Zapraszamy na ostatnie z cyklu trzech seminariów z okazji 20-lecia istnienia Towarzystwa Metafizycznego im. Alfreda Northa Whiteheada pt. „WHITEHEAD – edukacja w rytmach, splotach i sprzężeniach organicznych zdarzeń”.
Inspiracją wydarzeń jest wydana w zeszłym roku monografia prof. Lecha Witkowskiego pn. „Whitehead. Naddania i (w)zrosty, Wydawnictwo Adam Marszałek, 2024, która jest zaawansowaną, autorską próbą połączenia wielu nurtów i wątków współczesnych nauk humanistycznych: filozofii, socjologii, psychologii, pedagogiki, itp.
Seminaria są związane z jesienną konferencją “WHITEHEAD JAKO MYŚLICIEL SPOŁECZNY: proces, organiczność, podmiotowość. W stronę metamorfozy pedagogiki”.
„Organiczny charakter edukacji (sprzężenia i w/z/rosty)”
Zapraszamy na Trzecią Przygodę Edukacji, która jeszcze mocniej zaakcentuje organiczny charakter procesów edukacyjnych. Relacje i sploty relacji twórczo „tkane” w trakcie procesu edukacji przez jego podmioty mają swoją skomplikowaną dynamikę w postaci sprzężeń oraz konstytuują w zdarzeniu, a zwłaszcza w wydarzeniu zrosty (intensje) i wzrosty (ekstensje). Tak więc rytm edukacji zbudowany na sprzężeniach nabiera sensu i siły wyrazu. Jest aktem twórczym.
Ten „egzotycznie” brzmiący opis procesu edukacji, po pierwsze wpisuje się w szeroki plan metafizyki procesualnej opisującej stawanie się każdego atomu procesualnej rzeczywistości – istoty aktualnej – zwanej też metaforycznie przez Whiteheada „kroplą, kwantem doświadczenia”. Proces edukacji ma tą samą naturę, co każdy inny proces w Kosmosie! Ma też swoją specyfiką. I tu zaczyna się nasza Przygoda. Jak uwzględnić metafizyczny (niewidoczny) wymiar edukacji w konstruowaniu „środowiska naturalnego” dla tak ważnego procesu rozwojowego jakim jest edukacja? Kim mają być Ci edukatorzy-artyści, którzy splatają relacje w sposób, który staje się zrostem – inicjują powstanie sensu i przekształcają zdarzenia edukacyjne w wydarzenia? A to dopiero początek pytań.
Jesteśmy przekonani, że włączenie tego tropu do refleksji pedagogicznej w Polsce może istotnie zainspirować nowy, procesualny, relacyjny i organiczny kierunek rozważań i badań.
Gość specjalny
Prof. dr hab. Lech Witkowski – filozof, pedagog, matematyk, zeszłoroczny jubilat pięćdziesięciolecia pracy naukowej, autor wielu znaczących książek z zakresu nauk humanistycznych i społecznych. W 2024 roku opublikował monografię pt. „Whitehead. Naddania i (w)zrosty dla humanistyki i edukacji” (Wydawnictwo Adam Marszałek), będącą zaawansowaną, autorską próbą połączenia wątków filozofii, socjologii, psychologii i pedagogiki. Kluczem do tego twórczego zespolenia jest późna filozofia Whiteheada – procesualna, organiczna i relacyjna.
Seminarium poprowadzą:
- dr hab. Krzysztof Maliszewski, prof. UŚ;
- dr Bogdan Ogrodnik– prezes Towarzystwa Metafizycznego im. A.N. Whiteheada.
Z dysku Google można pobrać:
- spis treści książki „Whitehead. Naddania i (w)zrosty”,
- pełną treść ogłoszenia o obchodach rocznicowych,
- nagranie audio pierwszego i drugiego seminarium
Tematem pierwszego spotkania, które odbyło się 10 kwietnia 2025 r. o godz. 16:00, był:
Rytm edukacji: ferment – precyzja – twórczość
Prowadzący: prof. dr hab. Lech Witkowski – filozof, pedagog, matematyk, zeszłoroczny Jubilat 50-lecia pracy naukowej, autor wielu humanistycznie i społecznie ważnych książek – w ostatnich latach opublikował m.in. Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia idei, umysłu i wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce (2014); Humanistyka stosowana. Wirtuozeria, pasje, inicjacje. Profesje społeczne versus ekologia kultury (2018); Uroszczenia i transaktualność w humanistyce. Florian Znaniecki: dziedzictwo idei i jego pęknięcia (2022).
Pod poniższym linkiem dostępny jest spis treści książki Whitehead. Naddania i (w)zrosty oraz jej fragment związany z tematem pierwszego seminarium, a także pełna treść ogłoszenia o obchodach rocznicowych:
https://drive.google.com/drive/folders/17DFgMpj9ThimxGnqn9lMnsj-eqRMIQQ-?usp=sharing
Tematem drugiego spotkania, które odbyło się 22 maja 2025 r. o godz. 16:00, był:
Wydarzeniowy charakter edukacji (relacje i sploty)
Zapraszamy społeczność akademicką do Przygody edukacji (nawiązując do tytułu słynnej książki Whiteheada „Przygody idei”). Czy w myśleniu o edukacji, której jesteśmy wytworem i którą uprawiamy na co dzień, może się przydać nowa konceptualizacja – taka, która wpisuje się, jak filozofia Whiteheada, w kontekst kosmologiczny? (Opus magnum Whiteheada ma podtytuł „Eseje kosmologiczne”). Czy jednostkę procesu edukacyjnego można pojąć jednocześnie organicznie i relacyjnie? Co sprawia, że zdarzenie edukacyjne staje się wydarzeniem, które ma moc przemiany podmiotu edukacji? Czy inna edukacja ma sens?
Gość specjalny:
prof. dr hab. Lech Witkowski – filozof, pedagog, matematyk, zeszłoroczny jubilat 50-lecia pracy naukowej, autor wielu znaczących książek z zakresu nauk humanistycznych i społecznych. W 2024 roku opublikował monografię pt. „Whitehead. Naddania i (w)zrosty dla humanistyki i edukacji” (Wydawnictwo Adam Marszałek), będącą zaawansowaną, autorską próbą połączenia wątków filozofii, socjologii, psychologii i pedagogiki. Kluczem do tego twórczego zespolenia jest późna filozofia Whiteheada – procesualna, organiczna i relacyjna.
Seminarium poprowadzili:
– dr hab. Krzysztof Maliszewski, prof. UŚ
– dr Bogdan Ogrodnik, Prezes Towarzystwa Metafizycznego im. A.N. Whiteheada
Pod tym linkiem dostępne są:
– spis treści książki „Whitehead. Naddania i (w)zrosty”,
– pełna treść ogłoszenia o obchodach rocznicowych,
– nagranie pierwszego seminarium (zapis kolejnych również zostanie tam udostępniony).