Sztuczna inteligencja zmienia proces twórczy w wielu obszarach sztuki, redefiniując zarówno muzykę, malarstwo, rzeźbę, film, jak i sztukę mediów. Budzi to wątpliwości, jak należy rozumieć kreatywność ludzką i maszynową.
Czy AI jest twórcza, czy tylko wykonuje algorytm, realizując polecenia człowieka? A może AI zastąpi artystów? Czy sztuka robotów i sztuka AI dalej potrzebują człowieka?
Odkąd w 2018 roku dom aukcyjny Christie’s sprzedał obraz grupy Obvious, stworzony przy użyciu sztucznej inteligencji za ponad 400 tys. dolarów, redefiniując oczekiwania rynku sztuki, pytania te są wciąż ponawiane.
Proponuję spojrzeć na ten problem z perspektywy zachodzących na naszych oczach przemian kulturowych, które wynikają ze zmian w obszarze procesów mentalnych, percepcji i komunikacji, wpływając też na proces kreacji i na nasze oczekiwania względem sztuki w procesie odbioru dzieła.