Zapraszamy na Ogólnopolską Konferencję Naukową
„Jak dobrze spędzić czas – gry, zabawy, rozrywka w czasach antycznych i wiekach późniejszych”.
Program wydarzenia:
9.00 rozpoczęcie
Sesja plenarna A (prowadzenie Katarzyna Tyśkiewicz)
9.10 Anna Głodowska: Ludyczne aspekty paidei Platona w świetle „Politei” i „Praw”
9.30 Patrycja Matusiak: Rzymskie rozrywki dla starszych wiekiem i duchem – antyczny birdwatching
9.50 Justyna Lameńska: Jeszcze tego lata Grecja będzie mistrzem świata – czyli o kibicach w starożytności
10.10 Wiktor Nogajczyk: Pojedynki „Iliady” jako określona zasadami gra
10.30 Andrzej Lewandowski: Ioci antiqui – co bawiło starożytnych Greków i Rzymian?
10.50-11.05 dyskusja
11.05-11.20 przerwa
Platforma A panel 1 (prowadzenie Justyna Lameńska)
11.20 Katarzyna Tyśkiewicz: Tkactwo – sposób na odpoczynek czy obowiązek mieszkanek starożytnej Grecji?
11.40 Klaudia Strzelczyk: Sztuka tańca – rozrywka epoki antyku
12.00 Damian Janiak: Vita Vergilii Swetoniusza a otium
12.20 Artur Turowski: Rzymskie ludus latrunculorum, grecka petteia czyli „warcaby” starożytnych
12.40 Monika Wojtyczka: Antyczna gra w piłkę – jak to się zaczęło?
13.00-13.15 dyskusja
13.15-13.45 przerwa
Platforma A panel 2 (prowadzenie Wiktor Nogajczyk)
13.45 Agnieszka Banaś: Nowele Boccacia (1313-1375) jako przykład rozrywki na czas zarazy
14.05 Klaudia Starowicz: Postać dobrodusznego fircyka – utracjusza w komediach obyczajowych warszawskich Jana Drozdowskiego oraz Grzegorza Broniszewskiego
14.25 Katarzyna Kurowska: „Rozstawiono stoliki do kart…” W co grali bohaterowie powieści Jane Austen?
14.45 Klaudia Spyrka: Rozrywka XIX wieku ukazana w serialu „Ania, nie Anna”
15.05-15.20 dyskusja
15.20-15.40 przerwa
Platforma A panel 3 (prowadzenie Agata Tyśkiewicz)
15.40 Marta Chachulska: Zagadki w ciemności, zagadki w świetle – kilka słów o rozrywce, która podbiła anglosaskie serca
16.00 Aleksandra Baran/ Marcin Gnat: Rozrywki ludu polskiego w świetle ustaleń Oskara Kolberga
16.20 Natalia Południak: Wpływ sportu na wychowanie młodzieży w czasach Trzeciej Rzeszy
16.40 Marcin Łączyński: Rola społeczności fanowskiej w kształtowaniu popularności e-sportowych rozgrywek w grze Heroes of Might and Magic III
17.00-17.15 dyskusja
17.15-17.30 przerwa
Platforma B panel 1 (prowadzenie Andrzej Lewandowski)
11.20 Adriana Simoncelli: Od ćaturangi po szachy, czyli rzecz o staroindyjskim pochodzeniu jednej z najpopularniejszych gier świata
11.40 Magdalena Kuczaba-Flisak: Życie ludzkie na 63 polach – od staroegipskiej gry Mehen do „gęsi w dżungli” z XXI wieku
12.00 Kornelia Lasota: Gra o króla. Odwzorowanie hnefa-tafl w literaturze Staroskandynawskiej
12.20 Adriana Michalska: Rozrywka i zabawa w codziennym życiu Rzymian w okresie cesarstwa
12.40 Piotr Osiński: Żarty z ludzi wykształconych w greckim zbiorze dowcipów „Philogelos”
13.00-13.15 dyskusja
13.15-13.45 przerwa
Platforma B panel 2 (prowadzenie Kornelia Lasota)
13.45 Dorota Rejter: „Alea iacta est…” Recepcja antyku w grach dla dzieci i młodzieży
14.05 Sara Wojszczak: Alea iacta est… – o grach losowych w starożytnym Rzymie i ich prawnych ograniczeniach
14.25 Katarzyna Korneluk-Markiewicz: Uczty jako wieloaspektowa rozrywka we wczesnośredniowiecznej Skandynawii
14.45 Antoni Śmist: Życie ludzkie jako gra. Filozoficzne ujęcie ludzkiej egzystencji za pomocą metafory gry w Dialogu o grze kulą Mikołaja z Kuzy (1401-1464)
15.05-15.20 dyskusja
15.20-15:40 przerwa
Platforma B panel 3 (prowadzenie Piotr Osiński)
15.40 Evelina Kachynska: Gry na Rusi Kijowskiej w świetle badań archeologicznych
16.00 Krzysztof Prętki: Gry i zabawy w Krakowie i Warszawie na przełomie XIX i XX wieku, na przykładzie Parku Miejskiego im. doktora Henryka Jordana i Ogrodów dla dzieci im. Wilhelma Ellisa Raua
16.20 Adrian Talarek: Rola spektaklu jako narzędzia władzy politycznej w okresie pierwszego PRL-u (lata 1945-1956) na przykładzie regionu częstochowskiego
16.40 Marta Wołyńska: Zanim powstało Muzeum II Wojny Światowej, czyli kilka słów o zabawkach z wykopalisk na terenie Wiadrowni w Gdańsku
17.00-17.15 dyskusja
17.15-17.30 przerwa
Sesja plenarna B (prowadzenie Edyta Gryksa)
17.30 Daniela Winnicka: Gry i zabawy jako skuteczna metoda terapii pedagogicznej dzieci z chorobami nowotworowymi
17.50 Hanna Rugała: WYgrajMY! Gra jako narzędzie edukacji międzykulturowej – inspiracje i dobre praktyki edukacyjne
18.10 Monika Gryboś: Lapbook jako sposób realizacji strategii ludycznej w nauczaniu języka polskiego uczniów szkoły podstawowej
18.30 Barbara Głasek: Zasługi Eugeniusza Piaseckiego w zakresie upowszechniania
polskich gier i zabaw ruchowych
18.50 dyskusja i zamknięcie konferencji
Więcej informacji u dr Edyty Gryksy, opiekunki Koła Młodych Klasyków: edyta.gryksa@us.edu.pl