W dniach 6-7 grudnia gościem Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach będzie dr Chloe Huvet z Université d’Évry-Val-d’Essonne Paris-Saclay.
W ramach jej pobytu zaplanowano dwa wykłady poświęcone muzyce Hansa Zimmera („Incepcja”, „Interstellar”) oraz Johna Williamsa (cykl „Gwiezdne wojny”). Dr Huvet odwiedzi Uniwersytet Śląski na zaproszenie Dyrekcji Instytutu Nauk o Sztuce oraz Dyrekcji Kierunków Kulturoznawstwo, Kultury Mediów i Historia Sztuki.
Dr Chloe Huvet
Dr Chloe Huvet jest profesorem muzykologii w Université d’Évry-Val-d’Essonne Paris-Saclay. Jej badania dotyczą relacji muzyki, dźwięku i obrazu w kinie współczesnym, w szczególności hollywoodzkim. Jej rozprawa doktorska na temat muzyki i sound designu w cyklu „Gwiezdne wojny” zdobyła wiele nagród we Francji i Kanadzie. Dr Huvet jest autorką książki Screen Composer in the Digital Age: The First Two Star Wars Trilogies (Vrin, 2022), redaktorką tomu Ennio Morricone: For a Few Notes More… (Éditions Universitaires de Dijon, 2022) oraz współredaktorką specjalnego numeru czasopisma „Filigrane”, pt. „Music and Sound Design in Contemporary Audiovisual Productions”. Aktualnie zajmuje się redakcją książki poświęconej ścieżkom dźwiękowym filmów science fiction (2024).
Harmonogram i tematyka wykładów
Wykłady dr Huvet (w języku angielskim) odbędą się w budynku Wydziału Humanistycznego UŚ w Katowicach przy ul. Uniwersyteckiej 4:
- 6 grudnia o godz. 10.00 w sali B0.39
- 7 grudnia o godz. 10.00 w sali B0.38.
6 grudnia: Pushing sound boundaries: Hans Zimmer’s scores for “Inception” (2010) and “Interstellar” (2014)
Wykład ukaże różnorodność, bogactwo i elastyczność podejścia Hansa Zimmera do muzyki filmowej, skupiając się na dwóch znaczących filmach powstałych w ramach jego współpracy z Christopherem Nolanem: „Incepcji” (2010) oraz „Interstellarze” (2014). Estetyka muzyki Zimmera często jest charakteryzowana jako sprowadzająca się do schematycznego zastosowania, niezależnie od filmu i historii, kilku elementów stylistycznych i technik kompozytorskich. Takie ujęcie wymaga zrewidowania w obliczu wielowymiarowości twórczej strategii artysty w zakresie kompozycji, relacji między muzyką a obrazem oraz interakcji między partyturą muzyczną a sound designem.
7 grudnia: John Williams’s Orchestration in the “Star Wars” Sequel Trilogy (2015-2019)
Trwała obecność muzyki Johna Williamsa w całej sadze „Gwiezdnych wojen” może dawać złudzenie organicznej muzycznej jedności, wzmacnianej przez rozpoznawalny styl kompozytora. Niezależnie jednak od stale powracających elementów stylistycznych, charakterystycznym znakiem orkiestracji Williamsa jest jej transformacyjna natura. Jego twórczość, stale rekonfigurowana na potrzeby filmów, uległa znaczącej przemianie pod koniec lat 90., co wiązało się nie tylko z jej ogólną ewolucją, lecz także z ekspansją cyfrowych technologii. Jak zatem kształtuje się brzmienie „Przebudzenia Mocy”, „Ostatniego Jedi” i „Skywalker. Odrodzenia” na tle kanonu „Gwiezdnych wojen”? Wykład ma na celu zidentyfikowanie specyfiki technik orkiestracji tych trzech sequeli w świetle strategii kompozytorskich zastosowanych w „oryginalnej trylogii” oraz „trylogii prequeli”.