Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Szkoła Doktorska
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Rejestracja na zajęcia i harmonogram

USOSweb – druga tura od wtorku 18 lutego godz. 21:00 do czwartku 20 lutego godz. 23:59

Harmonogram zajęć: Popularization of science 24-25L.xlsx

dr Andrzej Boczarowski

Wydział Nauk Przyrodniczych, Jurapark Krasiejów, paleontolog, grafik, muzealnik

Popularyzacja wiedzy staje się w obecnych czasach nakazem dla każdego naukowca, aby zwrócić społeczeństwu informację o tym, czego dotyczą badania naukowe konkretnych osób, często finansowane ze środków publicznych.

Ale jest też mniej formalna kwestia z tym związana – rozbudzanie zainteresowania wśród młodzieży, motywowanie do wyboru konkretnych studiów, a także zaspokajanie ciekawości zwykłych obywateli, dla których wiedza jest po prostu interesująca.

Prowadzący podzieli się z uczestnikami swoimi doświadczeniami w trakcie jednodniowej wycieczki do Jura Parku Krasiejów, czyli rozrywkowo-naukowego parku tematycznego poświęconego dinozaurom i ewolucji.

Całodzienna wycieczka zorganizowana zostanie 12 maja 2025 roku.

img

dr hab. Paweł Jędrzejko, prof. UŚ

Wydział Humanistyczny, amerykanista, tłumacz

Zajęcia w języku angielskim
img

dr Jerzy Jarosz, prof. UŚ

Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych, Uniwersytet Śląski Dzieci, fizyk, popularyzator nauki

Jednym z ważnych aspektów popularyzacji nauki jest efektywna komunikacja z dużymi grupami odbiorców, a jednym z najbardziej skutecznych i uniwersalnych narzędzi służących temu celowi jest eksperyment.

Zajęcia podzielone są na dwa spotkania, w czasie których omówimy przykłady eksperymentów dydaktycznych związanych z edukacją i popularyzacją różnych dziedzin nauki oraz poznamy podstawowe zasady ich projektowania i wykorzystania.

Zaplanujemy też, wykonamy i zinterpretujemy własne eksperymenty służące potrzebom zajęć.

Poszukamy odniesień poruszanych zagadnień do pracy dydaktycznej, naukowej i do własnej codzienności badawczej.

Termin: 19 i 26 maja (poniedziałek), godz. 13:45-16:00, Katowice, Uniwersytecka 4, Uniwersytet Otwarty

img

dr Marek Kaczmarzyk

Wydział Nauk Przyrodniczych, biolog i neurodydaktyk

W swoich zajęciach nacisk kładę na znaczenie wiedzy oraz odpowiedzialność jaka spoczywa na świecie nauki, w warunkach łatwego dostępu do informacji.

Zmianę jaka zachodzi na naszych oczach w obszarze jakości dostępnej informacji, chciałbym pokazać w aspekcie elementów biologicznego podłoża dystrybucji informacji, takich jak pamięć oraz procesy percepcyjne, relacje pomiędzy racjonalnym a emocjonalnym postrzeganiem rzeczywistości oraz pomiędzy czynnikami inherentnymi (genetycznymi) a środowiskowymi. Szczególnie ważna jest z tej perspektywy postać prowadzącego zajęcia wykładowcy/popularyzatora. Jedną z osi naszych analiz będzie także interpretacja memetyczna oraz podstawowe prawa selekcji i ewolucji informacji kulturowej.

Termin zajęć: 3 spotkania po 2 godziny akademickie, poniedziałki 7, 14 i 28 kwietnia, 17:00-18:30, online

img

dr Ryszard Knapek

Szkoła Doktorska, redaktor portalu Przystanek Nauka, współorganizator Śląskiego Festiwalu Nauki

Brytyjscy naukowcy udowodnili, że dzieci lubią czekoladę!

Miliard lat temu świat był różowy!

Te i inne dziwne zdania mają u podstaw konkretne, rzetelne badania naukowe, które ktoś spróbował opisać w sposób popularny i interesujący. W trakcie zajęć porozmawiamy o takich przypadkach – jak mówić o swoich badaniach, żeby było to interesujące, ale nie śmieszne (chyba że – zabawne). Wypróbujemy kilka narzędzi popularyzatorskich, których każdy może używać przy okazji swojej pracy, nie profesjonalizując się w roli popularyzatora, ale sprawnie informując o swoich naukowych przedsięwzięciach.

W trakcie zajęć spróbujemy przygotować krótkie teksty popularnonaukowe i wypróbujemy, które media społecznościowe najlepiej pasuję do prezentowania swoich trudów i osiągnięć.

Zajęcia w formie trzech spotkań. Pierwsze – na żywo – 31 marca (poniedziałek) o 15:30. Kolejne dwa – zdalnie – 7 i 14 kwietnia.

img

Radosław Aksamit

Wydział Nauk Społecznych, Centrum Medialne UŚ, rzecznik prasowy i organizator Śląskiego Festiwalu Nauki

Zajęcia w zakresie popularyzacji nauki: organizacja wydarzeń + wykorzystanie studia telewizyjnego. 

1. Czego możesz się nauczyć?

  • podstawowych zasady organizacji wydarzeń naukowych i popularnonaukowych
  • zagadnień związanych z zasadami kontaktu z działami administracji UŚ w zakresie realizacji wydarzeń online i onsite
  • zasad organizacji wydarzeń online (także od strony realizacji technicznej)
  • współpracy z podwykonawcami
  • budowania programu wydarzenia w zależności od grup docelowych i wymogów lokalizacji
  • zasad promocji wydarzeń z wykorzystaniem mediów klasycznych i nowych mediów
  • realizacji materiałów informacyjnych i promocyjnych dla wydarzenia
  • obsługi patronów medialnych
  • zasad związanych z zapewnieniem dostępności dla osób z niepełnosprawnością (m.in. wymogi WCAG oraz zasady związane z ustawą o dostępności cyfrowej)
  • nawiązywania komunikacji z zagranicznymi ośrodkami naukowymi
  • współpracy z ambasadorami i gośćmi specjalnymi wydarzenia
  • podstaw wykorzystania studia telewizyjnego do realizacji prostych nagrań video

2. Zasady organizacji zajęć:

  • zajęcia o charakterze wykładowym
    • przedstawienie zasad związanych z organizacją wydarzeń naukowych i popularnonaukowych
  • zajęcia o charakterze warsztatowym
    • praca w studiu telewizyjnym
    • realizacja indywidualnych nagrań popularyzujących prowadzone badania

Decyzję o ostatecznej formie zajęć podejmują uczestnicy wspólnie z prowadzącym.

 

Termin zajęć:

img

prof. dr hab. Iwona Loewe

Wydział Humanistyczny

Sześciogodzinny kurs dostarcza Doktorantkom_om skutecznych wytycznych do popularyzacji nauki. Popularyzacja jest w nim rozumiana jako upowszechnianie, zaciekawianie partnerów w dyscyplinie oraz spoza dyscypliny a także zaledwie zaciekawionych.

W dwu kontaktowych spotkaniach proponuję Doktorantkom_om:

  • ćwiczenie z nadawania tytułów swoim przedsięwzięciom badawczym w zależności od projektowanego odbiorcy;
  • ćwiczenie umiejętności odmiennej konstrukacji tekstu naukowego w dwu różnych znakach: mowy i pisma.

Prowadząca akcentuje autopromocję badacza we współczesnym świecie nauki.

Zajęcia mogą przygotować uczestniczki_ów do kolejnej edycji międzynarodowego konkursu Three Minute Thesis https://www.cpn.polsl.pl/3mt/

Prowadząca o sobie:

Jestem językoznawczynią i profesorką nauk humanistycznych; pracuję w Instytucie Językoznawstwa. Encyklopedia mediolingwistyki (2023), Język w kinie. Antologia (2022), Dyskurs telewizyjny w świetle lingwistyki mediów (2018) czy Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej (2007) to wybrane wydawnictwa mojego autorstwa. Sprawuję ponadto z radością opiekę nad Kołem Naukowym Doktorantów Językoznawstwa na UŚ (https://www.facebook.com/kndjus)

Terminy zajęć w letnim semestrze roku 2024/2025 2 i 9 kwietnia 16.00-18.00 na Uniwersyteckiej 4 w Katowicach.

img

Zaliczenie zajęć na podstawie innych aktywności

Doktoranci, którzy uzyskali zgodę koordynatora obszarowego na zaliczenie z tych zajęć na podstawie innych aktywności powinni zapisać się do tej grupy, a następnie dostarczyć do biura SD potwierdzenie zaliczenie tych zajęć (jeżeli biuro nie pośredniczyło w zaliczeniu przez koordynatora).

Osoby uzyskujące zaliczenie w trakcie semestru i w innych terminach są dopisywaniu do tej grupy na podstawie decyzji koordynatora o zaliczeniu.

img
return to top