Opis modułów
Moduły kształcenia | Zakładane efekty kształcenia | Sposób weryfikacji zakładanych efektów kształcenia osiąganych przez doktoranta |
Podstawy organizacji pracy naukowej | Moduł Podstawy organizacji pracy naukowej ma umożliwić studentowi gruntowne poznanie współczesnego warsztatu naukowego i przygotować praktycznie i mentalnie do przyszłej pracy naukowo-badawczej. Student zdobędzie umiejętność korzystania z literatury naukowej przedmiotu i samodzielnego opracowania rozbudowanych prac naukowych. Uzyska umiejętność krytycznej analizy źródeł naukowych oraz ich samodzielnej recenzji. Moduł umożliwi studentowi samodzielne ubieganie się o środki finansowe na prowadzenie badań oraz nauczy jak środki te rozliczyć po zakończeniu projektu. Student zapozna się z zagadnieniami dotyczącymi baz danych (bibliograficznych i indeksów cytowań), konkursów na granty i z problematyką prawa autorskiego | Egzamin |
Dydaktyka szkoły wyższej | Przedmiot dydaktyka szkoły wyższej jest adresowany do doktorantów jako przyszłych nauczycieli akademickich, dla których wiedza z zakresu planowania efektywnej realizacji procesu kształcenia w szkole wyższej jest niezbędnym elementem kompetencji zawodowych. Program z założenia obejmuje elementy współczesnej dydaktyki ogólnej wraz z pewnymi komponentami wiedzy z psychologii i socjologii, stanowiącymi podstawy do formowania metodyki pracy nauczyciela akademickiego. Dlatego bazą dla tych komponentów będą prawidłowości uczenia się dorosłych w okresie wczesnej dorosłości. W programie modułu omawiane są zagadnienia dotyczące prawidłowości i uwarunkowań przebiegu procesu nauczania – uczenia się (o walorze uniwersalnym) | Egzamin |
Statystyka i matematyka w naukach o Ziemi | Wykład dotyczy wybranych zaawansowanych zagadnień matematycznych i statystycznych niezbędnych w studiach na trzecim poziomie dyscyplin związanych z naukami o Ziemi | Egzamin |
Prawo i informatyka w naukach o Ziemi | Wykład porusza wybrane zagadnienia z zakresu prawa oraz wykorzystania technik informacyjnych pomocnych w studiach na trzecim poziomie dyscyplin związanych z naukami o Ziemi | Egzamin |
Budowa Ziemi i układu słonecznego | Moduł Budowa Ziemi i układu słonecznego ma przypomnieć i ugruntować a także poszerzyć wiedzę na temat budowy i zasobów Ziemi i układu słonecznego. Student pogłębi wiedzę z zakresu budowy wgłębnej Ziemi i metod badania zjawisk fizykochemicznych w jądrze i płaszczu ziemskim. Student zapozna się z najnowszymi danymi dotyczącymi materii budującej skorupę ziemską i górny płaszcz a także z budową planet układu słonecznego, ze szczególnym uwzględnieniem podziału i składu meteorytów – jako najlepiej poznanych reprezentantów materii kosmicznej. Student posiądzie najnowszą wiedzę na temat wybranych zasobów złożowych Ziemi z uwzględnieniem podziału na złoża związane z litosferą i hydrosferą | Zaliczenie |
Ekstremalne procesy w litosferze i atmosferze | Moduł Ekstremalne procesy w litosferze i atmosferze ma zaznajomić studentów z ekstremalnymi zjawiskami przyrodniczymi powodującymi wielkie wymierania w historii Ziemi oraz przybliżyć im współczesne ekstremalne zjawiska przyrodnicze. Moduł pogłębia wiedzę na temat najnowszych metod przewidywania gwałtownych procesów geologicznych i pogłębia wiedzę na temat ekstremalnych zjawisk klimatycznych, również tych spowodowanych działalnością człowieka. Student zapoznaje się z najnowszą wiedzą na temat wpływu działalności człowieka na biosferę i geosferę | Zaliczenie |
Problematyka społeczna i metody badań w naukach o Ziemi | Zajęcia pogłębiają wiedzę studentów z zakresu wybranych zagadnień społecznych oraz zapoznają ich z zaawansowanymi metodami badań w wybranych dyscyplinach nauk o Ziemi | Zaliczenie |
Seminarium doktoranckie | Rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z polskimi i zagranicznymi czasopismami naukowymi niezbędnymi do podnoszenia wiedzy ogólnej i specjalistycznej w zakresie nauk o Ziemi. Wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych w badaniach technik i narzędzi badawczych. Wykazuje potrzebę i systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą w celu praktycznego jej wykorzystania. Wykazuje umiejętność prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz przygotowania różnych form prezentacji i wystąpień ustnych w języku polskim i obcym w zakresie nauk o Ziemi. Wykazuje umiejętność napisania rozbudowanej pracy naukowej (praca doktorska) oraz różnych mniejszych opracowań naukowych (artykuły, polemiki, abstrakty, sprawozdania, recenzje), w tym także w języku obcym. Ma umiejętność samodzielnego kierowania własną karierą zawodową lub naukową. Rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze, społeczne i gospodarcze oraz wieloaspektowość czynników wpływających na te zjawiska i procesy. Ma pogłębioną wiedzę z zakresu organizacji swojego warsztatu naukowego oraz przygotowania i recenzowania prac naukowych. Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą aktualnie dyskutowanych w kierunkowej literaturze polskiej i zagranicznej | Zaliczenie |
Praktyki Zawodowe | Doktorant odbywa szkolenia zdobywając wiedzę nt. bezpieczeństwa i higieny pracy oraz umiejętności stosowania zaawansowanych technik i narzędzi badawczych w swojej specjalizacji z zakresu geografii lub geologii | Zaliczenie |