszynie.pdf
Zajęcia praktyczne z metodyki wychowania przedszkolnego oraz metodyki edukacji wczesnoszkolnej odbywają się w placówkach przedszkolnych i szkolnych w Cieszynie, na terenie Śląska Cieszyńskiego lub innych miejscowościach woj. śląskiego.
Absolwent/absolwentka kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna są przygotowani do pracy:
- w charakterze nauczyciela przedszkola, klas I-III w szkołach podstawowych, szkołach sanatoryjnych i prewentoryjnych w systemie szkolnictwa publicznego i niepublicznego,
- w firmach specjalizujących się w opiece, wychowaniu i edukacji dzieci
- we wszelkich przedsięwzięciach związanych z edukacją i wychowaniem na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
- jako opiekun dziecka młodszego w klubach dziecięcych, żłobkach,
- w charakterze opiekuna dziennego i niani (co otwiera szerokie możliwości zatrudnienia w istniejących placówkach opieki, a także nowych formach opieki tworzonych w oparciu o Ustawę z dnia 5 stycznia 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3).
Absolwent dysponuje:
- dodatkowymi umiejętnościami niezbędnymi w pracy pedagoga szkolnego,
wychowawcy świetlicy szkolnej lub środowiskowej, - jest w pełni kompetentny do samodzielnego organizowania procesów edukacyjnych i wychowawczych w ramach własnej działalności gospodarczej, wolontaryjnej lub charytatywnej.
Absolwent posiada pełne kompetencje pedagogiczne i nauczycielskie. Ukończenie studiów uprawnia do podjęcia studiów podyplomowych, służących doskonaleniu pracy nauczyciela i zdobywaniu dodatkowych kwalifikacji i kompetencji (np. z zarządzania, terapeutycznych, nauczania przedmiotowego).
→ https://www.facebook.com/103538158480957/posts/369869465181157/?app=fbl
Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji UŚ
ul. Bielska 62, 43-400 Cieszyn
tel. 33 854 61 78
agnieszka.kmiotek@us.edu.pl
justyna.staron@us.edu.pl
Informacje dotyczące opłat związanych ze studiami znajdziesz na stronie UŚ.
https://us.edu.pl/kandydat/rekrutacja-na-studia-krok-po-kroku/oplaty-zwiazane-ze-studiami/