Rejestracja na zajęcia i harmonogram
USOSweb – druga tura od wtorku 18 lutego godz. 21:00 do czwartku 20 lutego godz. 23:59
Harmonogram zajęć: Popularization of science 24-25L.xlsx
dr Andrzej Boczarowski
Wydział Nauk Przyrodniczych, Jurapark Krasiejów, paleontolog, grafik, muzealnik
Ale jest też mniej formalna kwestia z tym związana – rozbudzanie zainteresowania wśród młodzieży, motywowanie do wyboru konkretnych studiów, a także zaspokajanie ciekawości zwykłych obywateli, dla których wiedza jest po prostu interesująca.
Prowadzący podzieli się z uczestnikami swoimi doświadczeniami w trakcie jednodniowej wycieczki do Jura Parku Krasiejów, czyli rozrywkowo-naukowego parku tematycznego poświęconego dinozaurom i ewolucji.
Całodzienna wycieczka zorganizowana zostanie 12 maja 2025 roku.
dr hab. Paweł Jędrzejko, prof. UŚ
Wydział Humanistyczny, amerykanista, tłumacz
dr Jerzy Jarosz, prof. UŚ
Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych, Uniwersytet Śląski Dzieci, fizyk, popularyzator nauki
Zajęcia podzielone są na dwa spotkania, w czasie których omówimy przykłady eksperymentów dydaktycznych związanych z edukacją i popularyzacją różnych dziedzin nauki oraz poznamy podstawowe zasady ich projektowania i wykorzystania.
Zaplanujemy też, wykonamy i zinterpretujemy własne eksperymenty służące potrzebom zajęć.
Poszukamy odniesień poruszanych zagadnień do pracy dydaktycznej, naukowej i do własnej codzienności badawczej.
Termin: 19 i 26 maja (poniedziałek), godz. 13:45-16:00, Katowice, Uniwersytecka 4, Uniwersytet Otwarty
dr Marek Kaczmarzyk
Wydział Nauk Przyrodniczych, biolog i neurodydaktyk
Zmianę jaka zachodzi na naszych oczach w obszarze jakości dostępnej informacji, chciałbym pokazać w aspekcie elementów biologicznego podłoża dystrybucji informacji, takich jak pamięć oraz procesy percepcyjne, relacje pomiędzy racjonalnym a emocjonalnym postrzeganiem rzeczywistości oraz pomiędzy czynnikami inherentnymi (genetycznymi) a środowiskowymi. Szczególnie ważna jest z tej perspektywy postać prowadzącego zajęcia wykładowcy/popularyzatora. Jedną z osi naszych analiz będzie także interpretacja memetyczna oraz podstawowe prawa selekcji i ewolucji informacji kulturowej.
Termin zajęć: 3 spotkania po 2 godziny akademickie, poniedziałki 7, 14 i 28 kwietnia, 17:00-18:30, online
dr Ryszard Knapek
Szkoła Doktorska, redaktor portalu Przystanek Nauka, współorganizator Śląskiego Festiwalu Nauki
Miliard lat temu świat był różowy!
Te i inne dziwne zdania mają u podstaw konkretne, rzetelne badania naukowe, które ktoś spróbował opisać w sposób popularny i interesujący. W trakcie zajęć porozmawiamy o takich przypadkach – jak mówić o swoich badaniach, żeby było to interesujące, ale nie śmieszne (chyba że – zabawne). Wypróbujemy kilka narzędzi popularyzatorskich, których każdy może używać przy okazji swojej pracy, nie profesjonalizując się w roli popularyzatora, ale sprawnie informując o swoich naukowych przedsięwzięciach.
W trakcie zajęć spróbujemy przygotować krótkie teksty popularnonaukowe i wypróbujemy, które media społecznościowe najlepiej pasuję do prezentowania swoich trudów i osiągnięć.
Zajęcia w formie trzech spotkań. Pierwsze – na żywo – 31 marca (poniedziałek) o 15:30. Kolejne dwa – zdalnie – 7 i 14 kwietnia.
Radosław Aksamit
Wydział Nauk Społecznych, Centrum Medialne UŚ, rzecznik prasowy i organizator Śląskiego Festiwalu Nauki
1. Czego możesz się nauczyć?
- podstawowych zasady organizacji wydarzeń naukowych i popularnonaukowych
- zagadnień związanych z zasadami kontaktu z działami administracji UŚ w zakresie realizacji wydarzeń online i onsite
- zasad organizacji wydarzeń online (także od strony realizacji technicznej)
- współpracy z podwykonawcami
- budowania programu wydarzenia w zależności od grup docelowych i wymogów lokalizacji
- zasad promocji wydarzeń z wykorzystaniem mediów klasycznych i nowych mediów
- realizacji materiałów informacyjnych i promocyjnych dla wydarzenia
- obsługi patronów medialnych
- zasad związanych z zapewnieniem dostępności dla osób z niepełnosprawnością (m.in. wymogi WCAG oraz zasady związane z ustawą o dostępności cyfrowej)
- nawiązywania komunikacji z zagranicznymi ośrodkami naukowymi
- współpracy z ambasadorami i gośćmi specjalnymi wydarzenia
- podstaw wykorzystania studia telewizyjnego do realizacji prostych nagrań video
2. Zasady organizacji zajęć:
- zajęcia o charakterze wykładowym
- przedstawienie zasad związanych z organizacją wydarzeń naukowych i popularnonaukowych
- zajęcia o charakterze warsztatowym
- praca w studiu telewizyjnym
- realizacja indywidualnych nagrań popularyzujących prowadzone badania
Decyzję o ostatecznej formie zajęć podejmują uczestnicy wspólnie z prowadzącym.
Termin zajęć:
prof. dr hab. Iwona Loewe
Wydział Humanistyczny
W dwu kontaktowych spotkaniach proponuję Doktorantkom_om:
- ćwiczenie z nadawania tytułów swoim przedsięwzięciom badawczym w zależności od projektowanego odbiorcy;
- ćwiczenie umiejętności odmiennej konstrukacji tekstu naukowego w dwu różnych znakach: mowy i pisma.
Prowadząca akcentuje autopromocję badacza we współczesnym świecie nauki.
Zajęcia mogą przygotować uczestniczki_ów do kolejnej edycji międzynarodowego konkursu Three Minute Thesis https://www.cpn.polsl.pl/3mt/
Prowadząca o sobie:
Jestem językoznawczynią i profesorką nauk humanistycznych; pracuję w Instytucie Językoznawstwa. Encyklopedia mediolingwistyki (2023), Język w kinie. Antologia (2022), Dyskurs telewizyjny w świetle lingwistyki mediów (2018) czy Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej (2007) to wybrane wydawnictwa mojego autorstwa. Sprawuję ponadto z radością opiekę nad Kołem Naukowym Doktorantów Językoznawstwa na UŚ (https://www.facebook.com/kndjus)
Terminy zajęć w letnim semestrze roku 2024/2025 2 i 9 kwietnia 16.00-18.00 na Uniwersyteckiej 4 w Katowicach.
Zaliczenie zajęć na podstawie innych aktywności
Osoby uzyskujące zaliczenie w trakcie semestru i w innych terminach są dopisywaniu do tej grupy na podstawie decyzji koordynatora o zaliczeniu.