Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Humanistyczny
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

dr hab. Michał Kłosiński, prof. UŚ

Mapowanie growej biopolityki. Paradygmaty immunizacji w grach cyfrowych

Celem projektu badawczego jest postawienie pytań o różne sposoby przedstawiania w grach polityki zarządzania życiem i śmiercią (biopolityki). W jaki sposób gry, rozumiane jako teksty kultury, przekazują nasze fantazje, wyobrażenia czy lęki dotyczące różnych nowoczesnych reżimów? Jakie rozwiązania problemów społecznych, ekonomicznych i politycznych nam przedstawiają? Jaką rolę w grach przypisuje się instytucjom państwowym, mechanizmom władzy i kontroli populacji?

Badania koncentrują się na opracowaniu typologii i stworzeniu mapy poszczególnych elementów cyfrowych światów, mechanik growych czy ideologicznych reprezentacji różnych sposobów kontrolowania życia. Chodzi o szukanie pewnego uogólnionego schematu, który byłby przydatny w toku porównywania narracji problematyzujących funkcjonowanie różnych, pozytywnych i negatywnych, wizji społecznych.

Głównym efektem badań będzie wgląd w kulturowe znaczenie gier jako nośników różnych rozwiązań biopolitycznych. Opracowana typologia pogłębi wiedzę o grach jako ważnym medium, które tworzy ideologiczne modele umożliwiające zrozumienie i ponowne przemyślenie zarówno rzeczywistych, jak i fikcyjnych systemów sprawowania władzy nad życiem i śmiercią. Dzięki odwzorowaniu paradygmatów immunologicznych w grach będziemy mogli zobaczyć, jaki wpływ na nasze rozumienie biopolityki mają gry.

Upowszechnienie wyników badań może budować wiedzę o mediacji struktur władzy w grach wśród szerszego grona osób grających, jak również zwiększyć wgląd w mechanizmy growe i growe reprezentacje w kręgu osób zajmujących się zawodowo groznawstwem.

return to top