Pedagogika specjalna
studia stacjonarne i niestacjonarne, jednolite magisterskie
na Wydziale UŚ w Cieszynie
Studia jednolite magisterskie na kierunku pedagogika specjalna umożliwiają zdobycie interdyscyplinarnej wiedzy z zakresu rozwoju człowieka, a także przyczyn i rodzajów niepełnosprawności oraz możliwości edukacyjnych i rehabilitacyjnych osób z niepełnosprawnościami.
Pozwalają na poznanie prawnych, teoretycznych i metodycznych podstaw edukacji włączającej oraz planowania, prowadzenia i ewaluacji zajęć prowadzonych w grupie uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi.
Studia na kierunku pedagogika specjalna przygotowują absolwentów do:
- wykonywania zawodu nauczyciela we wszystkich realizowanych formach edukacji dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: włączającej, integracyjnej oraz przedszkolach i szkołach specjalnych,
- pracy w placówkach typu: warsztaty terapii zajęciowej, domy pomocy społecznej, dzienne ośrodki wsparcia i inne ukierunkowane na opiekę i rehabilitację społeczną osób z niepełnosprawnościami.
Uzyskane kwalifikacje są zgodne z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela – pedagoga specjalnego w zakresie wybranej specjalności.
Pięcioletnie (liczące dziesięć semestrów) studia magisterskie (w trybie stacjonarnym i niestacjonarnym) przeznaczone są dla osób chcących zdobyć wiedzę naukową oraz umiejętności praktyczne do pracy z osobami z niepełnosprawnościami w różnych instytucjach oświatowych, opiekuńczych i rehabilitacyjnych.
Studia kończą się uzyskaniem tytułu zawodowego magistra pedagogiki specjalnej, w zakresie wybranej specjalności. Studia uprawniają do podjęcia studiów podyplomowych oraz studiów trzeciego stopnia.
Studia pozwalają na zdobycie interdyscyplinarnej wiedzy dotyczącej:
- rozwoju człowieka,
- przyczyn odchyleń organicznych, psychicznych i społecznych od normy;
- typów i stopni niepełnosprawności,
- społecznych, psychologicznych i pedagogicznych aspektów integracji,
- inkluzji,
- mechanizmów segregacji i marginalizacji osób z niepełnosprawnościami,
- metod socjalizowania, wychowania i kształcenia osób z niepełnosprawnością i niedostosowanych społecznie;
- technik terapii.
Ważną rolę w przygotowaniu do zawodu odgrywają praktyki wykraczające poza standardowe założenia programowe, szczególnie moduł zajęć praktycznych z tutoringiem. Każda osoba studiująca, przez cały okres studiów, pozostaje pod indywidualną opieką dwóch tutorów: pedagoga specjalnego oraz pracownika wybranej placówki, prowadzącej działalność w zakresie opieki, wychowania, kształcenia i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością.
Program zajęć uwzględnia także nowatorskie sposoby ekspresji artystycznej z zastosowaniem środków technicznych.
Od III semestru, osoby studiujące na kierunku pedagogika specjalna, wybierają jedną z dwóch oferowanych specjalności:
→ edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
Studenci zdobywają szeroki zakres wiedzy teoretycznej oraz umiejętności praktycznych umożliwiających im:
- przeprowadzanie diagnozy osób z niepełnosprawnością intelektualną;
- ustalenie skutecznych metod i technik oddziaływań terapeutycznych wobec tych osób w środowisku rodzinnym, szkolnym, pozaszkolnym;
- podejmowanie czynności związanych z programowaniem, realizowaniem oddziaływań edukacyjnych i rehabilitacyjnych wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Poznają najnowsze tendencje w zakresie edukacji, rehabilitacji i wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Po ukończeniu studiów absolwenci będą przygotowani do pracy w charakterze:
- nauczyciela pedagoga specjalnego, w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim, w przedszkolach i szkołach specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi,
- pedagoga specjalnego prowadzącego zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim,
- pedagoga specjalnego – terapeuty w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, rehabilitacyjnych i ośrodkach rehabilitacyjnych,
- nauczyciela współorganizującego proces kształcenia integracyjnego w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, w placówkach: integracyjnych, z oddziałami integracyjnymi oraz realizujących edukację włączającą.
→ surdopedagogika z arteterapią
To specjalność nauczycielska, w ramach której studenci nabywają kompetencje ukierunkowane na pracę z osobami z dysfunkcją słuchu.
W ramach specjalności studenci nabywają:
- pogłębioną wiedzę dotyczącą niepełnosprawności słuchu, rozwoju, diagnozy, edukacji, terapii osób z niepełnosprawnością sensoryczną, ukierunkowaną na deficyty słuchowe,
- rozszerzoną wiedzę o medycznych, psychicznych, społecznych i kulturowych mechanizmach funkcjonowania osób z niepełnosprawnością słuchową,
- specjalistyczne kompetencje metodyczne (w tym także komunikacyjne),
- umiejętności kreowania środowiska sprzyjającego rozwojowi osób z niepełnosprawnością sensoryczną, ukierunkowaną na deficyty słuchowe,
- specjalistyczne kompetencje użytkowania sztuki jako narzędzia terapii i rehabilitacji, osób z niepełnosprawnościami – szczególnie w pracy z osobami niedosłyszącymi i niesłyszącymi.
Po ukończeniu specjalności absolwenci będą przygotowani do pracy jako:
- nauczyciel pedagog specjalny w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością słuchową w przedszkolach i szkołach specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi,
- pedagog specjalny prowadzący zajęcia rewalidacyjne z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością słuchu,
- pedagog specjalny – surdopedagog w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, rehabilitacyjnych i ośrodkach rehabilitacyjnych,
- nauczyciel współorganizujący proces kształcenia integracyjnego w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, w placówkach integracyjnych, w placówkach z oddziałami integracyjnymi oraz w placówkach realizujących edukację włączającą,
- kadra organizacji trzeciego sektora, specjalizujących się w pomocy i wsparciu osób z niepełnosprawnością narządu słuchu, ze szczególnym uwzględnieniem realizacji zajęć i działań o charakterze arteterapeutycznym.
Szczegółowe informacje o przedmiotach, etapach oraz specyfice kierunku znajdziesz w programie studiów:
pedagogika specjalna, studia stacjonarne, jednolite magisterskie
https://informator.us.edu.pl/programmes/list/long/PC/W6-SMPC19.2023/
pedagogika specjalna, studia niestacjonarne, jednolite magisterskie
https://informator.us.edu.pl/programmes/list/long/PC/W6-NMPC19.2023/
Szczegółowe informacje na temat kryteriów kwalifikacji znajdziesz w Internetowej Rejestracji Kandydatów (IRC), w zakładce dotyczącej rekrutacji lub w załączonym dokumencie:
Pedagogika specjalna, stacjonarne, jednolite magisterskie (str. 13 i 14)
https://us.edu.pl/kandydat/wp-content/uploads/sites/13/Kandydat/Kryteria-2025_2026/zal_do_573_2024_6_WYDZIAL_SZTUKI_I_NAUK_O_EDUKACJI.pdf
Pedagogika specjalna, niestacjonarne, jednolite magisterskie (str.14)
https://us.edu.pl/kandydat/wp-content/uploads/sites/13/Kandydat/Kryteria-2025_2026/zal_do_573_2024_6_WYDZIAL_SZTUKI_I_NAUK_O_EDUKACJI.pdf
Jeśli interesuje cię wiedza dotycząca funkcjonowania osób z niepełnosprawnością, chcesz nauczyć się diagnozowania, metod terapii, pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi z niepełnosprawnościami, jesteś osobą empatyczną, kreatywną, wrażliwą i silną, zostań studentem/studentką pedagogiki specjalnej.
Dzięki studiom na tym kierunku zdobędziesz poszukiwane na polskim rynku kompetencje, zgodne z najnowszymi standardami przygotowania zawodowego oraz światowymi tendencjami w tym obszarze, a tym samym otworzysz przed sobą ciekawe perspektywy pracy zawodowej.
→ Niekwestionowanym atutem kierunku jest możliwość: doświadczania. Studenci korzystają z wiedzy i doświadczenia wykwalifikowanej kadry akademickiej, którą tworzą naukowcy z Polski i zagranicy oraz praktycy, na co dzień pracujących z różnymi grupami osób z niepełnosprawnościami. Maję też okazję, by uczyć się w praktyce, uczestnicząc w zajęciach w placówkach ukierunkowanych na pracę z osobami z niepełnosprawnościami.
→ Mocną stroną kierunku pedagogika specjalna jest możliwość korzystania z dobrze rozwiniętej sieci współpracy z placówkami opieki, wsparcia i edukacji z terenu całego Śląska. Studenci i studentki odbywają w tych placówkach praktyki, zajęcia metodyczne, a także zajęcia w ramach modułu praktycznego z tutoringiem.
→ Atutem jest także to, że stwarzamy okazje do spotkań z osobami z niepełnosprawnościami, zapraszając je np. do odwiedzania wydziału w ramach warsztatów, konferencji, organizowanego co roku Dnia Godności Osoby z Niepełnosprawnościami, a także regularnych zajęć programowych.
→ Wykwalifikowana kadra specjalistów we wszystkich subdyscyplinach pedagogiki specjalnej, posiadających najnowszą wiedzę oraz doświadczenie praktyczne – wielu z nauczycieli akademickich pracuje także w placówkach wsparcia, opieki, terapii i edukacji osób z niepełnosprawnościami.
→ Dobrze zorganizowany kampus, w skład którego wchodzą budynki dydaktyczne, akademiki, biblioteka, stołówka, przychodnia, obiekty sportowe (hala, basen, siłownia). Posiadamy specjalistyczne pracownie przygotowania praktycznego do zawodu pedagoga specjalnego, a także pracownie artystyczne (m.in. ceramiczna, malarska) oraz salę baletową, w których studenci realizują pod okiem profesjonalnych artystów moduły związane z arteterapią. Budynki są wyposażone w windy, podjazdy, oznaczenia brajlowskie, co zwiększa ich dostępność dla osób o różnych potrzebach.
→ Sprzyjające nabywaniu konkretnych umiejętności, wyposażone w odpowiednie pomoce dydaktyczne oraz specjalistyczny sprzęt, pracownie: kształcenia praktycznego, terapeutyczno-fokusowa oraz polskiego języka migowego. Do dyspozycji studentów są m.in. powiększalnik pisma dla słabowidzących, systemy FM, audiometry do badania słuchu, Elektroniczne Ucho do metody Tomatisa, lustro Fenickie, sprzęt do badań fokusowych, green screen i oświetlenie do nagrywania tłumaczeń na język migowy.
→ Empatyczni, otwarci, kreatywni i chętni do pracy z drugim człowiekiem studenci i studentki – osoby zainteresowane zdobywaniem wiedzy nie tylko podczas zajęć, ale i różnych wydarzeń, które organizują lub w których uczestniczą jako wolontariusze.
- Praktycznych umiejętności niezbędnych do wykonywania zawodu pedagoga specjalnego i pożądanych na rynku pracy.
- Właściwego stosunku i profesjonalnego podejścia do pracy z osobami z niepełnosprawnościami.
- Samodzielnego rozwiązywania problemów, ale także pracy zespołowej, koniecznej w dużych projektach na rzecz osób z niepełnosprawnościami.
- Projektowania działań diagnostycznych, edukacyjnych, terapeutycznych, edukacyjnych skierowanych do osób z niepełnosprawnościami.
- Poruszania się pomiędzy instytucjami z różnych resortów w celu podnoszenie jakości życia osób z niepełnosprawnościami.
- Radzenia sobie z wymagającymi warunkami pracy, stanowiącymi duże wyzwania oraz przeciwdziałania własnemu wypaleniu zawodowemu.
Kierunek pedagogika specjalna przygotowuje do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego, pracującego zarówno w placówkach specjalnych, integracyjnych, jak i ogólnodostępnych, w sektorze publicznym i prywatnym, a także w instytucjach pomocowych oraz organizacjach non profit.
Praktyki realizowane są zgodnie ze standardem kształcenia, przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego i obejmują:
- moduł praktyczny asystencki,
- moduł praktyczny kierunkowy,
- moduł praktyczny z tutoringiem,
- praktykę ciągłą (edukacja włączająca),
- praktyka ciągłą (specjalnościową).
Łącznie w trakcie całego okresu studiów student/ka realizuje 330 godzin praktyk.
Ważną rolę w przygotowaniu do zawodu odgrywają praktyki wykraczające poza standardowe założenia programowe, szczególnie moduł zajęć praktycznych z tutoringiem. Każda osoba studiująca, przez cały okres studiów, pozostaje pod indywidualną opieką dwóch tutorów: pedagoga specjalnego oraz pracownika wybranej placówki, prowadzącej działalność w zakresie opieki, wychowania, kształcenia i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością.
Duża liczba godzin praktyk daje szansę zdobycia wielu doświadczeń i spróbowania swoich sił w różnych placówkach, by móc zdefiniować swoje oczekiwania, co do przyszłego miejsca pracy. Sprawdzenie się w zróżnicowanych instytucjach i grupach oraz pokazanie się potencjalnym pracodawcom zwiększa szanse na znalezienie pracy zgodnej z preferencjami absolwenta. Ważnym elementem jest też nabranie pewności siebie w wykonywaniu działań zawodowych, którą kształtuje się poprzez aktywności praktyczne.
Zajęcia prowadzone są w salach i pracowniach Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji w Cieszynie przy ulicy Bielskiej 62.
Kierunek pedagogika specjalna dysponuje trzema pracowniami autorskimi: kształcenia praktycznego, terapeutyczno-fokusową oraz polskiego języka migowego, które są wyposażone w odpowiednie pomoce dydaktyczne i specjalistyczny sprzęt.
Mapa Kampusu Cieszyn: https://us.edu.pl/wydzial/wsne/wp-content/uploads/sites/20/Nieprzypisane/Mapa-kampusu-w-Cieszynie.pdf
Absolwenci pedagogiki specjalnej są cenionymi pracownikami w różnych instytucjach wsparcia, opieki, diagnozy, terapii i edukacji, w których wymagana jest nie tylko wiedza, ale przede wszystkich praktyczne doświadczenie w pracy na różnych etapach rozwoju człowieka z niepełnosprawnością.
Warto podkreślić, że absolwenci kierunku są dobrze przygotowanymi profesjonalistami, którzy dzięki najróżniejszym przedsięwzięciom wydziału, angażującym potencjalnych pracodawców, mają szanse zaprezentować swoją wiedzę, umiejętności i kompetencje kształtowane w toku studiów.
Nierzadko to właśnie praktyki (zwłaszcza moduł praktyczny z tutoringiem) przyczyniają się do zatrudnienia studentów jeszcze w trakcie studiów, a zrozumienie sytuacji ze strony wykładowców sprawia, że mimo stacjonarnego trybu nauki są oni w stanie pogodzić obowiązki studenckie i zawodowe.
Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji UŚ
ul. Bielska 62, 43-400 Cieszyn
tel. 33 85 46 178, agnieszka.kmiotek@us.edu.pl
tel. 33 85 46 178, justyna.staron@us.edu.pl
Informacje dotyczące opłat związanych ze studiami znajdziesz na stronie UŚ.
https://us.edu.pl/kandydat/rekrutacja-na-studia-krok-po-kroku/oplaty-zwiazane-ze-studiami/